16 597 läst · 64 svar
17k läst
64 svar
Moms på en faktura som är betald och 1 år gammal?
Nej, det står tydligt "att betala" på fakturan. Att hänvisa till fakturaunderlag kommer inte att hålla eftersom det tydligt framgår belopp att betala.N Napster skrev:
Bara om man "uppenbarligen" kan förstå att det är ett felaktigt pris angivet kan de ange det som orsak till efterkrav men då måste de bevisa det (vilket de inte kommer att kunna)
Är det ett uppenbart fel i fakturan och man blir debiterad för lite har utställaren rätt att rätta till felet, lika väl som mottagaren av fakturan har rätt att få en korrigerad faktura om beloppet är felaktigt.
Att underlaget till fakturan saknar moms är inget fel utan felet är på själva fakturan där ingen moms angetts och momsen ska endera anges på fakturan eller så ska det stå att momsen ingår..
Det är tillåtet att göra fel för att sedan rätta sina misstag
Ps
Det är mycket vanligt att del priserna på fakturor (även till privatkunder) anges utan moms för att vid summeringen läggas till.
Att underlaget till fakturan saknar moms är inget fel utan felet är på själva fakturan där ingen moms angetts och momsen ska endera anges på fakturan eller så ska det stå att momsen ingår..
Det är tillåtet att göra fel för att sedan rätta sina misstag
Ps
Det är mycket vanligt att del priserna på fakturor (även till privatkunder) anges utan moms för att vid summeringen läggas till.
Jag skulle bestridit fakturan och skickat med kopia på originalfakturan, som underlag.
Momsen är ju specad på fakturan.
Finns inte en chans i helvetet att jag skulle betala någon ytterliggare faktura.
Momsen är ju specad på fakturan.
Finns inte en chans i helvetet att jag skulle betala någon ytterliggare faktura.
Momsen är ju specad på fakturan och då ingår det i deras redovisning och de har då rimligen deklarerat ingående moms med detta belopp. Så att kräva dig på momsen borde vara omöjligt för företaget. Däremot kan de möjligen hävda att de fakturerat fel pris och då är det väl mer en moralisk fråga om du borde insett att de tagit för lite betalt och är villig att åtgärda detta.
Det här är solklart juridiskt sett. Du ska inte betala något mer, utan bestrid! Du behöver inte nämna att du erhållit något fakturaunderlag överhuvudtaget. Vem ska kontrollera det? Du har en faktura där det står klart och tydligt priset inkl moms. Att blanda in moraliska dilemman är bara patetiskt. Företaget har förmodligen tjänat in detta på sitt påslag. Företaget får se över sina rutiner och bita i det sura äpplet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 304 inlägg
Har du hela tiden vetat om att de fakturerat fel och hoppats att du ska skulle slippa 10.000 i moms eller kommer det här som en överraskning? Till skillnad från @Stadsfiskalen tycker jag att man kan och bör göra rätt för sig utan att betraktas som patetisk, men smäller det till 25 % till utan att man var redo på det kan jag lite mer förstå att man försöker komma undan det.
I grunden skulle jag säga att du måste betala, men företags skyldighet att kommunicera priser till privatpersoner inkl. moms ger dig ett litet kryphål att dra nytta av företagets uppenbara misstag. För egen del skulle jag dock inte försöka ta mig igenom det hålet – av moraliska skäl. Jag tror också att det är tveksamt att man skulle komma undan med det rättsligt. Däremot tror jag att företaget mycket väl skulle kunna släppa fordran då de nog inte orkar processa om tolvtusen, särskilt inte när de vet att de delvis ställt till det för sig själva.
I grunden skulle jag säga att du måste betala, men företags skyldighet att kommunicera priser till privatpersoner inkl. moms ger dig ett litet kryphål att dra nytta av företagets uppenbara misstag. För egen del skulle jag dock inte försöka ta mig igenom det hålet – av moraliska skäl. Jag tror också att det är tveksamt att man skulle komma undan med det rättsligt. Däremot tror jag att företaget mycket väl skulle kunna släppa fordran då de nog inte orkar processa om tolvtusen, särskilt inte när de vet att de delvis ställt till det för sig själva.
Det är rätt fascinerande hur det alltid kommer någon moralpredikan i liknande trådar med "ja, jag skulle betala om de så krävde min vänstra arm"...Nötegårdsgubben skrev:Har du hela tiden vetat om att de fakturerat fel och hoppats att du ska skulle slippa 10.000 i moms eller kommer det här som en överraskning? Till skillnad från @Stadsfiskalen tycker jag att man kan och bör göra rätt för sig utan att betraktas som patetisk, men smäller det till 25 % till utan att man var redo på det kan jag lite mer förstå att man försöker komma undan det.
I grunden skulle jag säga att du måste betala, men företags skyldighet att kommunicera priser till privatpersoner inkl. moms ger dig ett litet kryphål att dra nytta av företagets uppenbara misstag. För egen del skulle jag dock inte försöka ta mig igenom det hålet – av moraliska skäl. Jag tror också att det är tveksamt att man skulle komma undan med det rättsligt. Däremot tror jag att företaget mycket väl skulle kunna släppa fordran då de nog inte orkar processa om tolvtusen, särskilt inte när de vet att de delvis ställt till det för sig själva.
Nej, företaget har gjort fel och de har ingen juridisk grund för att kräva in mer betalt! Punkt slut!
Nu är du lite väl hård.Nötegårdsgubben skrev:Har du hela tiden vetat om att de fakturerat fel och hoppats att du ska skulle slippa 10.000 i moms eller kommer det här som en överraskning? Till skillnad från @Stadsfiskalen tycker jag att man kan och bör göra rätt för sig utan att betraktas som patetisk, men smäller det till 25 % till utan att man var redo på det kan jag lite mer förstå att man försöker komma undan det.
I grunden skulle jag säga att du måste betala, men företags skyldighet att kommunicera priser till privatpersoner inkl. moms ger dig ett litet kryphål att dra nytta av företagets uppenbara misstag. För egen del skulle jag dock inte försöka ta mig igenom det hålet – av moraliska skäl. Jag tror också att det är tveksamt att man skulle komma undan med det rättsligt. Däremot tror jag att företaget mycket väl skulle kunna släppa fordran då de nog inte orkar processa om tolvtusen, särskilt inte när de vet att de delvis ställt till det för sig själva.
Du förutsätter att TS var medveten om moms felet på fakturaunderlaget.
Det går på samma sätt att hävda att de flesta privatpersoner aldrig tänker på priser exkl moms, att företag enligt lag är tvingade att lämna priser inkl moms till privatpersoner.
Varför ska privatpersonen bli lidande för att företaget varit olagligt?
Moderator
· Stockholm
· 52 011 inlägg
TS har fått en faktura med specificerad moms. Solklart.
Men firman kan givetvis hävda att de missat något i fakturan, men inte momsen, för den är med. Då beror allt på vilken typ av avtal och prisinformation du har.
Men firman kan givetvis hävda att de missat något i fakturan, men inte momsen, för den är med. Då beror allt på vilken typ av avtal och prisinformation du har.
Moraliskt eller inte, fakta är att på slutfakturan står det 40.035:- ex moms, 50.044:- inkl moms
I kombination med att dom faktiskt gjort fel vid faktureringen, samt att dom kommer ett år senare, oavsett tre års regeln,
gör att jag tror inte företaget har ngt att hämta.
Sen såklart, visste TS om redan från början att slutsumman skulle landa på 62.555:- så blir det Ts samvete som blir avgörande.
Juridiskt så tror jag inte företaget skulle vinna i detta fall.
I kombination med att dom faktiskt gjort fel vid faktureringen, samt att dom kommer ett år senare, oavsett tre års regeln,
gör att jag tror inte företaget har ngt att hämta.
Sen såklart, visste TS om redan från början att slutsumman skulle landa på 62.555:- så blir det Ts samvete som blir avgörande.
Juridiskt så tror jag inte företaget skulle vinna i detta fall.
Medlem
· Västernorrland
· 10 744 inlägg
Man kan se det så här också....varför ifrågasattes inte fakturaunderlaget om det stod exklusive moms från första början?
Det lustiga med sånt här när det blir fel åt det här hållet är ju att alla låtsas som det regnar och tycker att de får ha bättre koll men när man betalar för mycket blir det ett jäkla hallå och man ska ha tillbaks 10kr.
Det lustiga med sånt här när det blir fel åt det här hållet är ju att alla låtsas som det regnar och tycker att de får ha bättre koll men när man betalar för mycket blir det ett jäkla hallå och man ska ha tillbaks 10kr.
Ja, men du kan ju svänga på det, varför är det mottagarens ansvar att upptäcka om företaget gör fel?S Stefan1972 skrev:Man kan se det så här också....varför ifrågasattes inte fakturaunderlaget om det stod exklusive moms från första början?
Det lustiga med sånt här när det blir fel åt det här hållet är ju att alla låtsas som det regnar och tycker att de får ha bättre koll men när man betalar för mycket blir det ett jäkla hallå och man ska ha tillbaks 10kr.
I detta fall kan man ju lika gärna tro att felet är i specifikationen och inte i fakturan (som ju faktiskt ser helt korrekt ut för privatperson).
Jag skulle då inte ha reagerat över att momsen saknades i detta fall, och även om jag gjort det skulle jag betalt enligt "att betala" som företaget avkrävt mig
Kan ju tillägga att lagen är väldigt tydlig vad det gäller betalningsunderlag för privatpersoner. Priset att betala ska tydligt framgå separat från övriga prisuppgifter på en faktura och priset måste alltid vara inklusive moms.