MathiasS MathiasS skrev:
sedan rot infördes så det är vilda västern
Det var rätt mycket vilda västern även innan ROT infördes.
 
  • Gilla
TRJBerg och 5 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jag protesterar mot att skyffla över delar av ansvaret för ett dåligt resultat på köparen. Man ska kunna hitta hantverkare via tex offerta och få ett fackmannamässigt arbete utfört. Tjänsten är till för just det. Har du gått till lokala pizzerian för att få hjälp med köksinstallationen så ok, skyll dig själv då, men det är inte situationen här.
Det är väl ingen som sagt att TS får typ skylla sig själv som använt sig av offerta. Precis som väldigt många andra som kanske inte anlitar hantverkare särskilt ofta så förutsatte nog TS att det var seriösa firmor som fanns där. i de flesta andra branscher är det ju standard att företag på olka sätt jagar jobb. Men i hantverkarbranschen är det snarare en indikation på att något är galet med bolaget om de behöver anstränga sig för att finna jobb.
Så att detta berättas för TS och andra läsare är väl bara bra konsumentupplysning.

I den ideala världen hade man hittat bra hantverkare på offerta, men nu ser det ut som det gör och då är tyvärr risken betydligt större om man anlitar hantverkare via offerta än om man bara tar en genom lottdragning bland alla företag i kommunen som verkar syssla med det man önskar.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Grundregeln är att man inte kan anlita någon annan människa överhuvudtaget utan att bli lurad. Så ser vårt samhället ut idag oavsett om det är hantverkare, bilverkstäder eller städare. Det man får fråga sig är hur lurad man är villig att bli.
 
  • Gilla
Sema Deli1 och 2 till
  • Laddar…
J john.h skrev:
Du får uppdatera med bild på slutresultatet efter nästa firma. :)
Der ska jag!
 
  • Gilla
EvertL
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Nu är det risk att jag oroar dig i onödan.

Men jag tror att det är stort risk att firman kommer att skicka en faktura. De kommer att hävda att du hävt avtalet ensidigt, att jobbet var inte färdigt, skulle blivti bättre om de fått göra klart. Och framförallt att du nekat dem att rätta felen.

Firmor av den här sorten (och väldigt många av de som tar in sina uppdrag via offerta och liknande tjänster) har inte som affärside att utföra byggjobb. Utan det är rena säljbolag vars enda verksamhet är att sälja tjänster, som de i praktiken sedan inte utför. För att det upplägget skall ge något att leva av, så måste de försöka kräva in betalningen. Det är det som är den egentliga verksamheten.

Tittar man på dina bilder så ser man att detta är sämre än okunnigt. De har varit fullkomligt likgiltiga över om du skulle vilja betala för arbetet.

OM de kräver betalt, så gå inte in i några diskussioner överhuvudtaget. Och framförallt: Bekräfta aldrig att du nekat dem att rätta felen (men "det har du ju inte gjort heller, eller hur"). Därmed inte sagt att du skall ljuga om vad som sagts, utan kommentera inte något.

Normalt har en firma rätt att få rätta sina fel, men det finns undantag när firman uppenbart saknar förmåga att göra rätt. Men den här firman kan hävda att de skulle rättat med andra utförare. Så diskutera inget. Om fakturan kommer så bestrid bara utan ytterligare kommentarer.

Dokumentera precis allt i utförandet, fotografera, hur det ser ut runtomkring osv. Även sådant som ser OK ut.

Skriv dagbok, allt som kommer skriftligt eller muntligt från firman, dokumentera. Försök att återskapa all kommunikation som varit, skriv i dagbok så gott du kommer ihåg. Men var tydlig med vad som är återskapat.

OM detta skulle hamna i rätten, så gör det dig trovärdigare om du kan referera till minnesanteckningar.

Vi får hoppas att det inte blir något strul. Men en firma som den här kan inte överleva om de inte lurar/hotar sig till betalning.

Blir det något strul, så gå även på offerta. Har firman BKR certifiering så anmäl även dit, om det blir något mer strul.
Tack för att du tog dig tiden att skriva så långt. De har meddelat mig att de inte kommer ta betalt för arbetet. Jag tror de vet att de aldrig kommer få rätt i det.
Offerta sa att jag måste recensera dem vilket jag gjorde. De svarade på min recension att de erbjöd sig ta ned det, men det gjorde de inte alls. Men de nekade heller inte till att arbetet var under all kritik och ej professionellt utfört. (Som jag skrev i recensionen)
 
  • Gilla
Husbyggaren2 och 1 till
  • Laddar…
Jag kände mig inte utpekad som naiv eller så av kommentaren om att inte anlita från offerta. Man lever och lär. Och visst är det så att alla, t ex jag inte har ett överflöd av kontakter - letade i mitt kontaktnät först.
Givetvis tänkte jag att en proffsig sida som offerta borde vet vilka företag som får lista sig hos dem, eller hur det nu fungerar… men såklart kan de inte ha koll på alla företag som använder deras tjänst. Jag mailade offerta och bifogade bilder och förklarade även där. De lät bekymrade.

Tror det här kommer sluta bra nu. Jag kommer kräva en hel del referenser i fortsättningen. :)
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Y Yoshidacat skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Jag anlitade ett företag via offerta.se. De hade bra recensioner. Det är mitt kök som skulle kaklas. Ca 3,2 kvm. Jag hade själv redan knackat bort allt kakel och täckt arbetsbänkarna och spisen. De arbetade på, två man, i ca 12 timmar. Tycker det verkar väldigt länge.
När jag inspekterade arbetet så upptäckte jag en hel del slarv. Förutom att de kapat många plattor snett, är det väl 98% av kaklet som också sitter snett. Jag försökte pilla in ett kakelkryss mellan plattorna men det går inte. Så uppenbarligen har de inte använt dem som man ska. Förutom det så har de vid en hörna kaklat så snett att kaklet sitter innanför hörnan längst ned och ca 1,5 cm utanför kaklet högst upp mot taket. In mot hörnan blir även utrymmet större och större ju högre upp man kommer.

Jag har kollat upp mina rättigheter som konsument men det är lite oklart. Så länge det är funktionsdugligt och endast finns skönhetsfel kan det bli svårt att bestrida. Jag ska ha mörka fogar så det skeva kommer ju synas.
De kommer hit imorgon bitti och jag var berättat att jag är missnöjd och skickat bilder.
Jag vill inte betala för det här. Jag skulle helst häva arbetet för de vet uppenbarligen inte vad de sysslar med och ta in någon som kan kakla. Har även kontaktat en jurist för konsultation, men ville höra vad ni här har att säga.
De har också repat min spis…
Bestrid fakturan och begär skadestånd. Jag har också använt offerta.se och hittat många oseriösa bolag där!! Folk som ville jobba svart och som påstod vara experter på något de hade aldrig gjort tidigare, dessutom slutade de inte ringa och ville få uppdraget trots alla problem ovan, helt galet! Använd inte offerta.se!!
 
  • Gilla
Diffen56 och 1 till
  • Laddar…
F f10l skrev:
Bestrid fakturan och begär skadestånd. Jag har också använt offerta.se och hittat många oseriösa bolag där!! Folk som ville jobba svart och som påstod vara experter på något de hade aldrig gjort tidigare, dessutom slutade de inte ringa och ville få uppdraget trots alla problem ovan, helt galet! Använd inte offerta.se!!
Kan jag begära skadestånd? Och yrka på vad? Förutom spisen då som uppenbarligen fått repor, men det kanske är svårt att bevisa. Helvetet att inte ha ett kök helt i onödan under en hel helg? Eller att den nya offerten från ett företag som gav mig en offert på 11 innan rot nu ger mig en offert på 15 efter rot för att städa upp efter deras missöde.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Y Yoshidacat skrev:
Kan jag begära skadestånd? Och yrka på vad? Förutom spisen då som uppenbarligen fått repor, men det kanske är svårt att bevisa. Helvetet att inte ha ett kök helt i onödan under en hel helg? Eller att den nya offerten från ett företag som gav mig en offert på 11 innan rot nu ger mig en offert på 15 efter rot för att städa upp efter deras missöde.
det kommer att kosta att få bort allt innan man kan utföra jobbet på nytt, du kan till om med stämma dem, kolla om juristhjälp ingår i din villaförsäkring, ibland räcker det med ett brev från en jurist för att få skadestånd.
 
  • Gilla
Tarmpaket
  • Laddar…
Det är inte OK, Byggkeramikrådet BKR har en hemsida med riktlinjer på färdigt arbete.
Där beskrivs tandning,fogsprång, sättning av kakel/klinker, fogning mm.
 
  • Gilla
Wojtek Johansson
  • Laddar…
Y Yoshidacat skrev:
Jag kände mig inte utpekad som naiv eller så av kommentaren om att inte anlita från offerta. Man lever och lär. Och visst är det så att alla, t ex jag inte har ett överflöd av kontakter - letade i mitt kontaktnät först.
Givetvis tänkte jag att en proffsig sida som offerta borde vet vilka företag som får lista sig hos dem, eller hur det nu fungerar… men såklart kan de inte ha koll på alla företag som använder deras tjänst. Jag mailade offerta och bifogade bilder och förklarade även där. De lät bekymrade.

Tror det här kommer sluta bra nu. Jag kommer kräva en hel del referenser i fortsättningen. :)
vad får du proffsig sida ifrån? inget seriöst bygg företag behöver ragga kunder på såna sidor
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
P
Y Yoshidacat skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Jag anlitade ett företag via offerta.se. De hade bra recensioner. Det är mitt kök som skulle kaklas. Ca 3,2 kvm. Jag hade själv redan knackat bort allt kakel och täckt arbetsbänkarna och spisen. De arbetade på, två man, i ca 12 timmar. Tycker det verkar väldigt länge.
När jag inspekterade arbetet så upptäckte jag en hel del slarv. Förutom att de kapat många plattor snett, är det väl 98% av kaklet som också sitter snett. Jag försökte pilla in ett kakelkryss mellan plattorna men det går inte. Så uppenbarligen har de inte använt dem som man ska. Förutom det så har de vid en hörna kaklat så snett att kaklet sitter innanför hörnan längst ned och ca 1,5 cm utanför kaklet högst upp mot taket. In mot hörnan blir även utrymmet större och större ju högre upp man kommer.

Jag har kollat upp mina rättigheter som konsument men det är lite oklart. Så länge det är funktionsdugligt och endast finns skönhetsfel kan det bli svårt att bestrida. Jag ska ha mörka fogar så det skeva kommer ju synas.
De kommer hit imorgon bitti och jag var berättat att jag är missnöjd och skickat bilder.
Jag vill inte betala för det här. Jag skulle helst häva arbetet för de vet uppenbarligen inte vad de sysslar med och ta in någon som kan kakla. Har även kontaktat en jurist för konsultation, men ville höra vad ni här har att säga.
De har också repat min spis…
Jag tror inte att någon professionell kakelsättare någonsin använder kakelkryss till så små plattor, det behövs inte.
 
  • Gilla
tank77 och 2 till
  • Laddar…
D
M maria01 skrev:
vad får du proffsig sida ifrån? inget seriöst bygg företag behöver ragga kunder på såna sidor
Vi fick tag i en mycket bra stenläggningsfirma via offerta.
 
D datja skrev:
Vi fick tag i en mycket bra stenläggningsfirma via offerta.
F f10l skrev:
det kommer att kosta att få bort allt innan man kan utföra jobbet på nytt, du kan till om med stämma dem, kolla om juristhjälp ingår i din villaförsäkring, ibland räcker det med ett brev från en jurist för att få skadestånd.
Alltså, jag kanske var naiv, men jag litade ju på att hemsidan som erbjuder en tjänst ska vara seri
D datja skrev:
Vi fick tag i en mycket bra stenläggningsfirma via offerta.
M maria01 skrev:
vad får du proffsig sida ifrån? inget seriöst bygg företag behöver ragga kunder på såna sidor
Till att börja med.. kändes det där som en nödvändig kommentar?
Jag förväntade mig att en hemsida som erbjuder en tjänst skulle ha seriösa företag kopplade till sig. Att de har koll på vilka företag som använder deras tjänst. Det kanske var naivt och det är verkligen inga problem för mig att ta ansvar för. Och jag upplevde ett seriöst engagemang från deras håll i all kontakt med dem. De följde upp och hade en väldigt bra kundtjänst. Inte orimligt att uppleva det som ett seriöst företag.
 
  • Gilla
Quartto och 5 till
  • Laddar…
Nu håller vi bara tummarna för att det ordnar sig, både med fakturor och kaklingen :) (y)

Vi springer alla på lite nitar i hantverksvärlden/renoveringsvärlden.. annars skulle inte så många hänga på ett byggahusforum ;) Jag har själv sprungit på mina beskärda delar.. plus att inget projekt eg gått helt smärtfritt (någonsin :oops:)

Hälften här inne "kan allt" hehe och den andra halvan försöker lära sig.. och de två sidorna kan inte alltid kommunicera (därför trådarna urartar lite ibland).

Dock uttrycker sig vissa lite hårt.. utan att mena det som ett personligt påhopp (det får man komma ihåg ibland när man blir arg..).
 
  • Gilla
Quartto och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.