Ett tag hade jag även en liten vessla boende på vinden och han häll rätt rent bland mössen tror jag. Dom är väldigt små i verkligheten vesslorna men ser riktigt farliga ut ändå. Fast han förde ett jävla liv när han jagade möss i väggarna så jag kan inte säga att jag saknar honom efter han försvann.

 
E
Var lägger ni det då? De varianter jag har hört har gått ut på att lägga ris nere i trossbotten, men det verkar ju lite komplicerat att ta upp golven en gång om året
På vår kåk går det att pilla in riset mellan brädfodringen och den gamla torpargrunden, vi tätar alltså utifrån och stoppar in riset i alla skrymslen så vänder mössen redan innan de hunnit in. ;)

Mamma hade hermeliner som levde rövare i huset en vinter, men de sötnosarna kissade så det blev fläckar i innertaket som syntes... :p
 
4 katter är effektiva:

1 gammal som var pensionärskatt men fick komma på grönbete och nu tar möss så det står gladeligen till, 1 hyffsatt ung kattmamma som klarar möss, sork, fågel(nåja - det är jag väl inte så glad åt), trollsländor, fisk!! och huggorm!!! samt 2 stora kattungar som åtminstone glatt äter allt mamma hemtar hem.

Jag var lite bekymrad när mamma katt höll utbildning - först en liten näbbmus (vadå, äter inte katt dom - våra gör ;-) ), sedan en vanlig grå, en sork och så en mört - alla levande. Så nu väntar vi på en levande arg orm....

Vi tog 15 möss på en vecka i fällor, gav upp och hämtade de två vuxna av andra som ville bli av med dom - den ena av vänlighet och den andra på det goda CV den kunde visa upp ;-)

Så mitt tips: Skaffa (vuxen!) (bond)katt.

Annars skall väl ett par hinkar kalk uthält på insidan av grunden hålla det mesta borta - svider gôtt i små mustassar.....

Mvh
/Angelven
 
Ja, jag håller med om katter! När man som vi behöver dem ambulerande så kan det vara svårt att ta in en vuxen katt om de inte gillar att åka bil.

Men jag kan se en trend att sedan vi skaffade katt har vi mindre med möss även om katten inte bor där! Vi har en mycket effektiv katt som tar säkert en mus i timmen vid torpen. Vi har aldrig sett henne ta en mus inne för sedan hon kom har ingen synts till! Inte alltid så kul då man på sommaren går barfota i trädgården men hon tycks inte äta lika mycket som hon fångar. Och hon äter inte näbbmöss. Däremot ödlor.
 
Ett bra sätt för att jaga ut alla möss (eller fladermöss och grävlingar) eller vad man nu har i hus o grund är ammoniak.
Koncentrerad ammoniak spädes med vatten och sprutas ut med en lite tuffare giftspruta typ trädgårdsspruta.
Garanterat effektivt!
Allt levande flyr illa kvickt och ev "råttdoftspår" tror jag upphör.

Se upp med exponerade ytor som kan missfärgas osv..men i lagårdsväggar eller krypgrunder går det ju bra.
Och passa ögon och slemhinnor för det är DRAG i lösningen.

Naturligtvis så kommer djuren någon gång tillbaks, men knappast samma individer.
Min grävlingshåla är nu mer tom..likaså är det 80-talet fladdermöss som pissade och sket ner hela lagårdsförådet bosatta på annan ort nu för tiden..
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Sara_B skrev:
Oj! En av nackdelarna med att flytta in i ett gammalt hus på landet har nu uppenbarat sig!

3 möss i fällan i förrgår, varav 2 fortfarande levde :p (antagligen defekt fälla, nu utbytt mot en annan). En till i natt. Ni som bott lite längre i era byggnadsvårdsobjekt, vilka är era bästa knep? Pipande apparater, fällor, gift, vitlök, Svinto, aluminiumfolie... Råden vi har fått är många!

Jag är lite tveksam till gift, eftersom jag inte vill ha stinkande, ruttnande möss i trossbotten. Jag är också fundersam om man alls bör täta runt diskbänksavloppet, där de verkar komma in. Det känns ju som att risken då är stor att de kommer ut någon annanstans i huset istället, och en av de få ljuspunkterna på musfronten just nu är att de i alla fall bara verkar dyka upp runt diskbänken. Kanske är det bättre då att hålla vägen öppen och ta dem när de kommit in?

Missförstå mig samtidigt rätt, jag är uppväxt i ett äldre hus på landet, och har inga illusioner om ett helt musfritt hem. Men läget när jag var liten var mer att vi fick in några möss per säsong. Nu är det alltså flera stycken under en natt - lite väl mycket tycker jag!

Tror ni att det hänger samman med att huset stått delvis tomt tidigare - har de helt enkelt vant sig vid att ostört kunna flytta in här under vintrarna? Kanske det är första året som är värst?
Hej

Jag har två jatter en äldre mera erfaren och en som är ca året.. Den yngre katten leker med mössen en stund innan han tar livet av dom.. medans den äldre gör processen betydligt kortare.. ev lämnar han över den döda musen till den yngre katten för "erfarenhet".

Möss gillar inte katter i huset och bara att ha en katt minskar problemen avsevärt är min åsikt. Sedan kan man ställa upp ett antal fällor på platser som katten inte kommer till ex en hink med "vipp brygga" och glykol på vinden men även vanliga fällor på kattsäkra platser. Dom förökar sig snabt så det gäller att hålla populationen nere.

Som mest är det ett problem på hösten och vintern..det gäller även att hålla mat och "spill" borta från golv och matplatser.

Gift är väl inte jag så glad i då mössen dör och liker och luktar några veckor i en vägg eller något utrymme man inte kommer åt.

Steffe
 
E
Nu inför kommande höst/vinter hoppas jag att vårt nya lilla tillskott(katt) tillsammans med den äldre(katt) ska hålla mössen på avstånd. Vi har även isolerat golvet i kök och matrum med ekofiber i lösull vilket de små rackarna tydligen inte ska gilla, kan nu bara de större fyrfotingarna(hundarna) ge 17 i att dra in möss i huset och istället nöja sig med att kalasa på dem utomhus så är vi väldigt tacksamma. ;D
 
Såg att det har blivit liv i den här tråden igen. Vi skaffade till slut två kattungar; en hona och en hane från samma kull (blandning av bondkatt och norsk skogskatt). De är nu nästan ett år och är kasterade och har visat sig vara riktigt bra jägare (minst två möss och två fåglar har de levererat in i huset under sommaren - jag berömde dem inte utan skrek högt och slängde ut både katt och byte snabbt som attan! Någon kattmänniska blir jag aldrig men vi har väl hittat ett sätt att samexistera katterna och jag!) Hittills inga spår av möss inne undrar om inte teorin om osa katt håller? Möss skyr nog stanken av katter!
 
Jag tätade vårt förra hus med vanligt fogskum. Jag skummade fast nya galler
i kattgluggarna och tätade springor i kök m.m och fick bukt med musproblemet.
Vi hade huset som sommarstuga när vi ett tag bodde på annan ort.
Och det fanns aldrig ett spår efter möss när man kom dit.
Jag hittade ett speciellt fogskum på nätet där det stod så här:

IPF-Fogskum
Ett fogskum som samtidigt som det ger en effektiv tätning och tar upp stora rörelser innehåller ett smakämne vilket småkryp, exempelvis myror och möss, inte tycker om. Resultatet blir att de ej äter sig igenom skummet. För att även skydda sig mot råttor kan man skumma in ett stål/kopparnät "Stuff-It".
Säljs av B Kellner HB i Frinnaryd
 
Flurken skrev:
Möss ska man nog hålla undan så mycket som möjligt!
När dom springer i väggar skapas hål i isoleringen, skapar bra drag i kåken.
Har du otur kan dom få smak för elkablar eller skapa en kortis i centralen.
Bohålor och annan skit kan dra med sig annan ohyra också (typ löss och ängrar).

Se till att täta rörgenomföringar och hål. Kolla att det finns "musklossar" i panelen. Skottpengar på sådana som spikar panel utan att sätta musklossar (eller band). Har själv fått komplettera med dessa.

Hälsningar Flurken



Flurken: Vad är musklossar  :question
 
Yggdrasil skrev:
Flurken: Vad är musklossar  :question
Tipsar om TJB museband istället, http://www.tjb.se/produkter.htm
museband2.jpg
Finns för nyprod. och för eftermontering.
 
Ruttnande möss i trossbotten borde du inte råka ut för om du använder gift. Mössen blir törstiga av giftet och söker sig ut efter vatten, dör sedan i trädgården. För övrigt är "giftet" glasfiber som skapar inre blödningar i musen.... Känns kanske lite väl grymt, även för en mus... :-/
 
Tyvärr är det inte alla som orkar söka sig ut efter vatten. Massa döda luktande möss hade vi i trossbottnen när vi flyttade in. De dör rätt blodigt också... Bättre med katt! :)
 
Vi hade tidigare mycket problem med just möss som sprang/gömde sig/bodde under köksskåp, diskhon etc. Vi fyllde så mycket vi kunde av dessa utrymmen med lecakolur, alltså såna små lecakulor som kalla lättklinker på byggvaruhuset. Funkade helbra! Mössen kan inte ta sig fram i dessa eftersom det rasar hela tiden, så de slutade använda de vägarna. Vi fyllde leca lite varstans - pulade in i väggen genom rörgenomföringar o.s.v. Men visst, inget slår katten. Det gäller bara att se till att hon kommer åt överallt!
 
GunnarM skrev:
lecakolur funkade helbra! Mössen kan inte ta sig fram i dessa eftersom det rasar hela tiden, så de slutade använda de vägarna.  
Aha! Nu fattar jag varför vi blev av med (nästan alla) mössen när vi gjorde om golven.

Vårt hus har gammaldags "mullbänk" d.v.s. det låg sand ända upp till golvbräderna. När vi tog bort den trasiga linoleummattan var de gamla golvbräderna helt massakrerade av äldre tiders ombyggnader; bl.a. läckande tak på 1950-talet, så bräderna gick inte att återanvända. Men däremot återanvände vi själva metoden; grävde ut under golvet och fyllde med leca-kulor ända upp till det nya massiva trägolvet som vi lade in.

Som en överraskande bieffekt har det sen dess blivit tyst på springandet av musfötter i väggar och tak, som vi hörde ständigt förut, och vi har sluppit få fler madrasser som måste slängas efter att möss gnagt sönder dem. Förutom några enstaka möss i fällan under diskbänken är huset nästan musfritt numera!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.