Status
Inte öppen för fler kommentarer.
"Det är bara att hoppas att de dör snart" sa min ena granne apropå vissa andra grannar som jag skrivit om här tidigare. Visserligen satte hon handen för munnen genast när hon sagt det och bad om ursäkt för vad hon just kläckt ur sig - men ändå kan jag förstå henne. Ingen - INGEN! - önskar på riktigt verkligen livet ur sina grannar, men nog kan man i ett plötsligt infall känna att det vore enklast om de kunde dö eller bli tvångsomhändertagna eller flytta till Antarktis...

Jag tycker det har gått på tok för långt i ert fall, där grannarna (visserligen pga sjukdom, men ÄNDÅ...) inte stoppar ens då man ber dem, säger åt dem på skarpen, skriver brev till dem, sätter upp kameror, ber dem igen och igen osv. Där man ska överväga elstängsel, vattenbombning, låsta grindar och taggiga buskar för att stoppa dem - och sedan hela tiden ha i åtanke att de nog skulle ta sig in ändå för det är ju deras rättighet.

När man är SÅ vrickad (dement, sjuk, instabil) så funkar ju inget annat än att eliminera grannen snarare än problemet. Om ni inte vill resa en berlinermur med taggtrådsstängsel och strömförande grindar så finns det ju ingen lösning. Allt fredligt är provat. Alla myndigheter och andra instanser är uttömda. Nu återstår bara att hoppas på att de hamnar på en sluten avdelning någonstans, för innan dess lär ni inte få lugn och ro.

Jag har funderat en hel del på er och kan inte komma på en enda sak som är fredlig, laglig, samtidigt bestämd och garanterat avskräckande och som INTE stör er eller andra grannar utan enbart de jobbiga gamlingarna. Men som jag ser det så finns det inget ni kan göra. Usch, så hopplöst!

Bara en sista fråga: Kommer grannarna alltid in i er trädgård på samma ställe? (Alltså genom en springa i den gemensamma trädgårdshäcken eller från er garageuppfart eller en grindöppning eller liknande.) Eller kan de ta sig in både här och där? Om de alltid kommer från ett och samma ställe så kanske man kan fokusera på just den punkten. Men, men... Ni har ju galningarnas söner att tänka på också och om ni stoppar det äldre paret så lär ni i alla fall inte stoppa deras vuxna bufflar till barn.
 
Lycke skrev:
Bara en sista fråga: Kommer grannarna alltid in i er trädgård på samma ställe? (Alltså genom en springa i den gemensamma trädgårdshäcken eller från er garageuppfart eller en grindöppning eller liknande.) Eller kan de ta sig in både här och där? Om de alltid kommer från ett och samma ställe så kanske man kan fokusera på just den punkten. Men, men... Ni har ju galningarnas söner att tänka på också och om ni stoppar det äldre paret så lär ni i alla fall inte stoppa deras vuxna bufflar till barn.
Det finns visserligen ett favorithörn, men jag misstänker att garageuppfarten är ett annat alternativ. Dessutom har vi en långsida mot skogen med diverse stigar som vi själva också använder.

Men jag kanske återkommer i tråden så småningom, ni har i alla fall ingjutit lite hopp och en del idéer ;-).
 
Jag har läst de flesta inläggen men jag har fortfarande inte listat ut exakt vad grannarna gör?

Vad?
Hur?
Hur ofta?
vilken skada?

När man läser tråden verkar de komma springande med hackor/spadar/sekatörer för att "ordna" granntomten så fort Ingper åker iväg med bilen.

/ATW
 
ArneTW skrev:
Jag har läst de flesta inläggen men jag har fortfarande inte listat ut exakt vad grannarna gör?

Vad?
Hur?
Hur ofta?
vilken skada?

När man läser tråden verkar de komma springande med hackor/spadar/sekatörer för att "ordna" granntomten så fort Ingper åker iväg med bilen.

/ATW
Nej, inte så fort jag åker iväg. Men samtidigt väldigt mycket oftare än att det är engångsföreteelser. Dessutom har de ju själva deklarerat sin rättighet att utnyttja min tomt om de anser sig behöva det.

När jag startade tråden skrev jag "Vart jag vill komma är att grannarna skall - anpassat till de sinnen och referenser de har i behåll - begripa att det inte är lämpligt att beträda min tomt."

Även om det kunde vara intressant för forumet att läsa och gotta sig i exakt vad mina grannar gör, hur ofta och vilken skada som åstadkoms, tycker jag egentligen inte det har med min frågeställning att göra. Det blir lätt fel fokus och Off Topic.
På något sätt känns det heller inte schysst mot det åldriga paret att hänga ut alla deras upptåg till allmän kännedom. De förstår ju faktiskt inte bättre.....
 
Men är det då ett juridiskt spörsmål?

Kanske tråden hör hemma bland "Övriga diskussioner" istället för "juridik".

Min erfarenhet av grannar är att det är svårt att förändra dem men att det ibland går att leva granne med dem.

/ATW
 
Lycke skrev:
...

Jag har funderat en hel del på er och kan inte komma på en enda sak som är fredlig, laglig, samtidigt bestämd och garanterat avskräckande och som INTE stör er eller andra grannar utan enbart de jobbiga gamlingarna.....
Som det har föreslagits tidigare så torde en ir-styrd vattenspridare vara en ganska fredlig, men "otrevlig" lösning :)

/K
 
Finns faktist ännu en "lösning" dock av det jobbigare slaget. Man gräver ur säg 1-2 dm djupt, lägger i plast typ teno tät i botten och gör således en pool längs efter tomten där det gränsar mot dem. Sen i med jord och vattna voila ett surhål som INGEN vill beträda.

Brännässlor är ju annars väldigt otrevliga.

Men som Lycke säger så är nog de flesta alternativen uttömda tyvärr, samtidgt har jag förståelse då du/ni inte vill göra något överdrastiskt utan mest ett hyss.

På senare tid har jag mest börjat tycka att det är synd o skam att sånt här larv ska förekomma.

Så många myndigheter det finns borde sunt-förnuftmyndigheten kunna ersätta en av dem och rycka ut och med vite tvinga folk att bete sig enligt sunt förnuft.

Lånade förresten ut jordfräsen häromdagen till grannen det är tyvärr det enda jag har att erbjuda honom också :)
 
v-g skrev:
Finns faktist ännu en "lösning" dock av det jobbigare slaget. Man gräver ur säg 1-2 dm djupt, lägger i plast typ teno tät i botten och gör således en pool längs efter tomten där det gränsar mot dem. Sen i med jord och vattna voila ett surhål som INGEN vill beträda.
Det är delvis berg utefter tomtgränsen, så en pool (eller dike ;-) är inte att tänka på. Dessutom är det inte horisontellt direkt, så blötan kommer hamna i ena änden.

På tal om goda grannar så tänkte jag på precis samma sak som du igår kväll när jag stod och pratade strunt med ett par andra av dem. En av dem har ett släp som jag får låna precis när jag vill. I gengäld så lånar de verktyg och annat av mig. Har egentligen inte funderat över våra andra grannrelationer, men de är så där perfekt naturliga så man inte ens tänker på det.
 
Att anordna diverse fällor för några som beskrivs som ett äldre par som inte förstår bättre - är det normalt beteende? Det enda normala som du kan göra är väl vanliga staket, häckar eller annan växtlighet som hindrar någon att gå hur som helst på din tomt. Allt annan gör ju att du själv framstår som någon som inte förstår bättre.
 
Har läst igenom hela tråden och ser en enkel utväg om ni inte har hundfobi.

Köp en tyst bastant vakthund som är van att gå i löplina och bo i koja då ni är hemifrån.
Se till att han når ner till aktuell hörna/sida obehindrat och skylta klart och tydligt..
100% lagligt och 100% effektivt!
PÅ köpet får ni en trevlig familjemedlem till i huset som kan vara till mycket stor glädje!

Jag skulle vilja se den person som går in och klipper i häcken men en markerande hund ivägen....
 
MathiasS skrev:
[länk]
Off tipic..men ,,Den finns det ett par varianter av, topp ide men rådjuren lär sig så man måste flytta runt den regelbundet.

Har testat en egen variant (mot rådjur) med lite mer drag i.

En rörelsedeckare triggar en magnetventil som sitter kopplad på den fulladdade kompressorn (10bar och 100liter)

Ett par Y-kopplingar och ett antal 6mm pneumatikslangar med öppen ända läggs ut på gräsmattan över ett relativt stort område.

Effekten är markant med ett 10-tal slangar som på en bråkdel av en sekund unisont börjar väsnas och sno runt i hög fart!
Min erfarenhet är att rörelsen är det som skrämmer dom mer än ljudet...
 
Här finns det flera olika varianter
 
F
Grym tråd, grymma grannar..... Har inte energi att läsa alla inlägg men skummat igenom det.

Hur gamla är grannarna? Med den attityden dom har så är det nog ganska liten risk att du kommer nån stans med dom, antagligen bara att avvakta tills dom flyttar till hemmet eller kolar.


Och hur gick det med den del av häcken som planterades (eller delvis planterades) på er tomt, flyttades den tillslut eller står den fortfarande på er sida? Det verkar som om dom är skapligt noga med sin tomt. Ett alternativ att skynda på den "naturliga processen" skulle kunna vara att jämna den del av häcken som du har på din tomt med marken. Är inte påläst men visst har man rätt att såga i grannens träd och buskar som växer in på egen tomt???? Kanske nån som föreslagit detta tidigare och inte det du är ute efter alls har jag förstått efter att ha skummat igenom tråden och förbannat drastiskt också men förhoppningsvis lagligt.

Annars så röstar jag på små "practical jokes" typ vattenspridarn mest för att hålla det egna humöret uppe i avaktan på boupptäckning.
 
Nu kanske det har nämnts redan men om häcken står på er tomt så har ni väll rätt att ta bort skiten? Antigen bara gräva bort och hiva in på deras trädgård eller se till att dom försvinner helt. Tror dom eventuellt tröttnar på att planera dit dom konstant eller köpa nya.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.