Hej!

Jag har problem med svartmögel (?) på vinden som ni kan se på bilden. Det är ett fritidshus som saknat ordentlig ventilation, i stort sätt oloftat bortsett från ett par-tre stycken ventilationshål. Har haft båda ändar av vindluckorna öppna för att få cirkulation men möglet har spridit sig fort ändå.

Vad kan jag göra åt detta utan att det ska kosta för mycket? :S
 
  • 067.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sätt mögelstoppar i taket uppe vid nock o nere vid takfoten, var kommer möglet ifrån? är de nått duschrum under där möglet har börjat?
 
obba skrev:
sätt mögelstoppar i taket uppe vid nock o nere vid takfoten, var kommer möglet ifrån? är de nått duschrum under där möglet har börjat?
Nej inte alls, detta är ovanför vardagsrummet i ena änden bara. Andra änden inga problem.

Det är plåttak, så då får jag göra hål igenom taket och sätta sådana på utsidan..?
 
Gör som "obba" skrev + att köp mögeltvätt som du kan använda på de värsta ställena.
Men det bästa är om du sätter in en liten smidig avfuktare på vinden.
 
Goda råd kan du bara få om vi vet mera om huset och hur det används.

Att öka ventilationen på vinden eller sätta in mögelstoppers kan i värsta fall öka problemet genom att varm sommarluft kommer in och kondenserar på den svala vinden. (Det finns många trådar om det här på forumet)

Hur länge har detta problem funnits? Vet du vilken årstid det har uppstått? Är det ett fritidshus som används alla årstider? Står det helt stängt vissa årstider? Kallställt på vintern eller värme på?

Eventuellt kan jag tänka mig att mögel blir när ni använder huset helgvis den svala årstiden. Huset är nedkylt och ni kommer kommer ett gäng o duschar, svettas och lagar mat och all den fukten går upp på vinden och kondenserar mot den kalla ytan. Då är lösningen att alltid vädra efter dusch eller sätta in en paxfläkt i badrummet. Elda brasa är också bra för att dra ut fukt.

Det kan också vara bra att låta en avfuktare gå i huset när ni inte är där, framför allt i början och slutet av sommaren eftersom kombinationen varm, fuktig luft och stängda hus inte är bra.

Hur som helst, så länge man inte vet mer om vad det är för hus och hur det används, så är allt detta bara spekulationer......
 
ankan_84 skrev:
Gör som "obba" skrev + att köp mögeltvätt som du kan använda på de värsta ställena.
Men det bästa är om du sätter in en liten smidig avfuktare på vinden.
Hur fungerar en sådan, går den på auto året runt?

Drar mycket ström?
 
Sommartorparn skrev:
Goda råd kan du bara få om vi vet mera om huset och hur det används.

Att öka ventilationen på vinden eller sätta in mögelstoppers kan i värsta fall öka problemet genom att varm sommarluft kommer in och kondenserar på den svala vinden. (Det finns många trådar om det här på forumet)

Hur länge har detta problem funnits? Vet du vilken årstid det har uppstått? Är det ett fritidshus som används alla årstider? Står det helt stängt vissa årstider? Kallställt på vintern eller värme på?

Eventuellt kan jag tänka mig att mögel blir när ni använder huset helgvis den svala årstiden. Huset är nedkylt och ni kommer kommer ett gäng o duschar, svettas och lagar mat och all den fukten går upp på vinden och kondenserar mot den kalla ytan. Då är lösningen att alltid vädra efter dusch eller sätta in en paxfläkt i badrummet. Elda brasa är också bra för att dra ut fukt.

Det kan också vara bra att låta en avfuktare gå i huset när ni inte är där, framför allt i början och slutet av sommaren eftersom kombinationen varm, fuktig luft och stängda hus inte är bra.

Hur som helst, så länge man inte vet mer om vad det är för hus och hur det används, så är allt detta bara spekulationer......
Som sagt så är det ingen dusch i närheten, den ligger separat i huset intill med bastu, tvättmaskin osv. Men huset används året runt och då är luftvärmepump och braskamin som i huvudsak används. Bor här och håller på och renoverar upp det. Vad kan det då bero på tror du?
 
Inspire74 skrev:
Nej inte alls, detta är ovanför vardagsrummet i ena änden bara. Andra änden inga problem.
norrsidan brukar vara värst för den blir inte värmt av solen och kondensen hamnar oftast där
Gör inga håll i plåten! Man lyckas sällan vädra en kallvind med varm fuktig luft oavsett om det kommer inifrån eller utifrån. Helst ska den ventileras minimalt eller inte alls.
Det ska vara undertryck i huset och gott ventilation + ångspärrplast mot vind.
Stor risk att släppa in varm fuktig luft på vinden för fukten hittar alltid en kall yta att kondensera på och norrsida är det mest utsatta.
gaia
 
Redigerat av moderator:
Hej!

Det är just det där jag är rädd för att få om det blir för tätt med det kommande taket.

Svårt att köpa att det skulle vara mindre risk att få fukt/kondensproblem om man tar bort all ventilation från vinden genom att ex.vis täppa igen gavelventiler, det är ju inte så många månader om året som det är så hög luftfuktighet och med ev. kondensutfällning på råspont eller dyligt så borde ju det ventileras bort med tiden, vet ej bara spekulerar, vet dock att mina ventiler kommer att vara öppna.

T.S - Hoppas du får bukt med mögelangreppet, har du kollat med försäkringsbolaget föresten?
 
Alpha skrev:
vet dock att mina ventiler kommer att vara öppna.
det skulle jag kalla som minimal ventilation :). Jämfört med vindar som har ventiler i takfoten och nocken som leder luften in på vinden typ mögelstoppers och liknande som jag tycker är överventilerade och enda fördelen med sån ventilation är att det inte bildas istappar på vintern. Resten av året är det korsdrag och man ska ha tur eller dålig isolerad vindsbjälklag för att klara sej utan mögel.
gaia
 
Alpha skrev:
Hej!

Det är just det där jag är rädd för att få om det blir för tätt med det kommande taket.

Svårt att köpa att det skulle vara mindre risk att få fukt/kondensproblem om man tar bort all ventilation från vinden genom att ex.vis täppa igen gavelventiler, det är ju inte så många månader om året som det är så hög luftfuktighet och med ev. kondensutfällning på råspont eller dyligt så borde ju det ventileras bort med tiden, vet ej bara spekulerar, vet dock att mina ventiler kommer att vara öppna.

T.S - Hoppas du får bukt med mögelangreppet, har du kollat med försäkringsbolaget föresten?
Nej har inte kollat med försäkringsbolaget, menar du att de kan täcka det så är det ju värt ett försök iaf. men å andra sidan är ju självrisken en slant också.

När det gäller ventilation så har ju båda vindluckorna stått öppna ett bra tag och där det är värst är precis vid öppningen av luckan, men det tycktes inte spelat nån roll då det har spridit sig kraftigt ändå.
 
gaia skrev:
norrsidan brukar vara värst för den blir inte värmt av solen och kondensen hamnar oftast där
Gör inga håll i plåten! Man lyckas sällan vädra en kallvind med varm fuktig luft oavsett om det kommer inifrån eller utifrån. Helst ska den ventileras minimalt eller inte alls.
Det ska vara undertryck i huset och gott ventilation + ångspärrplast mot vind.
Stor risk att släppa in varm fuktig luft på vinden för fukten hittar alltid en kall yta att kondensera på och norrsida är det mest utsatta.
gaia
Du verkar ha rätt, det är just precis norrsidan som har problem, det är där det växer.
 
Utöver ventilerna i nuläget så kan man ju säga att hela taket är ventilerat med spåntak + tegel men med ett takbyte här inom kort med plyfa dikt mot spånet + tät papp + betongpannor så känns det som mindre luftigt, kanske blir plyfan inte helt tät mot spåntaket pga ojämnheter så att en viss ventilation uppstår vad vet jag :)

De visste nog iaf vad de höll på med förr i tiden iaf kanske inte energimässigt men då var det ju andra tider rent ekonomiskt och matrialmässigt.
 
T.S - Jag vet inte vad som gäller försäkringsmässigt men du kan ju alltid höra dig för med de först vad de säger iaf.
 
Det sägs att utomhusventilerade vindar har stora problem med svartmögel, jag har också haft det. Har hållit på med olika åtgärder för att försöka få et bra klimat på vinden utan en massa avfuktare. Vårat hus har en problematik iom att det är utbyggt och gjort på modernt vis vilket i sin tur gör att varmare luft går in i nybyggda kallare delen och där blir det kondens. Har sedan 2 år tillbaka satt igen så nu är det 2 olika vindar, har haft både takfot och nockventilation vilket is in tur har blivit som gaia skriver korsdrag. Fom i år har jag satt igen all takfotsventilation och kommer endast ha nockventilation och en gavelventil högt. Det finns inga generella sätt när det gäller ventilation på vindar men jag tror som gaia skriver luftväxlingen får inte vara för stor helst ska den nästan stå stilla. Utomhusluften innehåller fruktansvärt mycket fukt vissa årstider och det säger väl sig självt att när den kommer in på vinden så blir det mögel sedan med korsdraget sprider sig möglet till hela vinden (sporerna flyger omkring)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.