Mikael_L
Där är jag helt med dig.

Men jag anser inte att det är TS som måste bevisa något, först får ju företaget ge sin syn på saken. Det har de väl nu gjort på sätt och vis genom att skicka en faktura.
Då får TS ta ställning till detta, antingen anse att det är rimligt och betala, eller tycka att det inte är rimligt och avstå att betala.
TS behöver inte bevisa något, det är bara ett beslut att ta.

Om företaget inte får betalt men framhärdar, då måste företaget gå vidare, och då faktiskt bevisa sin utsaga, eller åtminstone göra den för trolig.
Och nu kanske TS ev kan behöva bevisa något, det beror ju på vad företaget har sagt i ärendet, företaget kan ju säga saker som TS inte ens har någon åsikt om. Men TS kommer väl i detta läge åtminstone berätta om sin inställning till det hela, och ge sin utsaga. Men kanske inte bevisa något.

Vad ska TS bevisa? Att det står belopp utan moms i fakturan och sen moms, som sen är sammanslaget till ett belopp som TS betalt?
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
E elmont skrev:
Som jag skrev tidigare att har man skrivit ut en faktura som innehåller felaktigheter får man naturligtvis i efterhand, när felet upptäcks, korrigeras.
Och det oavsett om summan blev för hög eller för låg. Eller menar ni att en för hög faktura får korrigeras men inte en för låg?
Det är inte givet. Det följer av Avtalslagen 32§ som uttolkas som att har man skrivit fel och motparten är i god tro är man bunden vid sin felskrivning. Det förutsätter god tro dvs att köparen inte visste eller förstod att t.ex. ett pris är felaktigt. Du kan alltså inte köpa en ny bil för en krona i god tro eftersom det är uppenbart orimligt.
 
ullberg
Jag tror som många andra att företaget har mycket lite att hämta här givet att fakturans summering innehöll en specad moms och ett belopp att betala - att summeringen inte stämde med fakturaunderlaget känns inte uppenbart för mig att man ska ta till sig som privatperson.

Jag råkade ut för en liknande sak tidigare i år då jag hade fått en prisuppgift, men när fakturan kom var den en momssats fel (för låg) i förhållande till prisuppgiften. Även med 25% moms var jag rätt nära att missa det, det hade nog gått över två månader mellan prisuppgift och faktura (jag funderade och sen var det beställningstid) så jag hade inte helt koll på vad prisuppgiften var. Jag tyckte förvisso att det lät lite billigare än jag tänkt mig men hade det inte varit på olika sidor om 10k-strecket tror jag att jag (oavsiktligt) hade missat det och trott att fakturan var rätt och betalt med "goda intentioner"- hade då någon kommit ett år senare är jag inte säker på hur jag hade agerat

Eftersom jag ändå fick tanken "men skulle det inte kosta lite över 10k?" gick jag tillbaka och kollade och märkte att det var just momsen som blivit fel - och då kontaktade jag faktiskt företaget och berättade vad som hänt, och fick en ny faktura på rätt belopp.

Vad jag vill säga med min historia är att det inte alltid är lätt att ha koll på exakt vad som är "rätt och rimligt" - jag var nära att missa detta och om TS nu dessutom hade blivit lovat något "paketpris" känns det ju inte alls uppenbart att man skulle märka det.

Innan min historia gör att jag blir kallad moralpredikare kanske jag kan infoga att detta var ett ganska litet bolag - jag hoppas, men vet inte säkert, om jag hade gjort likadant ifall leverantören var "BigCorp AB" dvs. även om jag anat oråd och kollat upp vad som var sagt ursprungligen...
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Nu när jag tittar på fakturan/underlaget en gång till ser jag ju att fakturan är på ca 40 000:- och momsen specad till ca 10 000:- och att totalen är ca 50 000:-. Så momsen är betald så den kan dom inte kräva en gång till. Det som dom kan försöka kräva är ersättning för är saker som ev inte fakturerats, men inte 10 000:- i moms
 
Viktigt!

Har du kontrollerat med företaget? Det kan vara så att deras datasystem hackats och detta är en bluffaktura. Kontonumret går till någon annan och dom hoppas att du bara ska betala.

Detta har jag själv blivit drabbad av mer än en gång.

Om det inte är bluff, ja då ska du givetvis inte betala mer i efterhand. Du har betalat enligt överenskommelse.
 
B
Firman får göra en kredit på din gamla faktura, sen en ny med korrekt momssats (men på det totalbelopp du redan betalat) och sen kvitta dem mot varandra i sitt redovisningssystem.
 
C
B Boan skrev:
Firman får göra en kredit på din gamla faktura, sen en ny med korrekt momssats (men på det totalbelopp du redan betalat) och sen kvitta dem mot varandra i sitt redovisningssystem.
Det är ju inget fel på momssatsen på den befintliga fakturan.
TS har fått en faktura där det klart framgår 40 000 + 25% moms (10 000 kr) = 50 000 kr.
TS borde enligt fakturaspecen ha betalat 50 000 kr + 25% moms = 62 500 kr.
Alltså skulle de kunna skicka en kompletterande faktura på 10 000 kr + 25% moms = 12 500 kr.

Själv tvivlar jag på att de kommer att gå till tingsrätten för 12 500 kr, så om TS bestrider blir det nog lärpengar. Om inte annat kan han ju betala om det börjar brännas...
 
  • Gilla
Boan och 2 till
  • Laddar…
Det kommer väl att räknas som småmål o. Det är under ett halvt pbb. Då står man för sina egna kostnader. Oavsett utgång
 
E elmont skrev:
Är det ett uppenbart fel i fakturan och man blir debiterad för lite har utställaren rätt att rätta till felet, lika väl som mottagaren av fakturan har rätt att få en korrigerad faktura om beloppet är felaktigt.
Att underlaget till fakturan saknar moms är inget fel utan felet är på själva fakturan där ingen moms angetts och momsen ska endera anges på fakturan eller så ska det stå att momsen ingår..
Det är tillåtet att göra fel för att sedan rätta sina misstag
Ps
Det är mycket vanligt att del priserna på fakturor (även till privatkunder) anges utan moms för att vid summeringen läggas till.
Moms 10000:- på fakturan, det är en no brainer.
 
Har den här firman manuell bokföring med kassabok och/eller en låg omsättning?
Det blir ju alltid en momstransaktionskontroll när du bokför. Varje projekt märks dessutom så att alla kunder blir unika. Det blir senare underlag för fakturan. Risken för fel är därmed väldigt låg om man sköter bokföringen korrekt och inte låter kvitton och annat underlag ligga och skräpa överallt.
Såvida det inte är Bengt Snickare Enskilda Bolag med årsredovisning av moms och bokslut så skulle jag bestridit denna faktura om du inte fått en prisuppgift innan på 60 tusen inklusive moms.
Är fallet inte så kan det lika gärna ligga fler fel i fakturan och specifikationen. Vad är det som är uppenbart att det är just din faktura som är felaktig eller har företaget chansat? Felet kan lika gärna ligga på över flera poster och då ska inte du ensam ta smällen. Bestrid fakturan och kräv ett detaljerat underlag med kvittokopior med datum och klockslag, inställelsetider och jämför med din egen uppfattning om det stämmer. Därefter kan du ta ställning.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
A
S sharken skrev:
Kan ett företag kräva mig på moms på en 1 år gammal betald faktura?

Köpte byggmaterial av företag X för ett år sedan.
Fick ett fakturaunderlag samt en faktura, betalade i tid.
Som jag förstod fakturan så var momsen inräknad.

Nu ett år senare får jag en ny faktura.
Dom skyller på att deras faktureringssystem inte tagit med det i beräkningen.
10 år har de på sig att justera i fakturor har har för mig. Har hört liknade på annat håll.
 
H
S sharken skrev:
Kan ett företag kräva mig på moms på en 1 år gammal betald faktura?

Köpte byggmaterial av företag X för ett år sedan.
Fick ett fakturaunderlag samt en faktura, betalade i tid.
Som jag förstod fakturan så var momsen inräknad.

Nu ett år senare får jag en ny faktura.
Dom skyller på att deras faktureringssystem inte tagit med det i beräkningen.
Stämmer priset med det du fått när du handlade eller hade du anledning att misstänka att det blev billigare än du tänkt dig? Ett företag är skyldig att säga pris inkl.moms till privatperson. Å andra sidan får du en faktura som där inte momsen är redovisad alt. att det inte står att moms ingår kan man misstänka att något är fel. Borde du ha förstått? Beror ju på hur van du är med fakturor. Rent juridisk kan de kräva betalning, tror att det är inom 3 år när det gäller privatpersoner.
 
Kan man gräva upp en forumtråd som är två år gammal så borde väl en faktura som är ett år gammal i alla fall kunna diskuteras ;)
 
  • Haha
  • Gilla
bearmaniac och 6 till
  • Laddar…
S sharken skrev:
[bild] [bild] Bild 1: Fakturaunderlag. Bild 2: Faktura
Det är ganska uppenbart att det är någon på kontoret som gjort ett misstag. Sådant händer ibland när människor är inblandade.
På underlaget står det tydligt 50 044kr exkl moms. På fakturan har man felaktigt skrivit in 50 044 kr inkl moms. Många fakturaprogram har funktionen att man kan välja om fakturan ska visas med eller utan moms. Högst troligt har man klickat i ”med moms” tryckt in beloppet 50 044 kr med resultatet att det nu blev ett misstag.

Rätt belopp för dig att betala skulle varit 62 555kr. Det fattas alltså 12 511 kr om du nu betalat 50 044kr.

Om summorna stämmer med det ni kommit överens om är det inte mycket stt bråka om anser jag. Misstaget har antagligen upptäckt vid årsbokslut är min gissning.

Företaget har absolut rätt att kräva in pengarna 1 år senare. Att bråka om det här känns långsökt om ni nu inte kommit överens om några andra belopp.
 
H Hajjen skrev:
Kan man gräva upp en forumtråd som är två år gammal så borde väl en faktura som är ett år gammal i alla fall kunna diskuteras ;)
Ha ha. Nu skäms jag lite att jag inte kollade årtalet på Ts inlägg…
Tydligen är det inte bara fakturautsällsren som kan göra misstag…:rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.