Kikar på att investera i L/L värmepump/ar till ett 2 plans radhus byggd 83 med FTX.

Jag vill ha värme och kyla på både våningen, har sett att en multisplit är ett tillval för dem som inte kan ha två fläktenheter (kan är relativt). Jag vet att kapaciteten blir sämre om både körs, men jag vill primärt använda en i taget och kanske enstaka fall köra både beroende på förhållanden.

Har även kikat på en pump och en innerdel. Pga. att jag har ett FTX. Jag är väldigt ny inom FTX och vet inte hur pass bra det är (FTX från 83 - fläktar är bytta mitten av 90). Hursomhaver, om man kör med en innerdel, är det någon som vet hur pass effektivt värmen/kyla når plan 2 indirekt via värmexäxlingen?

Har ingen som helst referens, dvs, om det marginellt, knappt, lika, helt ok.

Vill ogärna lägga ner en större kostnad för att installera en multisplit när en single räcker tillräckligt.

//V

hsd
Jag har multisplit och den enda nackdelen är att jag inte kan köra den ena på värme samtidigt som den andra går på kyla

Tja!
Det är helt ok. Jag har inte tänkt att göra så heller. Antingen kör man värme eller kyla.

Upplever du att kapaciteten inte räcker till när både delarna körs?

Maskinerna är byggda för flera innedelar så kapaciteten finns för två.
Har sett att vissa tillverkare har upp till 54st innedelar till en "utedel". Dessa är dock trerörssystem för att både kunna köra kyla och värme på olika innedelar.

Bara för att det är flera innerdelar så innebär det inte att man kan plocka ut hela maxeffekten på den ena innerdelen.
På tex Mitsubishi 2D53VAH är maxeffekten 7kW men använder man bara den ena så kan den max ge 4,8kW
och effekten på den är då sämre än vad en "vanlig" FH25VEHZ är .

Det får du kolla upp med din tilltänkta försäljare när han/hon är och kikar på plats.
Duo modeller är som regel inte lika effektiva och få modeller är anpassade från fabrik till vårat klimat med tex rätt mjukvara och förmonterad värmekabel från fabrik även om man kan tro det i en del reklamblad.

Så man måste vara medveten om att det blir en kompromiss med en duo om man bara vill ha en utedel.

En multi-split verkar vara inte vara en safe play, vill inte direkt bli besviken. Men, jag antar att duon är lika bra som en single så länge man kör en innerdel i taget? Dvs effektmässigt.

Tror ni dock att värmen kan distribueras via FTX? Vet inte riktigt hur jag ska testa det...

Tror det är svårt att tänka sig att sprida värmen till andra rum och annan våning via FTX i någon märkbar grad. Innerdelen på en LLVP fläktar med kanske 600 kbm/tim och luften är uppåt 45-50 grader varm vid utloppet. Från ett tilluftsdon i FTX kommer det ca 36 kbm/tim per rum och luften är runt 15 grader varm på vinterhalölvåret.

A
Redundansen i en multisplit är ju obefintlig- går nått sönder står ju alla innedelarna!
Den enda anledningen att ha en multisplit är (vad jag har erfarit) är om det är kosmetiskt omöjligt att ha två eller flera utedelar. det finns sådana bostadsområden tro mig,.

Absolut, dock har jag inte hittat några problem med multisplit som alla spekulerar om, e.g. om en går sönder går kitet sönder. Det är inte många som avråder en från att köpa en sådan direkt. Dem stora motargumenten som man hör konstant är kostnaden för installation är mer och att kapacitet inte blir lika bra. Men sen är det tvärstopp...förutom att det är kosmetiskt omöjligt eller plats brist att installera två utedeler... Ni får rätta mig om jag har fel.

Vincent Truong skrev:
...för dem som inte kan ha två fläktenheter (kan är relativt)...
En alternativ handlingsplan är ju att börja med en välplacerad värmepump på nedervåningen,
och om det visar sig inte räcka skaffa en till med innerdelen där uppe.

Jag tycker att FTX-systemet fördelar runt värmen rätt bra.
Och väldigt många vill ha svalt i sovrummen :)

Att bara få 15°C i tilluften, som josth skriver låter lite dåligt.
Hos mig ligger den just nu på 19°C i sovrummen.
(Enplans 108 m2 med tre sovrum plus öppet kök/matplats/vardagsrum)

Men för övrigt: Var i landet ligger huset? Det framgår inte av din signatur om det är Ystad eller Haparanda.

Vincent Truong skrev:
Absolut, dock har jag inte hittat några problem med multisplit som alla spekulerar om, e.g. om en går sönder går kitet sönder. Det är inte många som avråder en från att köpa en sådan direkt. Dem stora motargumenten som man hör konstant är kostnaden för installation är mer och att kapacitet inte blir lika bra. Men sen är det tvärstopp...förutom att det är kosmetiskt omöjligt eller plats brist att installera två utedeler... Ni får rätta mig om jag har fel.
Tror inte det är så många som spekulerar om några specifika problem på multisplit modeller , sedan om man ser sämre effekt/effektivitet som ett problem eller inte är nog en tolkningsfråga.
En multisplit behöver inte bli så mycket dyrare att installera om det är kort väg till båda innerdelarna men oftast är det kort väg till den ena och lång väg till den andra om det blir mycket rör/kanaler som kan bli synliga och det kan springa iväg kostnadsmässigt.
För nästan samma pengar brukar man kunna få 2st separata anläggningar som mer är anpassade för vårat klimat och som ger högre effekt och oftast är dom effektivare också.
Förr hade vi betydligt högre felfrekvens på multimodeller men det kanske har jämnat ut sig numera, dom flesta multimodeller hamnar på kontor och främst för kyldrift.
Det positiva med dom är att man bara får en utedel

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.