Det blir nog aluminium, och en 109 bred.
Jag har upplevt att det är stor skillnad med och utan sparklister, dom ger en (falsk) känsla av säkerhet att ramla ner.. dock bra som skydd mot att sparka ner grejer oxå..
Blir nog 6-8k dyrare med aluminium mot stål men jag ser det som investering i huset och med tanke på målarnas offerter lär jag spara in den på 1:à rundan :)
 
J stefan100 skrev:
Det blir nog aluminium, och en 109 bred.
Jag har upplevt att det är stor skillnad med och utan sparklister, dom ger en (falsk) känsla av säkerhet att ramla ner.. dock bra som skydd mot att sparka ner grejer oxå..
Blir nog 6-8k dyrare med aluminium mot stål men jag ser det som investering i huset och med tanke på målarnas offerter lär jag spara in den på 1:à rundan :)
Får man fråga om du kan ge lite prisexempel på delarna, typ stolpar, plattformar etc?
 
300cm spira 865:-
Stegplattform 2650:-
Gissar att alu blir 6-7k dyrare i aluminium..
Har någon tips på andra leverantörer av aluminium modulställningar?
 
A Anders_Nilsson skrev:
Jag rekommenderar TS att räkna på bägge alternativen och se vad det kostar i slutänden. Skiljer det inte alltför mycket kanske det går att spara till mellanskillnaden. Jag förstår de som rekommenderar ALU, speciellt när man blir äldre och får värk i kroppen.
M Martin_A skrev:
Vi valde en modulställning i aluminium.
Nu kan jag bara jämföra med en gammal Hakiställning i stål. Men jag ångrar inte att vi valde aluminium!
Vi fuskade dock med sparklister...

[bild]
Ja, ska man ha en modul är det ju inte så blodigt, men ska man ha 4+ drar det snabbt iväg i kostnad.
Det är ju bara priset som gör att man inte väljer aluminium.
Jag köpte min ställning på https://www.stallningsshop.se/
 
Någon som kan ge mig tips vart jag kan köpa 1 bra ställning typ 7,5 meters arbetshöjd i närheten av Nyköping.?
 
X xLnT skrev:
Ja, ska man ha en modul är det ju inte så blodigt, men ska man ha 4+ drar det snabbt iväg i kostnad.
Det är ju bara priset som gör att man inte väljer aluminium.
Jag köpte min ställning på [länk]
SS konsult i Göteborg är toppen att göra affärer med. Frakten är väldigt billig. Dem säljer haki, begagnat och nytt. Pris ex en spira för att jämföra mot TS är 3 m ca 400. Trall ca 200:-/st. Går 6 st på en sektion. Haki äger man en livstid. ALU är leksaker och väldigt rangligt.
 
nikasp
Aluminium och definitivt sparklister så ett felsteg inte riskerar att bli en sommar i gips, alt att nåt ramlar ner i skallen på någon nedanför. Jag la 21000 på ställning.se för ett Villapaket 1 (tror jag det hette, plus en del extragrejer så jag kan jobba från 3 meters höjd. Det är en ramställning så jag köpte även hållare så jag kan sätta plattformarna på vilken höjd som helst.
 
N Nickesågen skrev:
SS konsult i Göteborg är toppen att göra affärer med. Frakten är väldigt billig. Dem säljer haki, begagnat och nytt. Pris ex en spira för att jämföra mot TS är 3 m ca 400. Trall ca 200:-/st. Går 6 st på en sektion. Haki äger man en livstid. ALU är leksaker och väldigt rangligt.
Vad får du dina ideer från? Rätt konstruerat och med rätt legering är aluminium ett utmärkt material. Stål har en gräns för utmattning men nu talar vi om hemmaanvändning. Dessutom är det viktigt att man känner sig komfortabel med utrustningen och TS ville kunna resa ställningen själv. Förklara nu varför aluminium är ett rangligt material?
 
Aluställningar i priser som är möjliga för konsumenter är relativt rangliga.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
nikasp
Jag skulle fasen inte orka bygga om som vi gjort om jag hade haft stålställning. Jag klarar det mesta själv men när man ska baxa upp 18 kg tre meters plattform på tre eller fyra meters höjd måste jag ha hjälp.
 
nikasp nikasp skrev:
Jag skulle fasen inte orka bygga om som vi gjort om jag hade haft stålställning. Jag klarar det mesta själv men när man ska baxa upp 18 kg tre meters plattform på tre eller fyra meters höjd måste jag ha hjälp.
Japp, och det är det jag menar. Daniel 109 har rätt i att "Aluställningar i priser som är möjliga för konsumenter är relativt rangliga" men om alternativet är att man i stället för att göra jobbet själv måste hyra in folk för 50-100 papp, vad är då möjligt pris på en aluställning om man nu har tid, ork och kunskap att göra jobbet själv? När man blir äldre sjunker orken och risken för skador ökar. Alu kan vara det som gör skillnaden.
 
nikasp
Yes, men jag skruvar hållare i fasaden för att ta bort det värsta så jag har inget problem med det lilla vingel så återstår. Finns ju även stöttor som nog gör ganska mycket till gissar jag.
 
Alu alla dagar i veckan, om du ska bygga upp och ner några gånger och dessutom inte har tillgång till hjälp.
Förankrar du den rätt och bygger som den skall byggas så är den i stort sett stum.
Kan även rekommendera att betala det lilla extra för plattformar i glasfiber istället för plyfa..
En plattform med glasfiber utan stege väger 17kg har jag för mig, medans en med plyfa väger 24. Det gör ganska mkt om man ska bygga en del och framförallt om det ska upp o ner några gånger.

Jag är supernöjd med mitt paket.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Vad får du dina ideer från? Rätt konstruerat och med rätt legering är aluminium ett utmärkt material. Stål har en gräns för utmattning men nu talar vi om hemmaanvändning. Dessutom är det viktigt att man känner sig komfortabel med utrustningen och TS ville kunna resa ställningen själv. Förklara nu varför aluminium är ett rangligt material?
Vart jag får mina idéer ifrån? Ja efter mångårig erfarenhet inom yrket. Aluminium som material säger jag inget om men som ställning är det leksaker. Precis som jag skrev så äger du din stål ställning livet ut medans ALU spiror/ramar eller vad du nu ska köpa är avsevärt mycket känsligare mot stötar, utmattning....
 
A Anders_Nilsson skrev:
Japp, och det är det jag menar. Daniel 109 har rätt i att "Aluställningar i priser som är möjliga för konsumenter är relativt rangliga" men om alternativet är att man i stället för att göra jobbet själv måste hyra in folk för 50-100 papp, vad är då möjligt pris på en aluställning om man nu har tid, ork och kunskap att göra jobbet själv? När man blir äldre sjunker orken och risken för skador ökar. Alu kan vara det som gör skillnaden.
Vart får du dina tankar/idéer ifrån?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.