T
Tydligt att det inte är några plattsättare du har fått tag i. Först och främst är det ett enmansjobb att kakla ett kök och proffs använder inte kakelkryss eller kakelsnöre utan man sätter det på fri hand och i ditt fall hade det nog behövts kakelkryss för dina lakejer då kakelkryss är en hjälp för amatörer.

Säg till att du vill avbryta det hela då deras arbete är under all kritik och sedan får du riva ner allt och antingen göra det själv eller ta in en ny firma och då en firma som inte annonserar på offerta.se.

Hade kaklat ditt kök på max 4 timmar och då ingår fogning i den tiden........

Vad i helvete har dom ens sysslat med i 12 timmar på två man, otroligt ju?
 
  • Gilla
SvanteC och 13 till
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Tydligt att det inte är några plattsättare du har fått tag i. Först och främst är det ett enmansjobb att kakla ett kök och proffs använder inte kakelkryss eller kakelsnöre utan man sätter det på fri hand och i ditt fall hade det nog behövts kakelkryss för dina lakejer då kakelkryss är en hjälp för amatörer.

Säg till att du vill avbryta det hela då deras arbete är under all kritik och sedan får du riva ner allt och antingen göra det själv eller ta in en ny firma och då en firma som inte annonserar på offerta.se.

Hade kaklat ditt kök på max 4 timmar och då ingår fogning i den tiden........

Vad i helvete har dom ens sysslat med i 12 timmar på två man, otroligt ju?
Tack så hemskt mycket för dina ärliga ord! Känns jättebra för mig att insistera på att avbryta. Hoppades på att någon med god yrkeskunskap skulle skriva. Tack igen!
Nu bor jag i Stockholm men vet du vart man vänder sig för att hitta plattsättare som är duktiga?
 
  • Gilla
kontje och 1 till
  • Laddar…
Hur har det gått?
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
F Frunihuset20 skrev:
Hur har det gått?
Vad omtänksamt av dig att fråga!

Jag avbröt arbetet och de verkade förstå varför jag inte var nöjd, tog sina saker och gick utan större motstånd. De erbjöd sig göra om men jag sa nej tack.

Hittade en firma med riktiga plattsättare men de vill såklart ha betydligt mer betalt för att det kommer bli en del att städa upp efter det första företaget trots att jag river själv. Men det är så det får bli. Nu är jag i all fall i trygga händer. :)
 
  • Gilla
Fario och 23 till
  • Laddar…
Y Yoshidacat skrev:
Vad omtänksamt av dig att fråga!

Jag avbröt arbetet och de verkade förstå varför jag inte var nöjd, tog sina saker och gick utan större motstånd. De erbjöd sig göra om men jag sa nej tack.

Hittade en firma med riktiga plattsättare men de vill såklart ha betydligt mer betalt för att det kommer bli en del att städa upp efter det första företaget trots att jag river själv. Men det är så det får bli. Nu är jag i all fall i trygga händer. :)
skönt ändå att det löste sig så smidigt för dig!
Hoppas slutresultatet blir bra
 
  • Gilla
Yoshidacat och 1 till
  • Laddar…
F Frunihuset20 skrev:
skönt ändå att det löste sig så smidigt för dig!
Hoppas slutresultatet blir bra
Tror det kommer bli toppen denna gång! Värt varenda krona! ☺️
 
  • Gilla
zwennebanan och 1 till
  • Laddar…
Y Yoshidacat skrev:
Tror det kommer bli toppen denna gång! Värt varenda krona! ☺️
kul!
 
Y Yoshidacat skrev:
Tror det kommer bli toppen denna gång! Värt varenda krona! ☺️
Du får uppdatera med bild på slutresultatet efter nästa firma. :)
 
  • Gilla
TobiasStockholm och 4 till
  • Laddar…
Nu är det risk att jag oroar dig i onödan.

Men jag tror att det är stort risk att firman kommer att skicka en faktura. De kommer att hävda att du hävt avtalet ensidigt, att jobbet var inte färdigt, skulle blivti bättre om de fått göra klart. Och framförallt att du nekat dem att rätta felen.

Firmor av den här sorten (och väldigt många av de som tar in sina uppdrag via offerta och liknande tjänster) har inte som affärside att utföra byggjobb. Utan det är rena säljbolag vars enda verksamhet är att sälja tjänster, som de i praktiken sedan inte utför. För att det upplägget skall ge något att leva av, så måste de försöka kräva in betalningen. Det är det som är den egentliga verksamheten.

Tittar man på dina bilder så ser man att detta är sämre än okunnigt. De har varit fullkomligt likgiltiga över om du skulle vilja betala för arbetet.

OM de kräver betalt, så gå inte in i några diskussioner överhuvudtaget. Och framförallt: Bekräfta aldrig att du nekat dem att rätta felen (men "det har du ju inte gjort heller, eller hur"). Därmed inte sagt att du skall ljuga om vad som sagts, utan kommentera inte något.

Normalt har en firma rätt att få rätta sina fel, men det finns undantag när firman uppenbart saknar förmåga att göra rätt. Men den här firman kan hävda att de skulle rättat med andra utförare. Så diskutera inget. Om fakturan kommer så bestrid bara utan ytterligare kommentarer.

Dokumentera precis allt i utförandet, fotografera, hur det ser ut runtomkring osv. Även sådant som ser OK ut.

Skriv dagbok, allt som kommer skriftligt eller muntligt från firman, dokumentera. Försök att återskapa all kommunikation som varit, skriv i dagbok så gott du kommer ihåg. Men var tydlig med vad som är återskapat.

OM detta skulle hamna i rätten, så gör det dig trovärdigare om du kan referera till minnesanteckningar.

Vi får hoppas att det inte blir något strul. Men en firma som den här kan inte överleva om de inte lurar/hotar sig till betalning.

Blir det något strul, så gå även på offerta. Har firman BKR certifiering så anmäl även dit, om det blir något mer strul.
 
  • Gilla
CelJac och 20 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Känns som lite varning på att anlita företag via typ offerta. Duktiga hantverkare behöver inte jaga jobb på sådana ställen, så då återstår ju de som behöver jaga jobb där.
Jo det är varning att anlita varenda företag som har tid att göra jobbet, så det blir ju lite moment 22 över det hela, eller hur?

Oavsett vem som gör jobbet ska man kunna förvänta sig att det är fackmannamässigt utfört innan man betalar. Annars är det bara att göra om. Att köparen skulle ha något annat ansvar än att ta in en offert och kolla recensioner är inte rimligt.
 
  • Gilla
Yoshidacat
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jo det är varning att anlita varenda företag som har tid att göra jobbet, så det blir ju lite moment 22 över det hela, eller hur?
Nej, det finns bättre sätt att hitta hantverkare. Fråga vänner, kolleger, släktingar. Kolla med grannar. Ser du att det pågår arbete i närområdet, fråga de som bor där om de kan rekommendera den de anlitat...

Det gäller att hitta äkta referenser. Referenser hos förmedlingssidorna är oftast ren reklam. Läser man många referenser hittar man ofta indiaktioner på att samme person skrivit dem. Ordval, formuleringar. Att titta på tiden när omdömena skrivits är ofta avslöjande. Inget på 3 år, sedan 5 på en vecka, inget på 6 månader en, en ny klunga med bra omdömen.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Jo det är varning att anlita varenda företag som har tid att göra jobbet, så det blir ju lite moment 22 över det hela, eller hur?

Oavsett vem som gör jobbet ska man kunna förvänta sig att det är fackmannamässigt utfört innan man betalar. Annars är det bara att göra om. Att köparen skulle ha något annat ansvar än att ta in en offert och kolla recensioner är inte rimligt.
I en ideal värld vore det givetvis så, men nu ser inte världen ut så. Hade inte hantverksbranschen varit dopad med t.ex. ROT så hade de kanske varit som normala företag och varit tvingade att lägga en massa tid och pengar för att marknadsföra sig. Det finns givetvis undantag, men hantverkare som är ute och aktivt jagar jobb ger i varje fall mig varningssignaler.

Tänk om det ringer en hantverkare på dörren och erbjuder sina tjänster. Jag hade nog trott att det var typ irländska asfaltsläggare, men du låter som du trott att det var en seriös hantverkare.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A
var det rumäner?
 
H hempularen skrev:
Nej, det finns bättre sätt att hitta hantverkare. Fråga vänner, kolleger, släktingar. Kolla med grannar. Ser du att det pågår arbete i närområdet, fråga de som bor där om de kan rekommendera den de anlitat...

Det gäller att hitta äkta referenser. Referenser hos förmedlingssidorna är oftast ren reklam. Läser man många referenser hittar man ofta indiaktioner på att samme person skrivit dem. Ordval, formuleringar. Att titta på tiden när omdömena skrivits är ofta avslöjande. Inget på 3 år, sedan 5 på en vecka, inget på 6 månader en, en ny klunga med bra omdömen.
Ja det är lätt att säga men svårt att göra. Jag skulle kamma noll om jag frågade bekanta och grannar om referenser för de jobb jag nu gör själv här hemma, som exempel.

EDIT: jag får lägga till det även här - jag känner ärligt talat INGEN som kan avgöra om ett jobb blev bra eller inte. Varenda kotte jag känner som har den kompetensen gör också jobbet själv istället.....så, ja ytterligare ett moment 22.

Min poäng är att det blir inte köparens fel att kaklingen är skit bara för att man använt offerta.se
 
  • Gilla
oliva och 3 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
I en ideal värld vore det givetvis så, men nu ser inte världen ut så. Hade inte hantverksbranschen varit dopad med t.ex. ROT så hade de kanske varit som normala företag och varit tvingade att lägga en massa tid och pengar för att marknadsföra sig. Det finns givetvis undantag, men hantverkare som är ute och aktivt jagar jobb ger i varje fall mig varningssignaler.

Tänk om det ringer en hantverkare på dörren och erbjuder sina tjänster. Jag hade nog trott att det var typ irländska asfaltsläggare, men du låter som du trott att det var en seriös hantverkare.
Just det, vi har inte en ideal situation nu sedan rot infördes så det är vilda västern överallt. Det betyder att den som verkligen måste ha hjälp kommer få vända sig till ett mindre perfekt alterantiv där man inte har 45 referenser från släktingar och grannar man kan lita på (och ärligt talat hur många av dina bekanta kan lämna en riktig referens? Jag känner ingen som har beställarkompetens).

Jag protesterar mot att skyffla över delar av ansvaret för ett dåligt resultat på köparen. Man ska kunna hitta hantverkare via tex offerta och få ett fackmannamässigt arbete utfört. Tjänsten är till för just det. Har du gått till lokala pizzerian för att få hjälp med köksinstallationen så ok, skyll dig själv då, men det är inte situationen här.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.