Håller på att renovera i ett 70 tals hus, där väggar, tak och golv består av råspont. Väggarna var klädda med tretex skivor, innanför råsponten sitter nån "papp" och i taket satt det spännväv och på golvet laminat. Det som "oroar mig" är nyansskillnaden på väggens råspont jämfört med golvets och takets. Väggen är som gråaktig i färgen medan golv och tak ser ut som ny råspont. Hur ser mögel ut på råspont, finns det någon risk att väggen inte mår bra, med tanke på alla riskkonstruktioner och dylikt som gjordes på 70 talet? Svårt att se på dessa bilder kanske men det är väldigt tydligt "live". ........Varför har just väggen blivit missfärgad, någon vänlig själ som har någon tanke kring detta?? DSC04528.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
DSC04523.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh Thomas

Det är väl helt enkelt så att väggpanelen har blivit behandlad med något.

Kanske för att motverka mögel eller ohyra :)

Kan inte tänka mig att det är något fel, utan det är nog som KnockOnWood skriver. Av någon anledning är väggen behandlad med något. Kanske hade man tänkt att ha den synlig först? Eller så kanske man hittat något restparti?

Det är inte så att det är rester av betong?
Kan ju ha använt råsponten när dom formade källaren om du har någon.

Har ju faktiskt ett gjutet valv som mellanbjälklag, jag hoppas att din gissning är den rätta klev skulle bespara mig mycket huvudvärk.......

Oleg menar jag.......

Om du skrapar med kniv så borde det lossna lite bruk som sitter kvar.

Plockade ner råsponten för att undersöka och väggen känns frisk så du hade nog rätt oleg tack för alla snabba svar.........

Har svårt att se det vara möjligt att riva ner ett stämpat råspont för valvgjutning och sedan riva ner det helt o återanvända

Ser mer ut som det är målat som nämts tidigare

hmm det gör man ju t.o.m när man formar och gjuter idag.
så det ser ja som fullt möjligt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.