A akby skrev:
Jag tätade vårt förra hus med vanligt fogskum. Jag skummade fast nya galler
i kattgluggarna och tätade springor i kök m.m och fick bukt med musproblemet.
Vi hade huset som sommarstuga när vi ett tag bodde på annan ort.
Och det fanns aldrig ett spår efter möss när man kom dit.
Jag hittade ett speciellt fogskum på nätet där det stod så här:

IPF-Fogskum
Ett fogskum som samtidigt som det ger en effektiv tätning och tar upp stora rörelser innehåller ett smakämne vilket småkryp, exempelvis myror och möss, inte tycker om. Resultatet blir att de ej äter sig igenom skummet. För att även skydda sig mot råttor kan man skumma in ett stål/kopparnät "Stuff-It".
Säljs av B Kellner HB i Frinnaryd
Detta var ju några år sedan, företaget verkar ha upphört, någon som vet var man kan få tag på IPF-skum idag? Har bara lyckats hitta det i USA på nätet.
 
K karlmb skrev:
Detta var ju några år sedan, företaget verkar ha upphört, någon som vet var man kan få tag på IPF-skum idag? Har bara lyckats hitta det i USA på nätet.
Läste mina inlägg i den här tråden med en tår i ögonvrån och mindes den hund jag berättade om och som nu är borta Katterna är numer trötta pensionärer som inte gör mycket nytta så kampen mot mössen är återupptagen kan man säga! Såg att man på den här hemsidan
https://stick.se/mus/
har ett tätningsmedel mot mus. Har inte testat det själv - har köpt två av deras elfällor Victor (ty mössen har i de åldrande katternas frånvaro utökat sin närvaro från skåpet under diskbänken till köksgolvet och eftersom vi har bl a en valp törs vi inte minera köksgolvet med slagfällor). Ingen fångst än men kan återkomma när de varit i bruk lite längre!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C co skrev:
Läste mina inlägg i den här tråden med en tår i ögonvrån och mindes den hund jag berättade om och som nu är borta Katterna är numer trötta pensionärer som inte gör mycket nytta så kampen mot mössen är återupptagen kan man säga! Såg att man på den här hemsidan
[länk]
har ett tätningsmedel mot mus. Har inte testat det själv - har köpt två av deras elfällor Victor (ty mössen har i de åldrande katternas frånvaro utökat sin närvaro från skåpet under diskbänken till köksgolvet och eftersom vi har bl a en valp törs vi inte minera köksgolvet med slagfällor). Ingen fångst än men kan återkomma när de varit i bruk lite längre!
Låter kanon med en fogmassa som stoppar möss, den ska jag lägga på minnet.
Det är samma här, hade katter i 20 år så man behövde aldrig bry sig, men de är i himlen nu och denna sommaren o hösten har ju varit extremt mkt möss.
Flera som fått in dem i bilar också.
Dock hade det varit bra cm det fanns även byggskum som de ogillar, även om jag läst att de inte heller gillar att ta sig igenom vanligt byggskum.
Någon som haft problem med att möss tagit sig in via gångar i byggskum eller är det ett bra sätt att blockera i tex äldre hus?
 
Jag är kanske seg i huvudet nu, men vill någon förklara detta med ris för mig? Man lägger ut ris till mössen? För att?
Tacksam för förklaring ☺️

”På vår kåk går det att pilla in riset mellan brädfodringen och den gamla torpargrunden, vi tätar alltså utifrån och stoppar in riset i alla skrymslen så vänder mössen redan innan de hunnit in. ;)
 
T Trollöra skrev:
Jag är kanske seg i huvudet nu, men vill någon förklara detta med ris för mig? Man lägger ut ris till mössen? För att?
Tacksam för förklaring ☺️

”På vår kåk går det att pilla in riset mellan brädfodringen och den gamla torpargrunden, vi tätar alltså utifrån och stoppar in riset i alla skrymslen så vänder mössen redan innan de hunnit in. ;)
Enris, alltså små avklippta kvistar från en enbuske! (Fråga markägaren först om du inte äger egna enar.)
 
  • Gilla
Trollöra
  • Laddar…
Tack för förtydligandet!

”Enris, alltså små avklippta kvistar från en enbuske! (Fråga markägaren först om du inte äger egna enar”
 
Har god erfarenhet av den elektriska fällan Victor. Köpte den utan wifi för 399 hos Clas. Tog musen efter en natt. Laddade med Snickers.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Måste köpa allt som finns, vi har rena racerbanan på landet. Rasslar och springs så det är ohållbart. Även sett isolering ligga utanför huset nära grunden. Ny isolering varje helg vi är där.
Har lyckas täta genomföringar, men vi har en timmerstuga så, täta allt känns omöjligt. Glipor på båden 5mm och upp till 2cm förekommer på måånga ställen hos oss.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Måste köpa allt som finns, vi har rena racerbanan på landet. Rasslar och springs så det är ohållbart. Även sett isolering ligga utanför huset nära grunden. Ny isolering varje helg vi är där.
Har lyckas täta genomföringar, men vi har en timmerstuga så, täta allt känns omöjligt. Glipor på båden 5mm och upp till 2cm förekommer på måånga ställen hos oss.
Hinken och trampolinen ska göra tricket om du har race. Fångade tre i helgen. Dock i fällorna runt hinken men något med hinken lockade fram dom.
 
Vad har ni i hinken, vatten?
Ska bygga en sådan nu på fredag eftermiddag. Ta lite havre eller russin, slitza något papper.
Sen köpa vanliga fällor, ställa ut 10-15st :rofl:
Då borde det inte ta längre än 3helger så bör det vara klart för säsongen med rännandet i våra väggar.
 
  • Gilla
Nybyggaren12345
  • Laddar…
Norrtull Norrtull skrev:
Vad har ni i hinken, vatten?
Ska bygga en sådan nu på fredag eftermiddag. Ta lite havre eller russin, slitza något papper.
Sen köpa vanliga fällor, ställa ut 10-15st :rofl:
Då borde det inte ta längre än 3helger så bör det vara klart för säsongen med rännandet i våra väggar.
vatten + nån droppe diskmedel...diskmedel tar bort ytspänningen
 
Jag köpte en trådlös övervakningskamera med rörelsesensor i vintras som jag flyttar runt på vinden och under huset så jag kan spionera på mössen var dom tar sig in. :D

Rätt intressant att se hur snabba och bra dom är på att klättra. Även studerat hur dom hanterar elektroniska skrämmare och andra saker som sägs skrämma bort dom. Dom kan tycka såna saker är jobbiga till en början. Sen skiter dom i det :rofl:

Dom är inte dumma. T.ex lärde dom sig att det var safe att sticka in huvudet i giljotinfällan om dom bara nibblar på betet.
 
  • Wow
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
G GVR4 skrev:
Jag köpte en trådlös övervakningskamera med rörelsesensor i vintras som jag flyttar runt på vinden och under huset så jag kan spionera på mössen var dom tar sig in. :D

Rätt intressant att se hur snabba och bra dom är på att klättra. Även studerat hur dom hanterar elektroniska skrämmare och andra saker som sägs skrämma bort dom. Dom kan tycka såna saker är jobbiga till en början. Sen skiter dom i det :rofl:

Dom är inte dumma. T.ex lärde dom sig att det var safe att sticka in huvudet i giljotinfällan om dom bara nibblar på betet.
helt sjukt va smarta dom är. Inte kan det finnas någon större hjärna i det lilla huvudet, men den går på 100% kapacitet.
Har hört att glasskärvor i gipsbruk är effektivt, skär sig en mus/råtta en gång så kommer ingen tillbaka till det stället. Nu blir det hink och vanliga fällor i hög volym.
 
Norrtull Norrtull skrev:
helt sjukt va smarta dom är. Inte kan det finnas någon större hjärna i det lilla huvudet, men den går på 100% kapacitet.
Har hört att glasskärvor i gipsbruk är effektivt, skär sig en mus/råtta en gång så kommer ingen tillbaka till det stället. Nu blir det hink och vanliga fällor i hög volym.
Har du provat lägga ut enris och filma hur dom reagerar? Det är ju mycket effektivt men jag har inte riktigt förstått om det är lukten eller det stickiga.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.