Hej,
Har bestämt mig för en sådana här med 2X3m + 80cm bottenskruv spiror så jag når 7.5m arbetshöjd.
Det jag skulle vilja fråga er experter är valet mellan Aluminium och stål.
Jag kommer behöva bygga/riva ställningen själv.

Vad hade ni valt? - Alu är en hel del dyrare men kanske lättare att bygga själv?
Hållbarheten?
Kanske blanda med stål i botten och sedan Alu på den övre sektionen?
Mycket tacksam för era synpunkter!
 
Är det för privat bruk och inte något som ska bäras dagligen så skulle jag sikta på stål.
 
Är något material stabilare än det andra eller kan man tro det är likvärdigt?
 
Stål är 3ggr styvare än aluminium och samtidigt 3ggr tyngre. Det beror helt på dimensioneringen och det viktigaste är att skarvarna är fria från glapp. Ofta är stålstrukturerna lite stabilare och mycket tyngre. Men alla funkar tillräckligt bra. Hur viktigt är den lägre vikten för dig?
 
Hej och tack.
Vikten är viktig då jag är höjdrädd och tänker mig aluminium är enklare att hantera när man är rädd och vinglig uppe på plattformen.
Annars när det gäller flytt, transport osv är spelar det mindre roll.
Lite därför jag funderade på att blanda med alu uppe, men det kanske inte är så bra.
En 3-metersspira i stål väger 15.2 och Alu 7kg...
 
sunnis
Aluminium alla dagar i veckan. Stålställning blir väldigt tungt att bygga och riva om man är helt själv. Jag kör själv med ramställning i aluminium, helt fantastiskt att ha hemma :) Angående hållbarheten så är det rejält gods i aluminiumställningar, det går inte sönder i första taget.

Glöm inte sparklister, förutom att man slipper få verktyg farandes överallt så hjälper det en hel del mot höjdrädslan.
 
sunnis sunnis skrev:
Aluminium alla dagar i veckan. Stålställning blir väldigt tungt att bygga och riva om man är helt själv. Jag kör själv med ramställning i aluminium, helt fantastiskt att ha hemma :) Angående hållbarheten så är det rejält gods i aluminiumställningar, det går inte sönder i första taget.

Glöm inte sparklister, förutom att man slipper få verktyg farandes överallt så hjälper det en hel del mot höjdrädslan.
Haha, sparklister mot höjdrädslan, kanske om man är 1m lång :crysmile:;)
Jag köpte galvad stålställning (3x1,6m), det enda som är klurigt när man bygger själv är att få dit den tredje spiran. Brukar gå bra att bygga ett L där en kortsidan vilar mot något.
När man väl fått upp alla fyra spiror och balkar är det bara att köra på. Man ska inte vara rädd för att jobba lite.
 
Definitivt aluminium, att montera en stålställning själv är att be om problem.

Jag har monterat upp och ned en aluminiumställning de två senaste somrarna när jag gjort måleriarbeten och det är nog krångligt att göra ensam. En stålställning tror jag inte jag hade klarat själv.
 
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Definitivt aluminium, att montera en stålställning själv är att be om problem.

Jag har monterat upp och ned en aluminiumställning de två senaste somrarna när jag gjort måleriarbeten och det är nog krångligt att göra ensam. En stålställning tror jag inte jag hade klarat själv.
Jag skulle säga att det beror mer på typ av ställning än materialval.
 
X xLnT skrev:
Jag skulle säga att det beror mer på typ av ställning än materialval.
Det är möjligt, men jag skulle välja aluminium ändå.
 
En ytterligare fördel med aluminium är att du slipper ful rost. Kör en aluminium ställning, dom är som sagt lättare att montera
 
Jag rekommenderar TS att räkna på bägge alternativen och se vad det kostar i slutänden. Skiljer det inte alltför mycket kanske det går att spara till mellanskillnaden. Jag förstår de som rekommenderar ALU, speciellt när man blir äldre och får värk i kroppen.
 
sunnis
X xLnT skrev:
Haha, sparklister mot höjdrädslan, kanske om man är 1m lång :crysmile:;)
Jag köpte galvad stålställning (3x1,6m), det enda som är klurigt när man bygger själv är att få dit den tredje spiran. Brukar gå bra att bygga ett L där en kortsidan vilar mot något.
När man väl fått upp alla fyra spiror och balkar är det bara att köra på. Man ska inte vara rädd för att jobba lite.
Sparklister som är 15cm höga räcker inte heller om man är 1m hög för den saken skull. Kör man smalställning så är sparkisar påmonterat mycket trevligare att arbete på. En bred Haki eller motsvarande spelar det mindre roll.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
Sparklisterna är ett krav om ställningen skall användas yrkesmässigt. Kravet är inte taget ur luften, utan skall förhindra fallande föremål. De bör även användas vid privat bruk. Vidare, om man är fler än en person som bygger ställningen bör skyddshjälm användas. Det är på riktigt. Jag tappade en metallkrampa i huvudet på min fru. Hon hade hjälm som tur var.
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
Vi valde en modulställning i aluminium.
Nu kan jag bara jämföra med en gammal Hakiställning i stål. Men jag ångrar inte att vi valde aluminium!
Vi fuskade dock med sparklister...

Modulställning i aluminium monterad bredvid en byggnad, med arbetshöjd och utan sparklister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.