nej men var anser du att de ska ligga då om man samtidigt ska följa reglerna och samtidigt mena att det kan gå rör i ytterväggarna?
 
S Stefan1972 skrev:
nej men var anser du att de ska ligga då om man samtidigt ska följa reglerna och samtidigt mena att det kan gå rör i ytterväggarna?
Som Säker Vatten skriver: "På varma sidan av isoleringen".
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
nej men var anser du att de ska ligga då om man samtidigt ska följa reglerna och samtidigt mena att det kan gå rör i ytterväggarna?
Jag länkade till vad säkervatten däger om det. Jag tycker att den varianten är vettig.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
jo men då är vi ju där igen........exakt var är det då? liggandes mot isoleringen innanför plasten? Är det utanför plasten så blir det ju i praktiken i installationsskiktet.
 
S Stefan1972 skrev:
jo men då är vi ju där igen........exakt var är det då? liggandes mot isoleringen innanför plasten? Är det utanför plasten så blir det ju i praktiken i installationsskiktet.
Varför läser du inte gällande branschregler? De finns gratis på internet.



Illustration av rörförläggning i byggnad för att förebygga frysskador, inkluderar väggar och vindbjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
min poäng känns förlorad på nåt vis...........jag är läskunnig. Om vi säger såhär då. Olle har sina rör innanför plasten mot isoleringen i ytterväggen. Sannolikt ingen frysrisk men det fryser och fb gör en kontroll. Kommer han att klara den kontrollen? Eller kommer de säga att de skulle ha placerats i installationsskiktet?
Det är ju bara innanför och utanför plastfolien det handlar om alltså men det är ju ändå en definitionsfråga.
 
Det är väl ganska enkelt om man läser reglerna?

Ledningar ska inte monteras i ouppvärmda utrymmen eller andra utrymmen där det finns risk för frysning


Ledningar kan förläggas i särskilt frostfritt installationsutrymme på konstruktionens varma sida innanför plastfolie eller ångbroms eller i frostfritt utrymme i isolering under platta på mark.



Så man får väl göra en egen bedömning om det tänkta utrymmet riskerar att frysa eller inte? I ett modernt hus med 30+ cm isolering i väggarna är det ingen frysrisk 7 cm in i isoleringen, men i en gammal oisolerad plankstomme kanske man inte kan ha rör i väggen över huvud taget.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Huset är från 79. Trähus. Kan man tilläggsisolera? Och ha rörisolering kanske?
 
Rörisolering innebär att du även isolerar mon värmen från rummet. Det behöver inte minska risken, utan kan gå motsatt effekt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Rörisolering innebär att du även isolerar mon värmen från rummet. Det behöver inte minska risken, utan kan gå motsatt effekt.
Menar du att mer isolering riskerar att rör fryser?
 
Ja, mer isolering mellan rör och inomhus ökar risken för frysning.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, mer isolering mellan rör och inomhus ökar risken för frysning.
Jag förstår. Kan man isolera bakom mer?
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Jag förstår. Kan man isolera bakom mer?
Om plats finnes.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om plats finnes.
Om man bygger ut…vad kräver det i plats? Tanker att bockfixtur tar plats? Isolering är ju ”mjuk” kan man inte fylla på bakom rör? Eller måste man flytta ångspärren?
 
Det ha blivit en trend att inga rör ska synas, varför då, kan man fråga sig. Är inget fel med att ha dom synliga, samt om en koppling eller annat läcker, lätt att åtgärda. Och framför allt, inga vattenskador heller. Att förlägga dom i väggen, ställer stora krav på den som gör det och alla olika kopplingar är inte heller gratis. Sen ska det tjafsas om säker vatten i olika delar med. Lägg rören utvändigt för mindre problem om kanske några år och inget tal om frysrisk heller.
 
  • Gilla
MWHN och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.