A AG A skrev:
Enligt Folksam får inga rör dras i yttervägg, oavsett installationsskikt eller inte. Jag minns inte om det är Säkert Vatten eller BKR som säger att det är okej, och vilka som säger att det inte är okej.
Nej,det är väldigt jag menar med att man måste vara byggfysiker då det kommer bud från olika håll hur ett badrum skall byggas.Så länge jag har hållit på så har det varit så.
 
R Rejäl skrev:
Fram med bevis kring detta påstående, detta med rör i yttervägg görs dagligen både i nyproduktion och rot byggen..
Så det du påstår har jag svårt att se vara sant..
Ska jag lägga fram bevis på vad killen från Folksam sa till mig, när min tvättstuga byggdes upp efter vattenskada?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
R
A AG A skrev:
Ska jag lägga fram bevis på vad killen från Folksam sa till mig, när min tvättstuga byggdes upp efter vattenskada?
Det finns ingett på marknaden som förbjuder någon ifrån detta, vad en enskild hen ifrån Folksam har sagt till dig kan bara du och hen stå för ingen annan..
Men enligt alla regler och rekommendationer vi har så är det fullt tillåtet att dra vatten i en yttervägg…
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Ska jag lägga fram bevis på vad killen från Folksam sa till mig, när min tvättstuga byggdes upp efter vattenskada?
Varför följer dom inte säker vattens regelverk som dom själva var med och tog fram en gång i tiden?
Vilken annan dokumentation hänvisar dom till för att styrka att arbetet är fackmannamässigt?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Men enligt alla regler och rekommendationer vi har så är det fullt tillåtet att dra vatten i en yttervägg…
...om det inte riskerar att frysa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi drog rör i yttervägg innanför isoleringen i vårt tillbyggda badrum i ett modernt välisolerat hus.

Om man får bygga så? Ja. Innebär det en risk, också ja. Men gör man det rätt är det inga problem.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Det finns ingett på marknaden som förbjuder någon ifrån detta, vad en enskild hen ifrån Folksam har sagt till dig kan bara du och hen stå för ingen annan..
Men enligt alla regler och rekommendationer vi har så är det fullt tillåtet att dra vatten i en yttervägg…
Ursäkta då!
 
A AG A skrev:
Ursäkta då!
Eftersom det inte står några detaljer kring hur rördragningen ska utföras i Folksams villkor så är det gällande branschregler som bestämmer.
Reglerna tas fram av säker vatten (Inte BKR som bara bryr sig om tätskikt och keramiska ytskikt) och om du läser tidigare i tråden så ser du exakt vad som står där.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
useless useless skrev:
Eftersom det inte står några detaljer kring hur rördragningen ska utföras i Folksams villkor så är det gällande branschregler som bestämmer.
Reglerna tas fram av säker vatten (Inte BKR som bara bryr sig om tätskikt och keramiska ytskikt) och om du läser tidigare i tråden så ser du exakt vad som står där.
Jag hönvisade själv till Säkert Vatten eller BKR då jag ville ha rören dragna i väggen. Dock menade killen från Folksam att det var otillåtet sedan x antal år sedan. Rörmokaren sa samma sak. Snickaren menade att det var helknäppt då man ju alltid gjorde så förr, men att man ju inte fick nu sedan några år. Senare kom plattsättarfirman in i projektet, och sa även de samma sak.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag hönvisade själv till Säkert Vatten eller BKR då jag ville ha rören dragna i väggen. Dock menade killen från Folksam att det var otillåtet sedan x antal år sedan. Rörmokaren sa samma sak. Snickaren menade att det var helknäppt då man ju alltid gjorde så förr, men att man ju inte fick nu sedan några år. Senare kom plattsättarfirman in i projektet, och sa även de samma sak.
Det kanske berodde på förutsättningarna hemma hos dig? Man får inte dra rören i väggen om de riskerar att frysa.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
P
J jonaserik skrev:
Det ha blivit en trend att inga rör ska synas, varför då, kan man fråga sig. Är inget fel med att ha dom synliga, samt om en koppling eller annat läcker, lätt att åtgärda. Och framför allt, inga vattenskador heller. Att förlägga dom i väggen, ställer stora krav på den som gör det och alla olika kopplingar är inte heller gratis. Sen ska det tjafsas om säker vatten i olika delar med. Lägg rören utvändigt för mindre problem om kanske några år och inget tal om frysrisk heller.
Anledningar är estetiken och mindre att städa.
Kopplingar ska aldrig vara dolda för tappvatten.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det ha blivit en trend att inga rör ska synas, varför då, kan man fråga sig. Är inget fel med att ha dom synliga, samt om en koppling eller annat läcker, lätt att åtgärda. Och framför allt, inga vattenskador heller. Att förlägga dom i väggen, ställer stora krav på den som gör det och alla olika kopplingar är inte heller gratis. Sen ska det tjafsas om säker vatten i olika delar med. Lägg rören utvändigt för mindre problem om kanske några år och inget tal om frysrisk heller.
Det komiska med ditt påstående är ju faktiskt att det är vid utanpåliggande rördragning det går åt en massa kopplingar så det är betydligt dyrare att lägga utanpåliggande rör i min värld, både materialmässigt och arbetsinsatsen för en rörkrökare. ;)
 
  • Gilla
mexitegel och 3 till
  • Laddar…
Rickard.
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Det komiska med ditt påstående är ju faktiskt att det är vid utanpåliggande rördragning det går åt en massa kopplingar så det är betydligt dyrare att lägga utanpåliggande rör i min värld, både materialmässigt och arbetsinsatsen för en rörkrökare. ;)
Njaa jag håller inte med, ett vanligt utanpåliggande badrum gör en rörmokare ganska fort och vanliga kopplingar är inte särskilt dyra. Det är också inte så mycket mer av dom egentligen, fördelare och sånt kostar också en del.

Utanpåliggande blir rätt billigt men jag gillar det inte i duschar men det är såklart personlig åsikt.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Njaa jag håller inte med, ett vanligt utanpåliggande badrum gör en rörmokare ganska fort och vanliga kopplingar är inte särskilt dyra. Det är också inte så mycket mer av dom egentligen, fördelare och sånt kostar också en del.

Utanpåliggande blir rätt billigt men jag gillar det inte i duschar men det är såklart personlig åsikt.
Nja, man behöver ju inte alltid vara överens om saker så tyck du det. ;)

Jag vet vad rörläggaren fakturerar mig för de olika sakerna och lite pex/bockstöd i väggarna samt två fördelare är betydligt billigare än 10-15m kromade kopparrör, hållare, kopplingar etc.
Jag tycker även det totalt sett går snabbare än utanpåliggande rördragningar men framförallt tycker jag det är jäkligt opraktiskt och fult med utanpåliggande rördragning om man kan slippa det. ;)
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det kanske berodde på förutsättningarna hemma hos dig? Man får inte dra rören i väggen om de riskerar att frysa.
Nej, jag har installationsskikt som de tillochmed byggde upp igen efter vattenskadan. Så det var inte så, även om det var en trolig tanke från din sida.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.