Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Stickan56
Marjatta Lakso1 skrev:
Strul med datorn.
Varför finns det ingen Lakso i sverige?

Stickan
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
A
Stickan56 Stickan56 skrev:
Varför finns det ingen Lakso i sverige?

Stickan
Jag har faktiskt kollat förut och det finns många här också. Ursprunget sägs vara namnet Laakso, som betyder Dal, men eftersom det blev ett så vanligt efternamn, tog man bort ena a-bokstaven, så att det blev Lakso. Jag tänkte på Lax-å, men så var det tydligen inte enl. google.
 
Stickan56
Marjatta Lakso1 skrev:
Jag har faktiskt kollat förut och det finns många här också. Ursprunget sägs vara namnet Laakso, som betyder Dal, men eftersom det blev ett så vanligt efternamn, tog man bort ena a-bokstaven, så att det blev Lakso. Jag tänkte på Lax-å, men så var det tydligen inte enl. google.

Stickan
Marjatta Lakso1 skrev:
[länk]

Hela 488 st. på den svenska sidan!
Men ingen Marjatta.

Stickan
 
  • Älska
1
  • Laddar…
A
Stickan56 Stickan56 skrev:
Stickan

Men ingen Marjatta.

Stickan
Det låter gulligt att du saknar Marjatta. Namnet kommer från ordet "bär", marja. "tta" är bara utfyllnad.

Vi tog bort vår fasta telefoni, efter att ett kraftigt åskväder sabbade telefonerna, TV-antennen och nästan dödade vår granne. Jag vet inte om mobil-nr finns listat.
 
  • Gilla
AMR74
  • Laddar…
A
Marjatta Lakso1 skrev:
Det låter gulligt att du saknar Marjatta. Namnet kommer från ordet "bär", marja. "tta" är bara utfyllnad.

Vi tog bort vår fasta telefoni, efter att ett kraftigt åskväder sabbade telefonerna, TV-antennen och nästan dödade vår granne. Jag vet inte om mobil-nr finns listat.
Det fasta nätet tas nu ändå bort i Stockholms skärgård. Det blev för kostsamt att underhålla det gamla kopparnätet.
 
T
Marjatta Lakso1 skrev:
Det låter gulligt att du saknar Marjatta. Namnet kommer från ordet "bär", marja. "tta" är bara utfyllnad.
Tilltalsnamnet då, var kommer det ifrån?
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
Bår finns i skogen i bärbuskar.
Det är inte många som tilltalar mig, jag lever nästan som Robinson Crusoe, väldigt isolerat. Jag måste nästan fråga J-J Binks, hur han tilltalar mig. "Hörru!" sa han. Alternativt "Värmdös lataste kvinna" (bakar inte osv.)
 
A
Marjatta Lakso1 skrev:
Bår finns i skogen i bärbuskar.
Det är inte många som tilltalar mig, jag lever nästan som Robinson Crusoe, väldigt isolerat. Jag måste nästan fråga J-J Binks, hur han tilltalar mig. "Hörru!" sa han. Alternativt "Knubbo" eller "Värmdös lataste kvinna" (bakar inte osv.)
Jag tilltalar i alla fall honom "Jar-Jar" och han lystrar till det namnet.
 
A
Marjatta Lakso1 skrev:
Slukhåls-storyn är sann, fast något slukhål tror jag inte existerade, det var mina syskons (särskilt min brors) försök att få mig att avstå mig från mitt föräldra-arv, ca en miljon kronor för min del. Han ville att vi skulle alla avstå från våra arv dvs fastighetsandelar frivilligt, pga att han ville ge huset till sin dotter, 30 år gammal, som hade passande nog blivit ihop med en "timmerman", 46 år gammal (gubbe), som skulle rädda huset. Den senaste informationen är att terrassen har sjunkit 20 cm, pga att sand har försvunnit, men det har knappast drabbat huset, som står på en rejäl betong-platta. Påståendet, att huset skulle bara bli ett dyrt problem för sina ägare och var redan förstört och borde rivas och tomten säljas var deras påhitt, för att jag skulle avstå från min fastighetsandel. Jag har inte besökt släkten på 15 år, eftersom det har funnits konflikter. Min bror har enligt vår mamma betraktat huset som sin privata egendom sedan länge. Mamma lever ännu och bor i huset och vet ingenting om någon hus-kollaps. Att båda problemen dök upp samtidigt, beror nog på ren slump.
Alltså tre fina sommardagar blev helt förstörda av det där fåniga "slukhåls-påståendet". Jag blev väldigt upprörd över mina syskons bedrägeri-försök att ta min andel av arvet och ge en hel villa till min brorsdotter i gåva. En släkting, som jag inte har någon kontakt med.
 
A
Karlia Karlia skrev:
Klubb och förening är i princip samma sak, I vidare mening kan de användas olika. Jag ser inte hur det gör skillnad i ditt fall?

På vad sätt har hundarna med klubben att göra?

Jag ser att du upplever att något pågår som gör dig obehaglig till mods. Än ser jag inte någon skillnad mot snacket som pågår i vilket villaområde som helst - oj, han har det stökigt på tomten, han är egentligen för gammal för att bo kvar. Mäklare kan vara påstridiga, här är bara reklam i brevlådan någon gång ibland, andra på forumet har vittnat om att de blir uppringda med jämna mellanrum.
Kompisens hund gjorde ett "ben-lyft" och slog en "drill" mot områdets första, höga brevlåda, en ny statuspryl på den tiden, sisa skriket. Ägaren rusade fram och började vifta med knytnävarna i luften. Du förstör "min egendom", skrek han.
 
A
Anna_H Anna_H skrev:
Precis, "hemma på vååår gata i staaan" (vanliga 70-talsvillor) - så har alla sådana brevlådor. Det är rätt normalt.
Uppemot 10.000 kr kostar dem per styck. De billigaste rostar ganska snabbt sönder nertill. Sedan lutar de också ganska snabbt, så att det stör.
 
  • Haha
Anna_H
  • Laddar…
K
Mumintroll!!!
 
  • Gilla
  • Haha
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
A
Mumin var inte så populär i Finland när jag bodde där, den kom senare, när jag hade flyttat till Sverige.
 
Stickan56
K Krille_90_ skrev:
Mumintroll!!!
Man skall inte mata dom heller när dom drabbats av TPL.

Stickan
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.