N Nybyggaren12345 skrev:
Har du provat lägga ut enris och filma hur dom reagerar? Det är ju mycket effektivt men jag har inte riktigt förstått om det är lukten eller det stickiga.
Har lite en på tomten så det provar jag också. Men det låter mera som en husmorslösning. Men jag är beredd att testa allt.
 
  • Gilla
Nybyggaren12345
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Har lite en på tomten så det provar jag också. Men det låter mera som en husmorslösning. Men jag är beredd att testa allt.
Det är en husmorslösning men den är väldigt använd av husvagnsägare som förvarar sina vagnar i lador och liknande på vintern. Du ser enris under däcken på dom.
 
Musjävlar! Har satt musband på en yttervägg nu och det verkar hjälpa. Nu klättrar dom i en annan vägg istället. Man tycker dom borde fatta vinken. Blir till att åka och köpa band till resten av väggarna idag. Och bättre verktyg att montera med. Himla meck att ligga på backen och skruva. Men väl värt det om man slipper dom. Denna vintern ska dom fan inte få bo på min vind.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Musjävlar! Har satt musband på en yttervägg nu och det verkar hjälpa. Nu klättrar dom i en annan vägg istället. Man tycker dom borde fatta vinken. Blir till att åka och köpa band till resten av väggarna idag. Och bättre verktyg att montera med. Himla meck att ligga på backen och skruva. Men väl värt det om man slipper dom. Denna vintern ska dom fan inte få bo på min vind.
Är dom inte dyra dom där banden?
 
N Nybyggaren12345 skrev:
Är dom inte dyra dom där banden?
Allt är relativt. 219kr för 10 Meter. Det är billigt i förhållande till hur mycket skador mössen gjorde förra vintern.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Musjävlar! Har satt musband på en yttervägg nu och det verkar hjälpa. Nu klättrar dom i en annan vägg istället. Man tycker dom borde fatta vinken. Blir till att åka och köpa band till resten av väggarna idag. Och bättre verktyg att montera med. Himla meck att ligga på backen och skruva. Men väl värt det om man slipper dom. Denna vintern ska dom fan inte få bo på min vind.
Vilket musband köpte du?
De flesta musband är ju avsedda att monteras vid nyproduktion eller i samband med byte av ytterklädsel.
Ytterklädseln på vår stuga är neddragen (för) nära marken. Stugan byggdes för 70 år sedan och det var tydligen dyrt med cement/mursten och billigt med trä...
Därför svårt att eftermontera musband. Klädselbrädorna byttes för 25 år sedan och behöver inte bytas på många år så det är inte aktuellt att montera musband i samband med ett klädselbyte.
 
  • Gilla
Nybyggaren12345
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Vilket musband köpte du?
De flesta musband är ju avsedda att monteras vid nyproduktion eller i samband med byte av ytterklädsel.
Ytterklädseln på vår stuga är neddragen (för) nära marken. Stugan byggdes för 70 år sedan och det var tydligen dyrt med cement/mursten och billigt med trä...
Därför svårt att eftermontera musband. Klädselbrädorna byttes för 25 år sedan och behöver inte bytas på många år så det är inte aktuellt att montera musband i samband med ett klädselbyte.
Byggmax och K-rauta bl.a har musband för eftermontering. Har själv svårt att montera då min panel bitvis är nära marken och panelen sticker ner 110mm från läkten. Går inte använda skruvdragare och gav upp på att använda mejsel till slut. Men har nu köpt vinkelhuvud och långa bits så förhoppningsvis kommer det gå som en dans nu :D spegel och en bra lampa får man använda
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vad är skillnaden mot att montera i efterhand eller vid panelbyte? Är det hur det fästs?
 
G GVR4 skrev:
Byggmax och K-rauta bl.a har musband för eftermontering. Har själv svårt att montera då min panel bitvis är nära marken och panelen sticker ner 110mm från läkten. Går inte använda skruvdragare och gav upp på att använda mejsel till slut. Men har nu köpt vinkelhuvud och långa bits så förhoppningsvis kommer det gå som en dans nu :D spegel och en bra lampa får man använda
Skruva fast är nog i praktiken omöjligt för mig. Hade hoppats hitta ett museband som går att klämma på plats.
Tyvärr fjädrar de flesta jag "känt" på ganska dåligt.
Det finns ju sk musborst, men jag är lite tveksam till dem då de antagligen försämrar ventilationen lite väl mycket. Speciellt som vi har mycket spindlar så riskerar luftspalten bli igentäppt av spindelnät i borstarna.
https://stick.se/mus/musborst-10-m-...MInZmPypbv8wIV8RJ7Ch3hagCuEAQYASABEgL0Z_D_BwE
Någon som har erfarenhet av musborst...?
 
N Nybyggaren12345 skrev:
Vad är skillnaden mot att montera i efterhand eller vid panelbyte? Är det hur det fästs?
Skillnaden är bara att dom man monterar i efterhand böjer man till efter montering. Dom man monterar vid nybyggnad är redan böjda
 
  • Gilla
Nybyggaren12345
  • Laddar…
D doubleH skrev:
Skruva fast är nog i praktiken omöjligt för mig. Hade hoppats hitta ett museband som går att klämma på plats.
Tyvärr fjädrar de flesta jag "känt" på ganska dåligt.
Det finns ju sk musborst, men jag är lite tveksam till dem då de antagligen försämrar ventilationen lite väl mycket. Speciellt som vi har mycket spindlar så riskerar luftspalten bli igentäppt av spindelnät i borstarna.
[länk]
Någon som har erfarenhet av musborst...?
Har läst nått om folk som använt hönsnät eller liknande. Kanske kan vara ett alternativ :thinking: Tycker det var lite överpris för dom där musborsten
 
G GVR4 skrev:
Jag köpte en trådlös övervakningskamera med rörelsesensor i vintras som jag flyttar runt på vinden och under huset så jag kan spionera på mössen var dom tar sig in. :D

Rätt intressant att se hur snabba och bra dom är på att klättra. Även studerat hur dom hanterar elektroniska skrämmare och andra saker som sägs skrämma bort dom. Dom kan tycka såna saker är jobbiga till en början. Sen skiter dom i det :rofl:

Dom är inte dumma. T.ex lärde dom sig att det var safe att sticka in huvudet i giljotinfällan om dom bara nibblar på betet.
Får man fråga vilken kamera? Alternativa tips på sådana tas också emot.

Vi har samma bekymmer här. Mössen är tillbaka på vinden och kommer troligen ner i en vägg längs med skorstenen från kallvinden...
 
Det var nån billig jag köpte på Amazon bara. Funkar nog med det mesta. Men mörkerseende måste den ju ha. Uttryckte mig nog lite dumt. Den är wifi. Men strömmen får jag ha sladd till. Lite problematiskt dock för spindlarna gillar nog värmen från den så dom kryper på linsen och utlöser rörelsesensorn hela tiden beroende på var man placerar kameran. Är inne lite nu på att köpa nån radiostyrd leksaksgrej med kamera så man kan köra runt under huset och kolla där man inte kommer åt.
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Det var nån billig jag köpte på Amazon bara. Funkar nog med det mesta. Men mörkerseende måste den ju ha. Uttryckte mig nog lite dumt. Den är wifi. Men strömmen får jag ha sladd till. Lite problematiskt dock för spindlarna gillar nog värmen från den så dom kryper på linsen och utlöser rörelsesensorn hela tiden beroende på var man placerar kameran. Är inne lite nu på att köpa nån radiostyrd leksaksgrej med kamera så man kan köra runt under huset och kolla där man inte kommer åt.
Jo samma känsla här. Har låglutetak så jag har dragit mig för å krypa runt däruppe eftersom jag trodde mig funnit deras väg in i våras men tydligen finns det fler ingångar..
 
Dom hittar nya vägar tyvärr. Jag förväntar mig inte att bli av med dom helt. Det tror jag är omöjligt. Men man kan nog försvåra rejält för dom så dom inte tycker det är värt besväret att ta sig in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.