Ok. Kommer nog inte dra det så långt
 
Att du orkar ta striden, jag menar vad siktar du på att vinna?
Att grannen river muren, och bygger upp ny 1dm in, dvs innanför sin egen gräns? Vad gör du då?
Om det är färgen du stör dig på, kan du inte ta en dialog om just detta och visst det kanske slutar med att du får måla om den och bekosta. Men skulle inte tex en vitkalkad mur för en mindre peng kännas mer tillfreds än all fajt där du KANSKE vinner?
 
Det handlar karske inte om hur mycket jobb och elände det blir/är idag. Men vad blir resultatet när TS säljer och näste köpare står där med en fastighet som anges till en större yta en den som idag är användbar för TS. Något måste nog göras för att slippa problem i framtiden när nästa ägare är av samma skrot och korn, som dagens granne. Skall då TS behöva rycka ut och betala tillbaka en del av köpeskillingen för nya ägaren anser att hans fastighet är mindre en vad som alla uppgifter säger. Nej det är nog bara att kavla upp ärmarna och ställa krav. Antingen så plockar murens ägare bort den från TS fastighet och rättar till marken efter sig. Ett annat alternativ är att grannen bekostar nya fastighetsgränser och betalar för dom kvadratmeter som då tillfaller grannen. Då först försvinner problemet med den av grannen ockuperade marken. Det där med grannsämjan är nog rökt redan vilket kanske även gör att TS inte vill bli långvarig på den fastigheten och då är det bra att problemet är löst.
 
Redigerat:
  • Gilla
ASolros och 1 till
  • Laddar…
Frågan var hur mycket nöjdare TS blir av att den lila muren hoppar in 5-10cm på grannens mark.
"Den är fortfarande lila", typ...
Men, som sagt orkar man dra detta och offra den energi det kommer kräva för en längre tid framöver där det finns en risk för tvångsförsäljning av tomtremsan, så kör.
 
mhunter skrev:
Frågan var hur mycket nöjdare TS blir av att den lila muren hoppar in 5-10cm på grannens mark.
"Den är fortfarande lila", typ...
Men, som sagt orkar man dra detta och offra den energi det kommer kräva för en längre tid framöver där det finns en risk för tvångsförsäljning av tomtremsan, så kör.

Nej det var inte frågan, men om du läser första inlägget så ser du vad frågan var.
 
  • Gilla
elpaco
  • Laddar…
Jag har samma uppfattning som i inlägget #48 längre upp: Om du tycker att muren på din tomt är ett problem kan nog kommande ägare också tycka det.

Sen så tycker jag att man någonstans har ett ansvar att bevara och försvara sin fastighet, den ska ju leva längre än man själv. Och ingen kan företräda den bättre än du själv. Rättare sagt, ingen annan kommer överhuvudtaget företräda den åt dig.

Självklart finns det en vågskål i andra änden och det är risken för konflikt och osämja, samt att man förlorar tvisten eller att vinsten blir dyrköpt i förhållande till tid, nerver, pengar till eventuell jurist etc även om du till slut får rätt.

Om du funderar på att svälja felet med muren av ovanstående skäl, hoppas jag att du släpper det sedan dvs inte går och retar dig på muren och grannen. Om du däremot känner på dig att du skulle fortsätta reta dig på den bör du agera nu och kräva rättelse.
 
Redigerat:
  • Gilla
ASolros
  • Laddar…
Kloka ord från många. Stort tack för både eftertanke och tips.

Kan tyckas en småsak men i realiteten från början ett rejält övertramp från mina grannar mot förra ägaren. Byggdes trots att de fått ett nej. Dessutom är muren bygglovspliktig o den står till största delen på min tomt.
 
DennisCA skrev:
Låter som det inte finns någon grannsämja baserat på inlägget i förra sidan. Låter som en riktig jävel att behöva bo nära.
Vem av dem? :D
 
Den ena sätter du dig inte på och den andre är en jobbig ;)

Hade du byggt en mur på din grannes tomt även att du vet att marken inte tillhör din fastighet? Vanligt folkvett att kunna skilja på mitt o ditt?
 
ASolros skrev:
Den ena sätter du dig inte på och den andre är en jobbig ;)

Hade du byggt en mur på din grannes tomt även att du vet att marken inte tillhör din fastighet? Vanligt folkvett att kunna skilja på mitt o ditt?
Solros. Jag gjorde mig lite lustig på din bekostnad. Upplägg-smash liksom. Givetvis gör du rätt i att ifrågasätta en lila mur på din egen tomt. Lagligt verkar det ju dessvärre som om många historier slutar till förövarens fördel. Kanske vore det enklaste att plantera en snygg häck framför? Alternativet är väl, om du är lagd åt det hållet, att bygga ett gräsligt fult plank bakom .. dvs på din tom, men mot grannen .. sedan kan han komma krypande.
 
  • Gilla
ASolros
  • Laddar…
harry73
Plantera en thujahäck eller något annat fult mellan muren och din tomtgräns :)
 
När muren är borta o ev lyttats får det bli en häck en bit ifrån :)
 
Bara jag som vill se hur muren ser ut?
Hade jag varit i din sits Solros så hade jag nog satt ett plank (Som någon nämnde) EXAKT på tomtgränsen (Självklart sökt bygglov innan).
 
Hemmakatten
I det fall muren blir kvar så kan kommunen definitivt besluta om att muren skall målas om i lämplig, mer neutral färg.
 
Bild på eländet, tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.