Hej, bor i söder nära Malmö/Lund.

Har länge funderat på att gå kurs i möbelsnickeri (eftersom jag är ganska novis).
Hittade denna på folkuniversitet men p.g.a. semester passade den inte riktigt tidsmässigt.
http://www.folkuniversitetet.se/templates/ArrLista05.aspx?id=155536
Dessutom var det ganska kostsamt.

Hemma är väldigt svårt att kunna göra något vettigt då vi endast har ett litet garage som är fullt med junk.

Jag saknar också alla de verktyg som behövs för att göra vettiga arbeten (lamellfräs, överhandsfräs, stora tvingar m.m.).

Kan man inte gå ihop några stycken och låna en träslöjdssal på någon skola och köra en "egen" kurs? Finns den någon duktig hobby finsnickare som kan lära mig och andra intresserade lite om hur man fogar ihop trästycken snyggt och andra tips?

Någon mer intresserad i södra Sverige?


mvh
Henrik
 
Bar idé där Henrik.

Jag sitter i ungefär samma sits som du. Jag bor i lägenhet och är intresserad av att snickra möbler men saknar en verkstad att vara i.
På grund av arbete är även kurser uteslutet för mig eftersom jag hade missat på tok för mycket av sammanträffarna.

Någon annan här som har lite idéer??

//Gustav
 
Något sådant hade varit mycket trevligt. Jag bor själv i Lund.

Jag är verkligen ingen möbelsnickare, utan bara en glad amatör. Har dock fräst en del, och har lyckats få ganska bra koll på vissa moment. Jag visar gärna, på nybörjarnivå, lite moment man kan klara av med fräs och fräsbord.
 
Jag har aldrig ens provat att fräsa. Så det vore ju kul om du ville visa Daniel.

Var skall man hålla hus? Sportsalar brukar ju gå att få låna men hur det är med träslöjdssalar? Folkuniversitetet kanske har någon lokal? Då kan man ju starta en studiecirkel och få lite biddrag till material.
 
Om man är en begränsad mängd folk kan man ju alltid hålla till hemma hos någon av de som faktiskt har en verkstad överhuvudtaget.
 
Och även jag skulle vara intresserad =)
Det var nu 2 veckor sedan sista inlägget, men jag antar att folk fortfarande är intresserade.
Kan ringa och höra mig för om ni inte själva redan gjort det. Bor i Malmö, men att åka till Lund en gång i veckan hade jag överlevt om det hade varit så.
 
Kan vi hitta en bra lokal så skulle vi ju kunna börja med en helg tex.
 
d^_^b Låter helt klart som en trevlig idé.
 
Hmm... problemet är nog lokal som ligger i lund/malmöområdet.

Ingen som jobbar någonstans med lämplig lokal på arbetet? Själv är jag IT-snubbe och kommer mest i kontakt med serverhallar på jobbet...

Jag kan ringa runt och kolla lite med ABF/Studiefrämjandet/Medborgarskolan/Folkuniversitetet... glömt nån?
 
Har ringt runt till ovan nämnda "institut". Nu på fredagar verkar det vara svårt att få tag i lämpliga kontaktpersoner. Får göra ett nytt försök på måndag.
 
hek skrev:
Har ringt runt till ovan nämnda "institut". Nu på fredagar verkar det vara svårt att få tag i lämpliga kontaktpersoner. Får göra ett nytt försök på måndag.
Låter spännande!

Om vi talar om en träff (kan nog vara lämpligt att börja med en helg först) i "seminareiform" - dvs en person står och visar olika moment, tekniker etc, så tar jag gärna med mina verktyg och visar lite hur jag jobbar. Däremot lånar jag inte ut mina prylar, ingen provkörning för andra alltså.
 
Studieförbundet Vuxenskolan och NBV kanske är värda en signal. Jag skulle också ringa runt till skolor och prata med slöjdlärare, det är ju väldigt vanligt att man får hyra gymnastiksalar så varför inte träslöjden?

När ni fått fart på det i Skåne får ni exportera konceptet till Västmanland/Dalarna. :D
 
Detta låter som en bra idé.

En tanke som slog mig är att "hyra" ett litet snickeri MED dess ägare för att få HAN att visa lite tekniker och handhavande.:x
 
Ezcobar: Det verkar ju vara precis det Fjola Magnusdottir gör på Folkuniversitetet (se min första länk). Hon har sitt eget snickeri i Malmö.
 
Statusrapport...

Folkuniversitetet: Hade bara "ateljé" och det kanske inte är så lämpligt med tanke på eventuellt damm.

ABF: Hade källarlokal i Malmö (trodde inte det fanns bänkar eller annan infrastruktur). Hon skulle kolla upp om vi kunde låna en träslöjdssal på någon skola. Avvaktar.

Medborgarskolan: Stängt idag (ringde vid 16-tiden)

Studiefräljandet: "Rätt person" var inte på plats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.