Forts...

Medborgarskolan: Har inga lämpliga lokaler.

Studiefrämjandet: Inga egna men dom skall kolla upp med skolorna i Lund och återkomma.


Puh.. Ingen som känner någon rektor på grundskolenivå? Tydligen finns ingen sammanhållande instans mellan skolorna för uthyrning eller liknande. Man måste med andra ord fråga varje skola separat om man vill låna slöjdsalar.
 
Jag har tyvärr inget att tillföra i nuläget, men jag vill bara skriva att jag läser och följer dina ansträngningar, och vill ge dig en stor eloge för dessa! Tyvärr känner jag inga rektorer:(
 
Om vi letar efter en lämplig slöjdsal, hur pass utrustad bör den vara isf. Dom slöjdsalar jag varit i under min skolår har i princip endast haft bandsåg och en rikt/plan hyvel, samt diverse handverktyg.

Räcker detta för oss att börja med eller har vi högre krav?!
 
Vi får väl nästan räkna med att ta med en del verktyg själva. Allt som finns i eventuell slöjdsal får väl anses vara bonus.

När jag ringt runt verkar det finnas lite bidrag (20 kr/"studietimme"/person)man kan få för material och och andra utlägg som t.ex. om vi skulle betala någon expert vid något tillfälle som kan lyfta oss kunskapsmässigt.

Men vi skulle ju kunna börja skissa lite på vad vi vill lära oss och idéer på projekt.

Lite saker som jag vill veta mer om är:

1. Jag har t.ex. aldrig hållit i en överhandsfräs. För att motivera (frun) inköp behöver jag lära mig hur/vad man kan använda den till.

2. Centralt om man vill bygga stabila möbler är sammanfogningar. Kexning, Fiskben, Skruv, Plugg, ? När kan man använda vad?

3. Hur väljer man material och var får man tag i det? Finns det nya spännande material som man kan göra kul grejer med?

Fyll på listan..

Detta är bara mina idéer och jag förstår att vi alla är glada amatörer. Jag förväntar mig inte att ni andra är experter på något sätt men vi kan nog ändå lära oss ett och annat av varandra och ha trevligt och ge varann inspiration.
 
Några punkter som jag skulle vilja få lite bättre koll på är bl a. samanfognings tekniker. Olika typer och när dom är bra att användas. Sen den tunga biten som material, vilka träslag som är lämpliga till vad och hur man ska såga och använda bitarna för att minimera risken att materialet slår sig.

Ni som är intresserade av detta, skulle ni kunna tänka er att hålla till i Teckomatorp. (Mycket bra buss och tågförbindelser.) Tänkta ställa frågan här först innan man drar i sina kontakter på skolan om att få tillgång till deras slöjdsal:(
 
Teckomatorp hade varit utmärkt. Med tåg tar det 15 minuter från Lund, 30 från Malmö.
 
Jag avvaktar fortfarande svar (skulle kolla upp med skolor i lund, malmö) från två av förbunden men det är ju inget som hindrar att du tar kontakt med teckomatorpskolan.

Ju snabbare vi kan komma igång deså bättre!
 
Bra idé gwyrlim. Surfade runt och hittade en "slöjdklubb" på

LUND
Slöjdklubben Kulturen

Kontakt: Studieförbundet Vuxenskolan Lundabygden, 046-211 70 80

Får ringa dom efter helgen. Observera "Studieförbundet vuxenskolan"!! Hur många studieförbund eller motsvarande finns egentligen?
 
phl skrev:
Om man är en begränsad mängd folk kan man ju alltid hålla till hemma hos någon av de som faktiskt har en verkstad överhuvudtaget.
Med tanke på ditt inlägg så är du kanske en av dom som har en lämplig verkstad??? Upp till bevis...:rolleyes:
 
Ja du, verkstadens lämplighet är redan (be?)visad för några av verktygsnördarna på forumet. Ni andra får nog allt vänta :)
 
hek skrev:
Får ringa dom efter helgen. Observera "Studieförbundet vuxenskolan"!!
Antar att inlägg #12 inte blev läst då. :p
 
Hej!

Jag är också intresserad! Bor i Lund och snickrar en del. Det här är ju en rätt gammal tråd, har det hänt något? Någon "klubb" skapad? ;)

Jag har ett litet snickarrum i källaren. :)
(Och jag har limknäckrat och en handöverfräs. :p )

Om det fortfarande är aktuellt så kanske ni kan skicka ett meddelande?

Mvh,
Andreas
 
  • snickarrum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Andreas Lundgren skrev:
Hej!

Jag är också intresserad! Bor i Lund och snickrar en del. Det här är ju en rätt gammal tråd, har det hänt något? Någon "klubb" skapad? ;)

Jag har ett litet snickarrum i källaren. :)
(Och jag har limknäckrat och en handöverfräs. :p )

Om det fortfarande är aktuellt så kanske ni kan skicka ett meddelande?

Mvh,
Andreas
Det ser toppen ut! Jag tycker vi sätter ett datum och drar igång!
 
Jag håller med Daniel_N. Vi kan väl bestämma en dag och träffas för att diskutera lite vad det är vi vill uppnå och hur vi ska nå dit. Sen gör det ju inget om vi kan klämma och känna lite på en gång. Jag kan säkert bidra med lite verktyg om det finns intresse!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.