Tja där kom då haken...

I vårt fall så har vi en DVD och stärkare som är cirkus 30cm bred vardera och står just nu i den hemska vita bokhyllan bakom dörrar.

Tanken är att denna hylla åker ut till förmån för en, tja, en möbel som är cirkus 35-40 djup och runt 120 hög med några diskreta hyllor direkt på väggen. Tanken är då att bion skall in i denna möbel antingen bakom frostat glas eller vara helt öppet synliga. I övrigt skall möbeln ha kub liknande öppningar. Skall leta en bild då jag inte vet om jag förstod min egen förklaring.

Alternativet till placeringen är en hyllkonstruktion specialgjord för formatet på DVD och stärkare. Problemet med det är att det sticker ut, det är nog bättre att bion ligger i en möbel som kommer att finnas på plats iallafall.
 
Vi köpte en TV-bänk som heter Basic 3D- QR i ek från Bo Concept. Det går även att beställa dessa möbler på MIO. När vi letade så var djupet på bänken en viktig faktor, svårt att hitta en smalare variant. Det var lite annat än IKEA att skruva ihop (alternativt att betala för monteringen). Kablaget sitter under en 5 cm bred kabellist som jag tapetserat över, den fannsatt köpa i TV-butiken .
TV-n sitter 75 cm från golvet, den har högtalardelen i nederkant så bildskärmen kommer upp ca 10 cm.

http://www.boconcept.se/TV/Stereo_möbler-54908.aspx
 
Så här kommer vi göra med vår dvd och stereo...sätter den på "osynliga" hyllor.

Cpalm: jag tror jag hittat en snygg kabelkanal...syns på bilden under tvn!

 
  • TVroom_large.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Tv möbel, lösning för sladdar och upphängning.

Azzaro från Voice furniture, sladdar ligger inne i väggen, gipsvägg, och Elfas upphängningssystem. Snabbt och universalt :)
 
  • CIMG0002b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
nästa bild...
 
  • CIMG0004b.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Daniel39 skrev:
nästa bild...

Hur får du allt att hållas uppe på gipsväggen - eller har du annat under gipsen? Tycker minsta lilla hylla med tyngd rasar ner från gipsväggarna, trots expanderskruvar. :(
 
C
ByggSann skrev:
Cpalm: jag tror jag hittat en snygg kabelkanal...syns på bilden under tvn!
Har du nån aning om var man kan köpa den?

Charlie skrev:
Apropå kabelkanal går kabelkanalen till denna "uttagsbox" att köpa löst på clas ohlsson:
Utgått :( Bummer!
 



Hur får du allt att hållas uppe på gipsväggen - eller har du annat under gipsen? Tycker minsta lilla hylla med tyngd rasar ner från gipsväggarna, trots expanderskruvar.  :([/quote]

Totalt sitter det fem fästpunkter. Tre är Elfas egna expander skruv och två är skruv i regel då den hamande där. Gipsskivan är 13 mm. Det är allt och jag lovar att det håller för tre tv apparater av samma tyngd, alltså över hundra kilo. Jag hängde mig i hängskenan för att prova. ( ca 85 kg :) )
 
Daniel39 skrev:
Hur får du allt att hållas uppe på gipsväggen - eller har du annat under gipsen? Tycker minsta lilla hylla med tyngd rasar ner från gipsväggarna, trots expanderskruvar.  :(Totalt sitter det fem fästpunkter. Tre är Elfas egna expander skruv och två är skruv i regel då den hamande där. Gipsskivan är 13 mm. Det är allt och jag lovar att det håller för tre tv apparater av samma tyngd, alltså över hundra kilo. Jag hängde mig i hängskenan för att prova. ( ca 85 kg :) )
Det låter som en dröm. Hurdana expanderskruvar har du använt? Hur långa? Osv?
 
birgi skrev:
Det låter som en dröm. Hurdana expanderskruvar har du använt? Hur långa? Osv?
Elfas egna som skall användas till deras produkter. Elfa säljs på alla byggvaruhus motsv.
 
birgi skrev:
Det låter som en dröm. Hurdana expanderskruvar har du använt? Hur långa? Osv?
Rätt monterat håller metallexpander, "Molly", för 30 kg's skjuvkraft. 5 fästpunkter bär med andra ord 150 kg och det får man rätt mycket tv för...
Vanlig plastplugg, gul Thorsman med 3-5 mm skruv, håller för 15 kg.
 
ACME skrev:
Rätt monterat håller metallexpander, "Molly", för 30 kg's skjuvkraft. 5 fästpunkter bär med andra ord 150 kg och det får man rätt mycket tv för...
Vanlig plastplugg, gul Thorsman med 3-5 mm skruv, håller för 15 kg.

Elfas ligger ungefär samma kg per fästpunkt, mao inga problem.
 
Daniel39 skrev:
Hej
Tv möbel, lösning för sladdar och upphängning.

Azzaro från Voice furniture, sladdar ligger inne i väggen, gipsvägg, och Elfas upphängningssystem. Snabbt och universalt :)
Snyggt, men var har du centerhögtalaren? (eller har du inte 5.1 till TVn)
Vi funderar på liknande lösning med TV väggmonterad och en låg bänk under den (så det blir luftigt mellan) och ev centerhögtalaren på bänken. Helst vill man dock ha prydnadssaker på bänken och inte någon ful högtalare.
 
Prylbögen skrev:
Snyggt, men var har du centerhögtalaren?  (eller har du inte 5.1 till TVn)
Vi funderar på liknande lösning med TV väggmonterad och en låg bänk under den (så det blir luftigt mellan) och ev centerhögtalaren på bänken. Helst vill man dock ha prydnadssaker på bänken och inte någon ful högtalare.
Jag funderar på inbyggnadshögtalare. Annars kan man fästa centern på väggen under tvn, det går att gömma sladdar på samma sätt som till tvn. Det hänger på hur långt man kommit med renovering och resning av väggar. Jag satte dock upp min tv efter tapetsering.
 
Hejsan!!

Detta är en bra möbel tycker jag. Denna fungerar jätte bra till en plasma tv.

/Jesse
 
  • screen_10593.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.