anders07 anders07 skrev:
Ja, men du kan ju svänga på det, varför är det mottagarens ansvar att upptäcka om företaget gör fel?
I detta fall kan man ju lika gärna tro att felet är i specifikationen och inte i fakturan (som ju faktiskt ser helt korrekt ut för privatperson).
Jag skulle då inte ha reagerat över att momsen saknades i detta fall, och även om jag gjort det skulle jag betalt enligt "att betala" som företaget avkrävt mig
Ja men varför är allt hela tiden den andres ansvar? Man kan vara solidarisk själv också. Tänk om felet hade legat i en manuell kassa där kassören får täcka upp fel själv ur egen ficka? Hade man haft samma inställning då?
Hade jag fått någon form av offert eller prisförslag på någonting hade jag definitivt reagerat om det stod exl moms. Då hade jag nog gärna velat ha nåt förtydligande så inte fakturan skulle bli en total överraskning.
 
S Stefan1972 skrev:
Ja men varför är allt hela tiden den andres ansvar? Man kan vara solidarisk själv också. Tänk om felet hade legat i en manuell kassa där kassören får täcka upp fel själv ur egen ficka? Hade man haft samma inställning då?
Hade jag fått någon form av offert eller prisförslag på någonting hade jag definitivt reagerat om det stod exl moms. Då hade jag nog gärna velat ha nåt förtydligande så inte fakturan skulle bli en total överraskning.
Anledningen till att företagets ansvar är större än privatpersonen är att man anser att företagen har ett informationsövertag gentemot en privatperson eftersom man arbetar dagligen med detta. Personligen tycker jag det är en bra grundsyn. Företag bör ha högre ansvar och informera nogrannare till privatpersoner. (och ta betalt för det ökande ansvaret)
 
  • Gilla
TobbeP och 4 till
  • Laddar…
P Plutus skrev:
Anledningen till att företagets ansvar är större än privatpersonen är att man anser att företagen har ett informationsövertag gentemot en privatperson eftersom man arbetar dagligen med detta. Personligen tycker jag det är en bra grundsyn. Företag bör ha högre ansvar och informera nogrannare till privatpersoner. (och ta betalt för det ökande ansvaret)
Kan man använda det i rätten? Att det alltid är företagets ansvar och således deras fel om det görs fel? Inte mitt eller nån annans fel även om det är fullt synligt i ev dokumentation?
 
Mikael_L
Fakturan är ju korrekt. Och det är rätt betalt, så egentligen är det inte så mycket att diskutera.

Om företaget gjort något fel så är det inte att de har glömt momsen, ty den är ju korrekt specad på fakturan, och det ser ju lite illa ut att de hittar på annan orsak än den verkliga till sin tilläggsfaktura.

Om TS hela tiden (verkligen) varit av uppfattningen att det skulle kostat 50' så ska TS inte betala något mer.
Om nu TS hela tiden vetat om att det var 50' + moms och sen blev glad att de verkar råkat missa det och betalt snabbt och hoppats på det bästa så kan man väl möjligen snacka etik och moral.
Det är ju lite upp till TS hur denne vill göra. Företaget har små chanser att ro detta i land.

Jag tycker väl lite som nötegårdsguben, att ärlighet är i grunden bra.
 
  • Gilla
martin.sveg och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
S Stefan1972 skrev:
Kan man använda det i rätten? Att det alltid är företagets ansvar och således deras fel om det görs fel? Inte mitt eller nån annans fel även om det är fullt synligt i ev dokumentation?
Lite generellt är det ju så.
Men det är inte hur långtgående som helst, visst har även privatpersonen/beställaren till sist ett eget ansvar, man kan inte skylla på dumhet i vilken utsträckning som helst.
 
Det stämmer inte riktigt att företag måste lämna pris inklusive moms till privatpersoner. Så här står det på ARN´s hemsida:
"En prisuppgift som lämnas av ett företag till en konsument alltid ska anses inkludera moms om inte annat tydligt framgår. Det är företaget som måste bevisa att det på ett tillräckligt tydligt sätt informerat konsumenten om att priset inte inkluderade moms." (min fetstilning)

Det finns flera ställen i handlingarna som TS publicerat där det står exkl. moms så jag kan tänka mig att detta inte är ett så solklart fall som många tycks tro.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kan det inte vara så att företaget har satt detta i system, att ett år senare skicka ut extrafakturor. De hävdar att ex. moms på offerten bara står där för att det är mallen de använder. När de sedan fakturerar så stämmer beloppet med vad beställaren förväntar sig. När extrafakturan dimper ner så betalar vi som goda medborgare. Detta då mycket vatten har flutit under broarna sedan arbetet utfördes och man blir osäker på vad som faktiskt gällde och inte är insatt i ens rättigheter (och företagets skyldigheter).
 
A
TS: Fick ni en offert också och vad stod i den?
 
Eftersom det tydligt står ett belopp för utgående moms på fakturan kan det inte råda någon tvekan om att konsumenten kan utgå från att korrekt moms ingår i beloppet. Hade det stått utgående moms "0" hade läget varit annorlunda.

Det är orimligt att konsumenten ska kontrollera momsberäkningen vid ett köp och då dessutom känna till och beakta olika momssatser (0%, 6%, 12% och 25%). Om detta hade inhandlats på ICA inser nog alla att det är skulle vara absurt att konsumenten är skyldig att kontrollera att momsbeloppet på kvittot är korrekt beräknat. Och i detta fallet är ju inte heller nettobeloppet i förhållande till utgående moms på något vis orimligt eller innebär att konsumenten borde reagerat.
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Oj vilket intresse det blev av den här tråden. Återigen tack för all info och råd.

För att summera lite frågor.
Jag fick en offert muntligt/mejl på strax över 50000kr. Däremot så tillkom det material under tiden. Vilket gör fakturan dyrare.
MEN....
Som jag skrivit tidigare var det inte en helt smärtfri affär. Mycket som strulade med leveranstid, ej rätta mått, felkonstruerat osv.
Detta ställde till det för mig, jag fick avboka hantverkare, ta ut mer semester, anlita andra hantverkare, allt tog mycket längre än det var tänkt och kostade mig både mer i pengar och tid. Blev lovad kompensation för detta i form av ett "paketpris".

Så när fakturan kom tänkte jag att rabatten var avdragen och betalade summan som stod att jag var skyldig att betala. Inte mer med det. Så det här kom som en överraskning, därav min fråga på detta forum.

Jag är inte ute efter att hänga ut något företag/person. Jag är i övrigt nöjd med produkten/företaget, dom tog till sig kritiken och var mycket hjälpsamma med att försöka rätta till allt.

Jag kommer bestrida fakturan, sen får vi se vars det landar.
 
  • Gilla
martin.sveg och 4 till
  • Laddar…
mathiash77 skrev:
Du förutsätter att TS var medveten om moms felet på fakturaunderlaget.
Nej, jag förutsatte ingenting om vad TS var medveten om. Jag frågade. Uttryckligen.
 
anders07 anders07 skrev:
Det är rätt fascinerande hur det alltid kommer någon moralpredikan i liknande trådar med "ja, jag skulle betala om de så krävde min vänstra arm"...

Nej, företaget har gjort fel och de har ingen juridisk grund för att kräva in mer betalt! Punkt slut!
Att beskriva i korta ordalag hur man själv skulle gjort samtidigt som man resonerar kring olika rättigheter och möjligheter är inte en moralpredikan.

Jag hoppas att TS är mindre känslig för resonemanget.

För övrigt tycker jag att TS verkar ha en rimlig grund för att priset skulle vara skäligt, men den åsikten bottnar i hans senare förklaringar.
 
  • Gilla
tttomten och 1 till
  • Laddar…
S sharken skrev:
Oj vilket intresse det blev av den här tråden. Återigen tack för all info och råd.

För att summera lite frågor.
Jag fick en offert muntligt/mejl på strax över 50000kr. Däremot så tillkom det material under tiden. Vilket gör fakturan dyrare.
MEN....
Som jag skrivit tidigare var det inte en helt smärtfri affär. Mycket som strulade med leveranstid, ej rätta mått, felkonstruerat osv.
Detta ställde till det för mig, jag fick avboka hantverkare, ta ut mer semester, anlita andra hantverkare, allt tog mycket längre än det var tänkt och kostade mig både mer i pengar och tid. Blev lovad kompensation för detta i form av ett "paketpris".

Så när fakturan kom tänkte jag att rabatten var avdragen och betalade summan som stod att jag var skyldig att betala. Inte mer med det. Så det här kom som en överraskning, därav min fråga på detta forum.

Jag är inte ute efter att hänga ut något företag/person. Jag är i övrigt nöjd med produkten/företaget, dom tog till sig kritiken och var mycket hjälpsamma med att försöka rätta till allt.

Jag kommer bestrida fakturan, sen får vi se vars det landar.
Har du mail eller underlag kring dialogen? Muntligt är väldigt svårt att vinna med.
 
Mikael_L
Jag tycker inte det är TS som behöver "vinna någonting", det är väl snarare firman som behöver "vinna någonting", ty jobbet och affären är ju klar och fakturan betald, och nu kommer företaget med ny, okänd, faktura.
Vänd inte på saker och ting nu.
 
  • Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Som jag skrev tidigare att har man skrivit ut en faktura som innehåller felaktigheter får man naturligtvis i efterhand, när felet upptäcks, korrigeras.
Och det oavsett om summan blev för hög eller för låg. Eller menar ni att en för hög faktura får korrigeras men inte en för låg?
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.