Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Som du säkert förstår så har jag bott granne med dessa människor tillräckligt länge och sett såpass av livet att jag vet att även om vissa saker känns gott för stunden att göra, är det inte alls säkert det är rätt väg långsiktigt. Ofta biter ett envist ignorerande bättre, och håller i alla fall ens samvete vitt. Det har fungerat rätt bra hittills. Men det är en balansgång mellan att säga ifrån/markera och att ignorera/låta ske.

Vet inte hur noga du läser inläggen, men jag VET ju att det finns sjukdom med i bilden. Likaså är det ju inte skötseln av häcken i sig som är problemet utan beteendet - det har ju redan avhandlats.

Och slå tillbaka (eller snarare markera) kan man alltid. Men man kan "slå" på olika sätt ;-).
 
Hej Ingper! Jag vill bara med detta lilla inlägg uttrycka varm medkänsla och skicka en cyberkram till dig. Har länge följt dina inlägg om grannarna och diskuterat dem med min man eftersom vi har varit med om en hel del liknande saker och det är alltid skönt att känna igen sig i andra.

Jag har läst hela ursprungsinlägget och alla svaren - och det mesta kände jag dessutom igen från tidigare då du skrivit om detta förr. Usch, vad ni verkar ha det jobbigt. (Det enda nya för mig var att jag NU misstänker att du är en man eftersom du föreslogs gå med bar överkropp och plantera rosor till din fru - har hela tiden trott att du är en kvinna :) .)

Vi har ett par här i området som inte är grannar men vi kallar dem för det då vi alla bor så nära varann. Detta par är rent ut sagt inte riktigt kloka i huvudet och jag mår hemskt dåligt av deras beskyllningar. Visserligen vet jag att ALLA härikring råkar ut för exakt samma hätska utfall, men jag tar i alla fall åt mig. De har ägnat de senaste 13 åren åt att tjata på oss om allt vi gör fel. De ljuger så in i baljan och det värsta är - som med dina grannar - att man OMÖJLIGT kan resonera med dem.

"Det är olagligt att ......" säger mannen, fast jag ringt kommunen och kollat om det verkligen är det. "Ni får inte ....., då ser vi till att ni får ett vitesförläggande på hundratusen kronor!" skriker kvinnan och vankar av och an som professor Balthazar innan hon får en gråtattack och rusar hem. Jag försöker ropa efter dem "Men hallå, jag HAR JU INTE ......!" men har de fått för sig något så är det så sanningen ser ut.

De gör sig skyldiga till enorma övertramp i likhet med dina grannar och är välkända hos kommun och varenda kotte här i närheten. De är välutbildade, artikulerade, rika och ger ett gott intryck tills man råkar ut för några av deras vansinnesattacker över mer eller mindre inbillade händelser. SÅ TUNGT!

Nu ska vi flytta och dessa "grannar" ringde vår mäklare och sa att han måste se till att en sån familj som vår aldrig flyttar in mer. De ville stå utanför vår trädgård och varna alla spekulanter! Jag blev så upprörd så jag grät, men nu löste det sig genom att mäklaren var fantastiskt duktig på att få över paret på sin sida.
 
En sådan granne går väl nästan som dolt fel (skämt).
 
Tack, Lycke.
Det känns skönt att veta att det finns fler som råkat ut för ungefär samma sak. Å andra sidan borde det inte vara så ovanligt om man har lite insikt i våra vanligaste ålderssjukdomars förekomstfrekvens. Men inte desto mindre är det komplicerat. I synnerhet - precis som du skriver - när det man beskylls för är så verklighetsfrämmande att man inte ens kan begripa från vilket "frö" det ältats fram.

Jo, både jag och min fru är övertygade om att jag är en man :p.

hempularen: Står de och skall informera spekulanterna kan felet ju knappast vara dolt...
 
Lycke skrev:
De är välutbildade, artikulerade, rika och ger ett gott intryck tills man råkar ut för några av deras vansinnesattacker över mer eller mindre inbillade händelser.
Extremt typiskt att dom är/har gott anseende och är rika- Socialt anpassade. Det var därför jag skrev just ordet "översocialt beteende" i mitt tidigare inlägg.

Lycke skrev:
.................innan hon får en gråtattack och rusar hem.
Även detta känner jag igen. Tänkbar sjukdom i botten. Ofta äldre..
 
hempularen skrev:
En sådan granne går väl nästan som dolt fel (skämt).
Ja........ huspriset sjunker nog med en miljon åtminstone.
 
imported_Anders_S skrev:
Skojar du Rapid? Frågar du om det är ett problem? Vad tror du själv, med tanke på vad trådskaparen har givit för uppgifter om upplevelserna kring grannens beteende.

Vad folk gör på sin tomt är deras problem, vad folk gör på min tomt blir mitt problem. Vem som ska visa respekt är väl ganska solklart i det här fallet.

Eller har respekt blivit detsamma som att acceptera andra människors överträdelser?
Nääää. Jag skojar inte. Problemet är inte att grannen trampar runt en aning utanför sin egen tomtgräns. Grannen har ju rätt att sköta häckklippning eftersom båda grannarna är överens om att befintlig häck skall vara placerad mitt på tomtgränsen (om jag läst rätt?). Om gubben och kärringen som är lediga hela dagarna vill pyssla med sin trädgård så är väl detta bara naturligt.

Problemet ligger på ett helt annat plan.

Du utgår också från att trådskaparens version är 100% rätt. Troligen så har motparten en annan version (som är lika rätt).Om vi skulle ta upp alla grannfejder här i forumet i ständigt nya strängar så skulle servern krascha.
 
Rapid skrev:
Nääää. Jag skojar inte. Problemet är inte att grannen trampar runt en aning utanför sin egen tomtgräns. Grannen har ju rätt att sköta häckklippning eftersom båda grannarna är överens om att befintlig häck skall vara placerad mitt på tomtgränsen (om jag läst rätt?). Om gubben och kärringen som är lediga hela dagarna vill pyssla med sin trädgård så är väl detta bara naturligt.

Problemet ligger på ett helt annat plan.

Du utgår också från att trådskaparens version är 100% rätt. Troligen så har motparten en annan version (som är lika rätt).Om vi skulle ta upp alla grannfejder här i forumet i ständigt nya strängar så skulle servern krascha.
Nej, Rapid, du har inte läst rätt vad gäller häcken heller.

Behöver tydligen upprepa det lite kortfattat ännu en gång: Det finns två parallella häckar. I tomtgräns finns en häck. Denna sköts av oss, eftersom grannen inte varit intresserad av dess skötsel. Parallellt med denna (fast några dm in på sin tomt) har de senare satt en egen häck, på eget bevåg och efter eget huvud. Vi var öppna för att byta ut den befintliga tomtgränshäcken när det begav sig, men de ville enkelt uttryckt sköta häcklösningen själva. Det är alltså skötseln av deras egna lite speciella häcklösning det handlar om, för vilken de anser sig ha rätt att utnyttja vår tomt, när de vill och hur de vill utan att fråga. Och den häcken står alltså varken i tomtgräns eller är något vi har någon som helst delaktighet i.

Jag är tacksam för svar, men har du inte orkat läsa vad som skrivits innan i tråden utan gissar är tyvärr svaret inte mycket värt heller. Då är det bättre att inte svara alls.
 
Ingper skrev:
Nej, Rapid, du har inte läst rätt vad gäller häcken heller.

Behöver tydligen upprepa det lite kortfattat ännu en gång: Det finns två parallella häckar. I tomtgräns finns en häck. Denna sköts av oss, eftersom grannen inte varit intresserad av dess skötsel. Parallellt med denna (fast några dm in på sin tomt) har de senare satt en egen häck, på eget bevåg och efter eget huvud. Vi var öppna för att byta ut den befintliga tomtgränshäcken när det begav sig, men de ville enkelt uttryckt sköta häcklösningen själva. Det är alltså skötseln av deras egna lite speciella häcklösning det handlar om, för vilken de anser sig ha rätt att utnyttja vår tomt, när de vill och hur de vill utan att fråga. Och den häcken står alltså varken i tomtgräns eller är något vi har någon som helst delaktighet i.

Jag är tacksam för svar, men har du inte orkat läsa vad som skrivits innan i tråden utan gissar är tyvärr svaret inte mycket värt heller. Då är det bättre att inte svara alls.
Jag har haft en ganska skämtsam attityd i mina inlägg. Detta går helt enkelt inte att ta på allvar, men för dig är det blodigt allvar och en stor börda.

Jag försökte leda in diskussionen på häckplaceringen, men du avstyrde detta omedelbart och bestämt. Diskussionen skulle enbart handla om hur man kunde avslöja att grannarna tassat runt på din tomt.

Jag tro dock att du kan få grannarna att plocka bort sin "egna" häck, eftersom den måste hålla ett visst avstånd från tomtgränsen. Men detta lämnar jag till Dig/forumet att reda ut. Lycka till!
 
Rapid,
först påstår du att motparten har rätt att använda tomten, sedan avfärdar du dina påståenden med att du har en skämtsam attityd. :/
Vad ville du säga då? Att grannens överträdelser bör accepteras?

Jag skulle aldrig be mina (vettiga) grannar att säga till när dom vill nyttja min tomt, däremot skulle jag givetvis respektera om dom önskade att jag gjorde det. Vilka normalt funtade människor skulle inte det?
 
imported_Anders_S skrev:
Rapid,
först påstår du att motparten har rätt att använda tomten, sedan avfärdar du dina påståenden med att du har en skämtsam attityd. :/
Vad ville du säga då? Att grannens överträdelser bör accepteras?

Jag skulle aldrig be mina (vettiga) grannar att säga till när dom vill nyttja min tomt, däremot skulle jag givetvis respektera om dom önskade att jag gjorde det. Vilka normalt funtade människor skulle inte det?
Om ingper får grannen att flytta sin "extrahäck" in på sin tomt så är ju frågan löst. Eg. så skall grannen enligt de flesta byggnadsnämnder placera sin häck så att han har plats att sköta den från sin tomt. (enormt komplicerat detta faktiskt) dessutom så skall han enligt vissa byggnadsnämnder placera den egna häcken så långt in på tomten att den färdigvuxna häcken hamnar på den egna tomten. Dessutom med plats för att sköta den. Nu kompliceras saken av att båda grannarna har en gemensam spireahäck också. Vem skall sköta den?

Men eftersom bråket eg. inte handlar om häcken och dess skötsel så överlämnar jag diskussionen åt de i forumet som är intresserade. :)
 
Rapid skrev:
Om ingper får grannen att flytta sin "extrahäck" in på sin tomt så är ju frågan löst. Eg. så skall grannen enligt de flesta byggnadsnämnder placera sin häck så att han har plats att sköta den från sin tomt. (enormt komplicerat detta faktiskt) dessutom så skall han enligt vissa byggnadsnämnder placera den egna häcken så långt in på tomten att den färdigvuxna häcken hamnar på den egna tomten. Dessutom med plats för att sköta den. Nu kompliceras saken av att båda grannarna har en gemensam spireahäck också. Vem skall sköta den?

Men eftersom bråket eg. inte handlar om häcken och dess skötsel så överlämnar jag diskussionen åt de i forumet som är intresserade. :)
Snälla Rapid,
Du gör det så enkelt för dig. Om, om ,om... så är saken biff. Visst är det så. Men nu finns det liksom en del problem med de där "om" och saker kan vara rätt komplicerade. Jag vore glad om min värld var lika enkel och omkomplicerat svart eller vitt med självklara svar som din verkar vara. Men nu är den tyvärr inte det. Du vet egentligen så lite om omständigheterna....

Hoppas du slipper hamna i samma sits som jag, utan får leva vidare i en okomplicerad tillvaro med enkla svar.
 
Redigerat:
Ingper skrev:
Snälla Rapid,
Du gör det så enkelt för dig. Om, om ,om... så är saken biff..............

Jag vore glad om min värld var lika enkel och omkomplicerat svart eller vitt med självklara svar som din verkar vara. Men nu är den tyvärr inte det. Du vet egentligen så lite om omständigheterna....
Det är liksom inte lätt att hjälpa dig om inte har hela omständigheten klar för oss. Viss om detta så har jag siktat in mig på det som är gripbart. Bygglovsbiten.

Jag föreslår att du kontaktar byggnadsnämnden angående grannens extahäck (under förutsättning att den är att betrakta som häck). Den skall placeras som jag beskrev i mitt förra inlägg. ( jag tror byggnadsnämnden i din kommun instämmer i kravet). Det får inte ha gått för lång tid heller innan du reagerar.

Om det fortfarande inte handlar ett jota om häckar och klippning av densamma så återstår bara att klassa problemet på ett beteendeproblem hos dina grannar. Detta är ett mer svårgripbart problem som kan vara närmast outhärdligt tärande.

Under alla omständigheter så önskar jag dig uppriktigt lycka till. Deppa inte ihop!
 
RoTe
Elstängsel vs barn? Varför är det ett problem? Bönder har så vitt jag vet även dom barn och inte är barnen inlåsta på sitt rum bara för att hagarna har elstängsel? Har inte alla fått en smäll av ett sådant i sin ungdom? En gång räcker för att lära sig. :D
 
Rapid skrev:
Jag föreslår att du kontaktar byggnadsnämnden angående grannens extahäck (under förutsättning att den är att betrakta som häck). Den skall placeras som jag beskrev i mitt förra inlägg. ( jag tror byggnadsnämnden i din kommun instämmer i kravet). Det får inte ha gått för lång tid heller innan du reagerar.
I ett av dina första inlägg ställde du frågan vad som gällde ang. häckplantering. Förutom att jag talade om det för dig, så har du tydligen själv letat info och tror dig nu veta så säkert vad som gäller att du t.o.m. använder orden "skall placeras" och "krav" och ger istället mig rekommendationer i samma ämne. Rapid - om du läser tråden borde du insett att vi har passerat det stadiet för många år sedan, och att det här handlar om andra saker. Likaså att myndigheterna knappast löser det hela. Var du inte själv t.o.m. inne på det ?

Vet inte om du har eget hus & tomt, men man får faktiskt plantera vad som helst i princip var som helst på sin egen tomt. Att det finns rekommendationer är inte detsamma som "krav" som du nu tydligen tror. Inte heller att man kan tvingas ta bort/flytta något så länge det är inne på sin tomt. Och det är aldrig något jag krävt heller att mina grannar skall göra.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.