I premiäravsnittet av Grand Designs Sverige fick vi följa Ebbe Damm och sambon Ida, som bygger ett storslaget fritidshus på Gotland. Ebbe har ärvt en bit jordbruksmark där han ska förverkliga drömmen om ett husbygge. Huset ska få en känsla av Los Angeles och gotländsk lada på samma gång. Men husbygget som skulle bli klart på 3-4 månader drar ut rejält på tiden.

Du kan läsa artikeln här: Modern lada på Gotland - Grand Designs
 
Skönt att slippa kindpussandet och relationsprat som det är i Husdrömmar
 
  • Gilla
Iggmo och 14 till
  • Laddar…
“Hvis man ikke kan lave en plan, kan man faen ikke lave en produkt” sa en dansk projektledare till mig när vi jobbade tillsammans. Två saker verkar vara svåra att få till, men som avgör om ett husprojekt ska bli kul med mersmak eller ett h-e. Planering och finansiering. Gör man en noggrann plan med arbetsmängder och materialåtgång så stämmer slutnotan. Om man inte kan planera, bjud in hantverkare, betala en timme eller två till var och en för att få hjälp. Det är väl värda pengar.
 
Jag blev dock lite trött på detta ute-Inne-snacket det är ju på alla sätt ett fritidshus med en uteplats under skärmtak. Dock ett sådant med lite skojig design. Bortsett från att man kommer bråka om vem som ska gå till köket när det är kallt ute så ser jag inte så mycket unikt. Just det, och att man bara kan ha sommarvatten då köket är oisolerat.
 
  • Gilla
  • Haha
Juthstrand och 4 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
Jag blev dock lite trött på detta ute-Inne-snacket det är ju på alla sätt ett fritidshus med en uteplats under skärmtak. Dock ett sådant med lite skojig design. Bortsett från att man kommer bråka om vem som ska gå till köket när det är kallt ute så ser jag inte så mycket unikt. Just det, och att man bara kan ha sommarvatten då köket är oisolerat.
Var inte köket isolerat? Rören gick iaf. i plattan, men de kyls nog rätt mycke med risk för frysta ldninvar om det är kallt länge. Har sett liknade i Florida, men lite anna klimat där. Kåken är nog ok när det är varmt, men inget hit när snön kommer blåsande på tvären över slätten.
 
banjoragge banjoragge skrev:
Var inte köket isolerat? Rören gick iaf. i plattan, men de kyls nog rätt mycke med risk för frysta ldninvar om det är kallt länge. Har sett liknade i Florida, men lite anna klimat där. Kåken är nog ok när det är varmt, men inget hit när snön kommer blåsande på tvären över slätten.
De sa att det va oisolerat iaf. Men det kan ju ändrats. Eller så är det oisolerat men uppvärmt till frostfritt.
 
  • Haha
  • Gilla
Juthstrand och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
De sa att det va oisolerat iaf. Men det kan ju ändrats. Eller så är det oisolerat men uppvärmt till frostfritt.
Kommer inte ihåg. Men inget kul med vattenledningsr i en platta som är delvis utomhus.
 
  • Gilla
TCG och 1 till
  • Laddar…
Okarlsson Okarlsson skrev:
De sa att det va oisolerat iaf. Men det kan ju ändrats. Eller så är det oisolerat men uppvärmt till frostfritt.
Köket var isolerat säger han på slutet av avsnittet, men jag skulle aldrig vilja ha de sådär. Det kan bli kallt och ruggigt på Gotland också.
 
  • Gilla
Juthstrand
  • Laddar…
A Allomfattande skrev:
Till salu, undrar varför...
[länk]
Det är inte huset i programmet, läs i den andra tråden.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Det är inte huset i programmet, läs i den andra tråden.
Ja, tänk vad bra om den diskussionen kunde ha infogats här. Eller hur @Marlen Eskilsson
 
  • Haha
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Det lär väl visst vara huset i programmet. Med uppdaterade bilder nu? Annars är det inte bara identiskt på utsidan utan även insidan med likadana möbler.

När ska tv-bolagen lära sig att genomskåda dem som är med enbart för att marknadsföra en försäljning?
 
  • Gilla
warthogger och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
J joelpap skrev:
Det lär väl visst vara huset i programmet. Med uppdaterade bilder nu? Annars är det inte bara identiskt på utsidan utan även insidan med likadana möbler.

När ska tv-bolagen lära sig att genomskåda dem som är med enbart för att marknadsföra en försäljning?
Testa att läsa annonsen först...
 
H hapazard skrev:
Ganska otrevligt svar på en vänlig förfrågan om att flytta diskussionen om detta avsnitt i den länkade tråden hit.
Tycker inte jag, han vill göra en tråd om varje avsnitt, vad är oklart? Förutom att det inte passar din åsikt då ?
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
Testa att läsa annonsen först...
Har väldigt svårt att se att se lyckades dölja att det ligger ett exakt likadant bredvid i tv. Jag tror detta är tv huset och att det byggs ett till bredvid nu, som det står i annonsen.
 
  • Gilla
PellePeps och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.