Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Tips: Anlägg en rabatt eller nyså gräsmattan intill häcken. Vän av trädgårdsordningen vet att man inte beträder en nysådd bädd.
 
Om man flyttar plantorna kommer de ju inte in på hans tomt, eller hur
 
bax skrev:
Det är ju inte plantorna i sig han störs över.
Det är att grannarna, utan att meddela sig före, klampar in på tomten i tid och otid för att "sköta om sin häck".
Ja, precis. Eller - när inte vi är hemma - ta med sina långväga gäster på sightseeing inne hos oss och göra sig lustiga över hur mycket ogräs vi har i vår gräsmatta. Eller trampar ner mina stensättningar när de står på dem för att komma åt att rensa sin växtlighet nära tomtgränsen (eftersom deras tomt har vackra arrangemang som de inte vill trampa i)....o.s.v. Glöm alltså specifikt häcken !! Glöm det där med nysådd och annat också - den som läst tråden förstår att dem vi talar om inte har några sådana referenser. De har f.ö. som sagt genom åren t.o.m. grävt upp växtlighet inne på vår tomt som de på fullaste allvar fått för sig att vi inte skall ha utan som tillhör dem.

Det handlar om attityden alltså. Att inte visa någon respekt för sina grannar, deras tomt eller egendom (posten t ex), och framförallt - att inte ens förstå varför de skall göra det.

Men det börjar gå runt i tråden, som ju är väldigt lång. Det mesta är nog sagt. Jag vill dock inte att moderatorn stänger den om jag får anledning att återkomma med något kul..... Än. Snälla, tänk därför en extra gång innan ni skriver en massa irrelevanta tips, annars låses tråden.
 
Redigerat:
Finns det inga tomtmarkeringar? Kan du/ni inte sätta upp ett stängsel några decimeter in på er tomt. Då kan de ju omöjligtvis komma åt "sin" häck att klippa/rensa. Även om det är berg så går det ju lätt att borra/gjuta fast stolparna. Är gränsen oklar är det ju bara att ta ut lantmäteriet/kommunen och låta dem märka ut gränsen. Ett stängsel har man ju rätt att sätta upp i tomtgräns. Särskilt som det inte kräver att man ska komma åt från andra sidan.
 
p-pennan skrev:
Finns det inga tomtmarkeringar? Kan du/ni inte sätta upp ett stängsel några decimeter in på er tomt. Då kan de ju omöjligtvis komma åt "sin" häck att klippa/rensa. Även om det är berg så går det ju lätt att borra/gjuta fast stolparna. Är gränsen oklar är det ju bara att ta ut lantmäteriet/kommunen och låta dem märka ut gränsen. Ett stängsel har man ju rätt att sätta upp i tomtgräns. Särskilt som det inte kräver att man ska komma åt från andra sidan.
Alla fakta kring detta finns redan avhandlat i tråden.
 
eftersom du gillar teknik så kanske ett larm med rörelsedeckare och en megasire'n, typ 140dB, fartygsmodell skulle vara något? Varna bara alla grannar innan,även inkräktarna, den behöver ju bara vara igång dagtid, och kanske bara tuta en gång...
 
Hej Ingper

Jag har ägnat en lång stund åt att läsa denna tråd och det tog ett tag innan jag förstod din problematik. Den enkla lösningen är ju att ta bort häcken, den står ju ändå på din sida tomtgränsen. Troligtvis kommer ju detta dock bara skapa mer problem med tanke på dina grannars psykiska hälsa.

Jag tror tyvärr inte heller att en vattenspridare kommer hjälpa dig. Det har väl inte varit 25 grader och solsken varje gång dom valt att ansa häcken. Någon gång tidigare måste det ha regnat på dom och det har tydligen inte stoppat dom från att fortsätta terrorisera din sida av tomtgränsen. Jag håller med om att vattenspridaren är rolig men jag anser också att den är ganska kortsiktig. Grannen kan ju kontra med att köpa ordentliga regnkläder.

Jag tror att den enda utvägen är den ekonomiska vägen. Dom har gjort intrång på din tomt med sin häck. Tvinga dom att flytta den in på sin sida av tomtgränsen med ekonomiska hjälpmedel. Jag tycker inte att du ska vara rädd för att använda dig av "ockerränta". Det finns en tråd via www.lawline.se som berör detta med ockerränta, se om du har något att hämta där. Där skriver dom bland annat följande:
"Det finns ingen bestämd räntesats som kan anses som ockermässig utan man får göra en helhetsbedömning av räntans storlek, lånevillkoren, räntevillkoren, gäldenärens betalningsförmåga och kreditgivarens risktagande".

Postorderföretagen tar ut krediträntor på över 33 % och folk handlar ändå.

Du kommer nu säkert säga att för dig handlar det inte om att du har lånat ut pengar till grannen. Det har jag också förståelse över, men du har förmodligen istället mått dåligt av den uppkomna situationen och hur ska du värdera det efter ett antal jobbiga år. Utifrån din situation så skulle jag absolut kunna sätta en ränta i höjd med postorderföretagen. Det finns inget som svider så jävligt som det ekonomiska, speciellt för personer som anser sig vara lite mer än alla andra. Tro mig, jag har sett och hört en del under mina 10 år som banktjänsteman.

Fördelen med att ta till ekonomiska "hjälpmedel" för att flytta häcken är att häcken finns kvar, på deras sida tomtgränsen, vilket i sin tur innebär att du slipper se dom också. Du har ju använt datumgränser vid ett tidigare tillfälle, kombinera det med den ekonomiska aspekten, då svider det desto mer för dom.

Hjälper inte ovanstående så gräv väck skithäcken. Den står på din sida av tomtgränsen. Det borde vara svårt för din motpart att hävda äganderätt till en häck som befinner sig på din sida av tomtgränsen sedan flera år. Då slipper du i alla fall få in dom på din tomt men då finns det risk för att vi är tillbaka i det som jag skrev i första stycket. Deras attityd kommer du nämligen aldrig kunna ändra på. Enda sättet att få bort dom från din sida av tomgränsen är att häcken försvinner och då för all framtid eller in på deras sida av tomtgränsen.

Nu tänker jag inte skriva mer på denna tråd. Jag önskar dig lycka till och får jag tid över så hoppas jag få läsa att din situation har blivit bättre.
 
Hej Ingper,

Jag har noggrannt läst hela tråden, mest i fascination. Du verkar ju vara rätt så förtjust i att skriva såjag tycker du ska se till att slå mynt av det där.

Jag tycker inte ALLS att du har någon anledning att "skona det äldre paret från att bli uthängda". Tank vad många humorförfattare som sitter och är djupt avundsjuka på dig för den närmast outtömliga källan av katastrofala situationer som man inte ens kan dikta ihop.

För humor är det, hur jobbigt det änm är för dig. Att folk är så inibengen dumma i huvet att det inte går att prata med dem och beter sig helt utanför ramarna. Se på Mr Bean, alla tycker han är fantastiskt rolig, ingen vill ha han som granne. Se på grannfejden på TV3, inte vore det sevärt om det inte vore för Aschbergs minst sagt tydliga sarkasmer på de medverkandes bekostnad.

Starta en blogg, bjud på lite härliga dråpliga situationer, vinkla det gärna lite extra. Du behöver ju inte namnge någon. Läsvärt kommer det bli bådeför de i din närmaste omgivning och för oss här ute i cyberspace.

Närbloggen efter ett par år har blivit riktigt riktigt välfylld och när du lärt dig krydda på rätt sätt. Sammanfatta den och ge ut i bokform: "Grannarna från helvetet" eller "Kränkt får man va, men absolut inte dum".

Du sitter på en veritabel guldgruva. Se bara hur dina inlägg här på bygga hus engagerar. Annonsintäkterna på din blogg skulle skena. Flera kända bloggare har slutat som krönikörer på tidningar. VI i villa skulle nog betala bra för en sarkastisk kolumn om dina grannar emellanåt. Du verkar ju vara entreprenör så varför inte.
Sluta vara så empatisk! :)

Slutligen: Det är faktiskt sommar nu (du använde termen: "sommarprojekt") och jag väntar med spänning på filmsekvenserna, eller i alla fall berättelsen om när dina grannar får sig en dusch!! Kom igen, bort från datorn! Ut och bygg!

Själv loggar jag av nu och går ut och gräver plinthål.

M v h

Niklas

PS. För övrigt så har jag närmast fantastiska granar själv. Igår var jag och hämtade posten åt de som är bortresta och satte min sprinkler att vattna den andra grannens nycementerade bottenplatta till garaget. Sen är jag den enda som har snöslunga så jag brukar ta ett varv på deras uppfarter också på vinterna när det behövs.

Mitt tankgentbord gör inte som jag vill. "Fantastiska granar". Kul :)
 
Redigerat:
RoF: Jag vet inte om jag uttrycker mig otydligt eller om det är något annat. Tycker jag upprepat det till leda nu (senast t ex i inlägg #123, #106.....), men även för dig som läst tråden noga har ändå inte budskapet kommit fram:
Det är inte en häck i sig som är problemet, och jag har idag INGEN växtlighet eller häck på min tomt som är min grannes eller som jag absolut vill ha bort !. Hur kan man missa det ?

Jag vet att jag skriver långt och mycket, men mitt problem kan egentligen sammanfattas av en enda mening - den i rubriken.

PlankhusNiklas: Det var onekligen en kul vinkling. För humor är det. Men man skall ha tid också, och det är väl där skon skulle klämma för min del. Annars behöver inte vägen vara så lång till det gebitet - jag har redan idag en hel del uppdrag som frilansande journalist, dock inom fackpressen....;-). Och det där med grannar - som tur är så är vårt förhållande till alla andra grannar fantastiskt och väldigt okomplicerat :)).

Jag ber att Moderatorn låser tråden, tror inte fler inlägg tillför något. Jag tackar för idéer och bollplank. Skall borra ett antal hål i ett kopparör ikväll ;-).
 
Redigerat:
Även om nu tråden skulle låsas på TS begäran så hoppas jag vi ändå får någon form av återkoppling hur det går!
 
Jag tror vi har tömt ut det här ämnet för stunden. Det är en del av trådskaparens liv vi diskuterar, och ibland kan man tycka att det är nog. Jag är säker på att han återkommer om det finns något att rapportera.
//Moderatorn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.