Har ni gjort några förändringar i vindsbjälklaget nyligen, tex isolerat? Det borde ju finnas en anledning till att problemet dyker upp just nu.
 
Magnus_Andersson skrev:
Har ni gjort några förändringar i vindsbjälklaget nyligen, tex isolerat? Det borde ju finnas en anledning till att problemet dyker upp just nu.
Nej faktiskt ingenting. Köpte huset sent 07 och då var det bara några små svarta prickar, sen har det spridit sig trots att vindsluckorna stått öppna. Jag borde väl ha tagit tag i det tidigare, men det har varit så mycket annat. Vet inte alls varför det har börjat komma nu...
 
var kallar du en vindslucka? Är det en lucka mellan vind och boyta under? Eller små luckor i själva taket någonstans , eller små fönster i gavlarna ?
Hur som helst minska ventilation och se vad som händer. Resultat märker man tidigast på lukten ... att den blir värre eller bättre :). Det som blivit svart blir inte vit igen men i mitt fall kände jag en skillnad att trä blev torare vid beröring jämfört med de råkalla och fuktiga ytor typ fuktig papp som det var före. Idag har jag ingen ventilation vid takfoten och bara en ventil i nocken är öppen. Den stänger jag vintertid för min vind är inte 100% tätt och det verkar räcka med det. Alla vindar är olika och man får prova sej fram vad som blir bäst :)
gaia
 
Ja, vad menar du med "vindsluckorna stått öppna"? Det måste vara så snortätt det bara går mellan bostaden och en kallvind. Och finns det luckor ut i det fria så skall dessa också vara stängda.

Vidare, glöm försäkringsbolaget. Din försäkring täcker "inifrån läckande vatten". Hål i taket eller galna byggfel får man stå för själv. Bra är väl det, annars skulle hemförsäkringen kosta 10 ggr mer för oss alla.
 
gaia skrev:
var kallar du en vindslucka? Är det en lucka mellan vind och boyta under? Eller små luckor i själva taket någonstans , eller små fönster i gavlarna ?
Hur som helst minska ventilation och se vad som händer. Resultat märker man tidigast på lukten ... att den blir värre eller bättre :). Det som blivit svart blir inte vit igen men i mitt fall kände jag en skillnad att trä blev torare vid beröring jämfört med de råkalla och fuktiga ytor typ fuktig papp som det var före. Idag har jag ingen ventilation vid takfoten och bara en ventil i nocken är öppen. Den stänger jag vintertid för min vind är inte 100% tätt och det verkar räcka med det. Alla vindar är olika och man får prova sej fram vad som blir bäst :)
gaia
Det är alltså varsin stor lucka man kan krypa in i vinden från gavlarna. :) De står vidöppna nu. Jag ska alltså stänga igen dem? (trodde det var bra med cirkulation)
 
Har du haft stor vädring i alla år eller först nu ?
jag skulle stänga den närmast norrsida och lämna den andra på glänt för att stoppa korsdraget :)
 
Redigerat av moderator:
Sätt igen takfotsventilationen, ha en ventil öppen i nocken och sätt in en liten avfuktare. Inga stora kostnader varken i inköp eller drift och den går på auto, se bara till att koppla en slang till den så kondensvattnet rinner ut.

Btw: Precis som gaia säger:)
 
ankan_84 skrev:
Sätt igen takfotsventilationen, ha en ventil öppen i nocken och sätt in en liten avfuktare. Inga stora kostnader varken i inköp eller drift och den går på auto, se bara till att koppla en slang till den så kondensvattnet rinner ut.

Btw: Precis som gaia säger:)
Har nog 2 eller 3 ventilationer men ingen vid nocken eller takfoten. Tänk att huset är som ett "L", har för mig att det finns varsin ventilation bredvid vindsluckorna i ändarna och en ventilation i hörnet av "L" :et.

De alla tre sitter nog på mittenhöjd mellan takfot och nock. Hur bär jag mig åt härifrån? :)
 
stäng i alla fall dom stora luckorna :)
 
Hej
Denna slags avfuktare är en billig och enkel lösning för att hålla nera sommarfukten. (Har själv något liknande i stugan som just nu är igång eftersom huset är stängt). MEN, du ska ha klart för dig att den är som mest effektiv ju varmare det är. När det kryper ner mot lägre temperaturer står den och jobbar utan att lyckas dra ut speciellt mycket fukt. Det är inte speciellt energieffektivt att låta den stå på för jämnan. Om du vill ha en avfuktare som funkar bra även vid lägre temperaturer så är det "sorbtionsavfuktare" som gäller och de är lite dyrare. Det är väl oftast sådana som man brukar ha på vindar.

Eftersom det är den varma sommarluften som verkar vara huvudorsaken till ditt problem så kanske en sådan här avfuktare räcker. Men, det kanske också räcker med att du stänger luckorna? Och tvättar det angripna området med något mögelmedel? Eftersom du bor i huset och nu är medveten om problemet så kan du med enkelhet själv reglera ventilationen på vinden genom att stänga luckorna när luften är varm och innehåller mycket fukt samt öppna då luften är sval och torr för att vädra ut.

Under den kalla årstiden så är det framför allt den fukt som ni människor producerar i bostadsdelen som kan orsaka mögel på vind. Det är ju jättebra att duschen ligger i ett annat hus, men det kan också vara bra att vara observant på den problematiken, kanske behovs ventilationen förbättras? Vi människor producerar mera fukt än vi tror.
 
Trygghetsvakten är kanske ett alternativ?
 
cust3000 skrev:
Trygghetsvakten är kanske ett alternativ?
Rätta mig om jag har fel, men trygghetsvakten kräver en vind som är helt tät både utåt och ner mot bostadsdelen. I ett äldre fritidshus kanske man inte har plastat mellan bostad och vind och det kanske är svårt att få helt tätt?
 
Sommartorparn skrev:
Rätta mig om jag har fel, men trygghetsvakten kräver en vind som är helt tät både utåt och ner mot bostadsdelen. I ett äldre fritidshus kanske man inte har plastat mellan bostad och vind och det kanske är svårt att få helt tätt?
Ja, rimligen borde det vara så.

Jag har sett att man kan spruta hela vinden med någon slags skummassa, (spontbrädorna etc.) skulle man kunna göra så ihop med en trygghetsvakt?
(är helt novis på ämnet, men jag börjar läsa på inför min egen vind)
Någon som vet mer om denna lösning med skum, (jag såg detta på något av byggprogrammen, kommer dock inte ihåg villket..)
 
Redigerat:
Fundering. Hur ser taket ut under plåttaket? Finns det underlagspapp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.