sevilla skrev:
Däremot så blir det lite följdfrågor på det sista stycket.
1. Om min far har lån på 1 miljon och banken anser oss vara tillräckligt kreditvärdiga att ta över lånet rakt av, behöver vi då betala pantavgift för lånet?
Har inte min far betalat pantavgift redan vid det här laget?
Nej, "Om fastigheten redan är pantsatt så behövs inga nya pantbrev."
 
Jag kan vara fel ute här, men jag tror det blir såhär:
1. Din far köper tomten och bygger samt får ett lån på 1 mkr.
2. Han skänker tomt och hus till er.
3. Ni får betala administration för att överta lagfarten (jag är dock inte helt säker på att ni slipper lagfarten - den baseras på köpepris ELLER taxeringsvärde - beroende på vad som är störst - men det är kanske annorlunda vid en ren gåva ?)
4. Antingen tar ni över hans lån, men troligen får ni teckna egna nya lån - nya pantbrev behövs dock inte eftersom det redan finns (iaf upp till den där miljonen då)
5. Vid ev framtida försäljning torde skatten baseras på ert inköpspris- dvs 0 kr. Men återigen kan det ju ligga ngt speciellt i om det är en gåva, det kan jag inte säga säkert.

/K
 
En komplettering:

Saxat från ett juridik forum jureka.net angående försäljning av fastighet under taxeringsvärdet.

"När det gäller fastigheter har vi nämligen en helhetsprincip, dvs man antingen säljer eller t.ex. ger bort fastigheten, enkelt uttryckt. Inget mittemellan, ingen blandning av fången.
Det är naturligtvis alltid tillåtet att göra en dålig affär, vilket det får sägas vara om man säljer en fastighet under dess taxeringsvärde, men OM fastighetens marknadsvärde överstiger taxeringsvärdet, vilket det ofta gör, och OM det då kan antas att man INTE saknat avsikt att berika köparen så betraktas överlåtelsen i sin helhet som en gåva."

Är väl så det kommer bli, att även om ni betalar 1 miljon för huset motsvarande lånet så kommer det att räknas som gåva och ni övertar din fars ingångsvärde vid framtida försäljning.
Säkrast att ställa frågan till skattemyndigheten och banken med som bör ha koll på hur det hela fungerar.
 
Solklart... Låt din fru gifta sig med din far. De tar lånet ihop och delar på huset. När sen din far inte vill bo kvar längre tar hon över huset och du flyttar helt enkelt in istället för honom. Vad gör man inte för att spara lite småpengar när man ändå får ett hus värt 3 mille.
 
klaskarlsson skrev:
Jag kan vara fel ute här, men jag tror det blir såhär:
1. Din far köper tomten och bygger samt får ett lån på 1 mkr.
2. Han skänker tomt och hus till er.
3. Ni får betala administration för att överta lagfarten (jag är dock inte helt säker på att ni slipper lagfarten - den baseras på köpepris ELLER taxeringsvärde - beroende på vad som är störst - men det är kanske annorlunda vid en ren gåva ?)
4. Antingen tar ni över hans lån, men troligen får ni teckna egna nya lån - nya pantbrev behövs dock inte eftersom det redan finns (iaf upp till den där miljonen då)
5. Vid ev framtida försäljning torde skatten baseras på ert inköpspris- dvs 0 kr. Men återigen kan det ju ligga ngt speciellt i om det är en gåva, det kan jag inte säga säkert.

/K
Fråga 3 om lagfarten, här är jag lite osäker.
På denna länk finns b.la. följande att läsa:
http://www.kopehandlingar.se/gava.php
"Angående stämpelskatt:
Skatt utgår om vederlaget uppgår till minst 85% av fastighetens taxeringsvärde året före det att ansökan beviljades. Understiger vederlaget 85% av detta taxeringsvärde utgår alltså ingen stämpelskatt."

Så om man köper fastigheten för under 85% av taxeringsvärdet så utgår ingen stämpelskatt, vilket innebär att att man slipper lagfart helt? (förutom adm-avgiften).
Har jag rätt? För stämpelskatt syftar väl på lagfart i detta fall?



På fråga 5 så är jag ganska säker på att man tar över min fars ingångsvärde när vi sedan säljer. Dels så har ju andra skrivit det i tråden och det framkommer även här tycker jag:
http://lawline.se/answers/show?question_id=2924
Det som jag fortfarande inte är helt säker på är dock om det helt plötsligt inte räknas som en gåva om det skulle finnas med ett lån i bilden?
Blir min anskaffningskostnad enbart 1 miljon om några år om lånet skulle vara på 1 miljon? Inte bra isf :S
 
sevilla skrev:
Fråga 3 om lagfarten, här är jag lite osäker.
På denna länk finns b.la. följande att läsa:
[länk]
"Angående stämpelskatt:
Skatt utgår om vederlaget uppgår till minst 85% av fastighetens taxeringsvärde året före det att ansökan beviljades. Understiger vederlaget 85% av detta taxeringsvärde utgår alltså ingen stämpelskatt."

Så om man köper fastigheten för under 85% av taxeringsvärdet så utgår ingen stämpelskatt, vilket innebär att att man slipper lagfart helt? (förutom adm-avgiften).
Har jag rätt? För stämpelskatt syftar väl på lagfart i detta fall?



På fråga 5 så är jag ganska säker på att man tar över min fars ingångsvärde när vi sedan säljer. Dels så har ju andra skrivit det i tråden och det framkommer även här tycker jag:
[länk]
Det som jag fortfarande inte är helt säker på är dock om det helt plötsligt inte räknas som en gåva om det skulle finnas med ett lån i bilden?
Blir min anskaffningskostnad enbart 1 miljon om några år om lånet skulle vara på 1 miljon? Inte bra isf :S
Eftersom din miljon som du betalar kommer vara under 85% av taxeringsvärdet så blir det gåva, du övertar anskaffningsvärdet och betalar bara adm-avgiften.
 
cem77 skrev:
Eftersom din miljon som du betalar kommer vara under 85% av taxeringsvärdet så blir det gåva, du övertar anskaffningsvärdet och betalar bara adm-avgiften.
Perfekt!
Hur hade det varit om lånen jag övertog var på 3 miljoner då?
 
Vi har ju kommit fram till ganska många bra svar i denna tråden tycker jag, kul!

Dock så har vi funderat en del och kommit fram till att vi inte vill att min far ska skänka ett helt hus i princip villkorslöst.
Så vi är nog mer inne på den linjen att han tar lån för 3 miljoner, bygger för 4 och sedan skänker det till oss.
Hans "nettogåva" blir då runt miljonen och det känns inte som om man kan ta emot mer.

Men frågan är hu skattesituationen blir vid detta upplägg?
 
Hemmakatten
Om det är tänkt så att ni skall köpa huset för de 3 miljoner din far har lån på så är det viktigt att ni försäkrar er om att ni får låna 3 miljoner av banken den dag det blir aktuellt.
 
Hemmakatten skrev:
Om det är tänkt så att ni skall köpa huset för de 3 miljoner din far har lån på så är det viktigt att ni försäkrar er om att ni får låna 3 miljoner av banken den dag det blir aktuellt.
Ja, självklart.
 
sevilla skrev:
Vi har ju kommit fram till ganska många bra svar i denna tråden tycker jag, kul!

Dock så har vi funderat en del och kommit fram till att vi inte vill att min far ska skänka ett helt hus i princip villkorslöst.
Så vi är nog mer inne på den linjen att han tar lån för 3 miljoner, bygger för 4 och sedan skänker det till oss.
Hans "nettogåva" blir då runt miljonen och det känns inte som om man kan ta emot mer.

Men frågan är hu skattesituationen blir vid detta upplägg?
Först skulle han ta lån på en miljon och nu på tre? Verkar ju lite omständligt att låna mer än man behöver? Dessutom är du ju då inne på att köpa huset för 3 miljoner och då lär du hamna ganska nära taxeringsvärdet = det är längre ingen gåva och det hela blir ett vanligt köp med full stämpelskatt.
 
cem77 skrev:
Först skulle han ta lån på en miljon och nu på tre? Verkar ju lite omständligt att låna mer än man behöver? Dessutom är du ju då inne på att köpa huset för 3 miljoner och då lär du hamna ganska nära taxeringsvärdet = det är längre ingen gåva och det hela blir ett vanligt köp med full stämpelskatt.
Som jag skriver så ser du ju att tanken första var 1 miljon men vi tyckte att det var alltför givmilt så vi vill istället lägga oss på 3 miljoner, därav ändringen.

Problemet är ju då att 3 miljoner blir ju mer än 85% av taxeringsvärdet troligen och då åker vi ju på lagfart osv, det vill vi ju inte!
Därför så undrar jag om det finns ngt sätt att komma runt detta?
 
sevilla skrev:
Som jag skriver så ser du ju att tanken första var 1 miljon men vi tyckte att det var alltför givmilt så vi vill istället lägga oss på 3 miljoner, därav ändringen.

Problemet är ju då att 3 miljoner blir ju mer än 85% av taxeringsvärdet troligen och då åker vi ju på lagfart osv, det vill vi ju inte!
Därför så undrar jag om det finns ngt sätt att komma runt detta?
Men vad din pappa lånar för att bygga sitt hus har ju inget med vad ni sen får köpa det för? Var så jag menade.
 
Om pappsen vill ge er ett hus värt 3Mkr, varför inte ta emot det?
Är han vid sina sinnes fulla.. så bör han väl tänkt igenom det? :)
 
cem77 skrev:
Men vad din pappa lånar för att bygga sitt hus har ju inget med vad ni sen får köpa det för? Var så jag menade.
Jo, indirekt.
Eftersom lånet är på 3 miljoner när vi övertar huset så övertar vi ju även lånen på 3 miljoner.
Då räknas det ju som om vi köper det för 3 miljoner om jag har förstått saken rätt, och om då inte taxeringsvärdet är mer än 85% av 3 miljoner (dvs 2,55 miljoner) vilket det troligtvis inte är (antar jag?) så åker vi ju på lagfartskostnad på 45.000kr.
Det är detta som jag alltså undrar hur man kan slippa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.