FredrikR skrev:
Om pappsen vill ge er ett hus värt 3Mkr, varför inte ta emot det?
Är han vid sina sinnes fulla.. så bör han väl tänkt igenom det? :)
Säkert, men jag önskar att han lever upp sina pengar istället för att skänka dom till mig.
En gåva på 1 miljon är mer än nog ändå.
 
sevilla skrev:
Jo, indirekt.
Eftersom lånet är på 3 miljoner när vi övertar huset så övertar vi ju även lånen på 3 miljoner.
Då räknas det ju som om vi köper det för 3 miljoner om jag har förstått saken rätt, och om då inte taxeringsvärdet är mer än 85% av 3 miljoner (dvs 2,55 miljoner) vilket det troligtvis inte är (antar jag?) så åker vi ju på lagfartskostnad på 45.000kr.
Det är detta som jag alltså undrar hur man kan slippa.
Man kan inte "överta" lån. Ni får ta ut nya lån hos banken om ni anses kreditvärdiga och sen får din far lösa sina eventuella lån på huset innan han överlåter det till er.

Och när det gäller stämpelskatten på lagfarten har vi ju redan kommit fram till att ni inte får betala mer än 85% av taxeringsvärdet för att det ska räknas som gåva.
 
cem77 skrev:
Man kan inte "överta" lån. Ni får ta ut nya lån hos banken om ni anses kreditvärdiga och sen får din far lösa sina eventuella lån på huset innan han överlåter det till er.

Och när det gäller stämpelskatten på lagfarten har vi ju redan kommit fram till att ni inte får betala mer än 85% av taxeringsvärdet för att det ska räknas som gåva.
Okej, det lät ju tidigare i tråden som om man kunde överta lån så jag trodde det.

Gällande stämpelskatten så har du ju helt rätt i att vi har kommit fram till att vi inte får betala mer än 85% av tax. värde för att slippa stämpelskatt.
Frågan är ju nu hur man slipper det.

Hur beräknas taxeringsvärdet och när sätts det är ju en viktig fråga?

En annan sak som jag funderar på är om man ska försöka hålla nere tax-värdet så gott det går för att det skulle vara bra för framtiden på ngt sätt? skattemässigt? Eller inte alls?
 
Hemmakatten
Du får nog inordna dig, dvs. betala de avgifter, skatter och lagfartskostnader som alla andra som köper hus måste göra.

Och innan ni/din far sätter igång med detta bygge så kan det vara bra att sätta sig ner med banken nån timme för att gå igenom alla förutsättningar.
 
Redigerat:
Det här med taxeringsvärde, hur sätts det och hur ofta uppdateras det?

Är det en nackdel att i framtiden ha ett högt taxeringsvärde?
 
sevilla skrev:
Är det en nackdel att i framtiden ha ett högt taxeringsvärde?
Ja, när rödgröna återinför fastighetsskatt och förmögenhetsskatt (förlåt, skulle vara skatt på förmögenhet???)
 
apa skrev:
Ja, när rödgröna återinför fastighetsskatt och förmögenhetsskatt (förlåt, skulle vara skatt på förmögenhet???)
Ja, hemska tanke. Du kanske borde skrivit "om". Jag har i alla fall inte några planer på att låta dem bilda regering.

/Steve
 
Taxeringsvärdet sätts till 75% av beräknat marknadsvärde, och uppdateras var tredje år. Det fås fram med hjälp av jämförelse på försäljningar i det område du bor under en tid (vet inte exakta parametrarna) men kontentan är att om folk gör bra affärer och säljer dyrt i ditt område så kan du räkna med att ditt taxeringsvärde går upp... Det finns inget positivt med att ha högt taxeringsvärde. (Det säger väl namnet i sig?)
 
timmelstad skrev:
Taxeringsvärdet sätts till 75% av beräknat marknadsvärde, och uppdateras var tredje år. Det fås fram med hjälp av jämförelse på försäljningar i det område du bor under en tid (vet inte exakta parametrarna) men kontentan är att om folk gör bra affärer och säljer dyrt i ditt område så kan du räkna med att ditt taxeringsvärde går upp... Det finns inget positivt med att ha högt taxeringsvärde. (Det säger väl namnet i sig?)
Okej, nyttig info!
Men jag antar att det sker på annat sätt vid nybyggnation?
 
sem77: visst kan man "överta" lån. Det är ju rätt vanligt när det gäller bundna lån att man låter dom gå över på köparen. Om säljaren skall lösa in dom brukar det ju ibland kosta så kallad ränteskillnadsersättning.
I försäljningsprospekten på villor står det ju alltid uppräknat vilka lån och villkor för dom som finns på fastigheten. Lån med rörlig ränta spelar det ju ingen roll för, dom kostar ju inte säljaren något att lösa in.

//Hasse
 
orparn skrev:
I försäljningsprospekten på villor står det ju alltid uppräknat vilka lån och villkor för dom som finns på fastigheten.
Va? :O Det har jag aldrig sett. Men så är jag ung också. Var det på 1900-talet kanske?
 
Är det köparens problem om säljaren har bundna lån, menar du? :)
Har aldrig sett detta heller.
 
FredrikR skrev:
Är det köparens problem om säljaren har bundna lån, menar du? :)
Har aldrig sett detta heller.
Vi kanske kommer se det framöver om vi skulle få skenande inflation. Då kanske lån bundna 2010 skulle bli hårdvaluta :D
 
Tidigare var det i alla fall det normala att man tog över de bundna lånen till de vilkor som säljaren hade. Givetvis gick det ju att förhandla om att säljaren löste in lånen men om räntan vid det tillfället var lägre än den bundna blev det ju en kostnad för säljaren...
En klar fördel är det ju om räntan är bunden till en lägre nivå än vad köparen själv kan teckna till vid köpet.

//Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.