K krill7 skrev:
jäklar vad snyggt det blev! Imponerande.
Hur är golvet? Är det lika slätt som väggen? blir det glatt när det är blött?
Svårt att förklara känslan. Nästan att man kan jämföra det med hur det skulle kännas om det var målat. Det är sjysst fäste och inte glatt alls. Har inte hunnit testa duscha än (lacket ska verka i 7 dagar först = söndag). Återkommer!
 
  • Gilla
krill7
  • Laddar…
K Kaboff skrev:
På min lokala färghandel tala dom på att spackla med fix först om jag inte minns fel :thinking:
Enligt Festfloors system så tror jag att dom rekommenderar ”Förstärkningslagret” först (2 lager och fiber-mesh mellan). Och sedan går man på med microcement. Men hör med dom, dom är jäkligt snabba på att svara.
 
nino nino skrev:
Går det att få det lite flammit på nåt vis?
Kanske inte så mycket i själva nyansen men utseendet kan du nog få till lite rufft, se bild.
 
  • Ruffad grå vägg med två svarta strömbrytare och del av en trädörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
stefan.enfjall
  • Laddar…
DjuDju DjuDju skrev:
Bara (jädra) duschväggen kvar nu
Såå snyggt! (y)
Bra jobbat!
 
  • Gilla
DjuDju
  • Laddar…
@Verga och @DjuDju , fy fasiken va fint ni gjort! Nyss blivit med hus och kan inte komma på en bättre tanke än att följa i era fotspår. Men jag famlar lite i mörkret.. Stora badrummet i huset är gjort 2007 och då struntade man i att byta brunnen. Manchett och klämring kunde inte heller kontrolleras då den är delvis igenkaklad. Tätskiktet i stort ser ok ut och besiktningsmannen hade inga synpunkter förutom brunnen då. Till min fråga som jag inte lyckats läsa mig till i tråden, på festfloors hemsida lr på nätet i stort, hur bra tätskikt måste man ha för att kunna lägga microcement ovanpå? Min spontana tanke är att har man ett dåligt tätskikt stänger man bara inne eventuell skit, tänker jag fel?
 
  • Gilla
BondeDahlin
  • Laddar…
M Mohlajn skrev:
@Verga och @DjuDju , fy fasiken va fint ni gjort! Nyss blivit med hus och kan inte komma på en bättre tanke än att följa i era fotspår. Men jag famlar lite i mörkret.. Stora badrummet i huset är gjort 2007 och då struntade man i att byta brunnen. Manchett och klämring kunde inte heller kontrolleras då den är delvis igenkaklad. Tätskiktet i stort ser ok ut och besiktningsmannen hade inga synpunkter förutom brunnen då. Till min fråga som jag inte lyckats läsa mig till i tråden, på festfloors hemsida lr på nätet i stort, hur bra tätskikt måste man ha för att kunna lägga microcement ovanpå? Min spontana tanke är att har man ett dåligt tätskikt stänger man bara inne eventuell skit, tänker jag fel?
Bra fråga... vårt badrum var från ca -02/03 och vi körde på ändå. Enligt försäkringsbolaget tror jag att man räknar på 35 år på tätskikt badrum. Enligt Festfloor blir Microcementen 100% vattentät efter behandling. Det bör i princip betyda att man får ytterligare ett tätskikt. Bra eller dåligt... vet ej. Men snyggt iaf
 
Hur gjorde du vid slutkristen/golvbrunnen?
Drog du cementen över själva ramen?
 
J J-O skrev:
Hur gjorde du vid slutkristen/golvbrunnen?
Drog du cementen över själva ramen?
Precis. Men jag var noggrann med fallet samt att förstärka även där. Det är nämligen inte rekommenderat att köra microcement på rostfritt. OBS... inte helt nöjd med nyansskillnaden men den bleknar för var dag. Behövde nämligen dra på ytterligare ett tunt lager pga hård slipning.
 
  • Grå microcementyta med synligt fall mot en rostfri golvbrunn, viss nyansskillnad efter ytterligare applicering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Kul med bilder och erfarenheter från verkliga projekt! Har varit sugen på att göra detta med ett av våra badrum i flera år - tidigare ägare valde slaget kakel när de valde utförande på den lilla toaletten + att de övermöblerade med väggfast inredning - men har inte riktigt hittat erfarenheter från riktiga hemmaprojekt.
 
  • Gilla
DjuDju
  • Laddar…
J J-O skrev:
Skulle säga köp en hålsåg i rätt mm till skruvdragaren och ta hål i profilen för rören istället för att såga för hand eller med sticksåg.
Då måste du förvisso demontera rören och trä igenom. Men det är inga konstigheter om det sitter klämringskopplingar.
Hålsåg i 12-15 mm? Vart finns det??? Har letat överallt
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det finns väl, men behövs det verkligen?
Är det inte en aluminiumprofil du ska borra igenom, det borde gå med ett vanligt metallborr.
[länk]
Tack för länk! 14 mm iaf. Testade att borra på den förstörda aluminumprofilen med ”vanlig borr” och plattborr men det blev inte så bra. Finns det någon borr som gör snygga hål i aluminium? Vanlig metallborr?
 
  • Gilla
tsampan77
  • Laddar…
DjuDju DjuDju skrev:
Tack för länk! 14 mm iaf. Testade att borra på den förstörda aluminumprofilen med ”vanlig borr” och plattborr men det blev inte så bra. Finns det någon borr som gör snygga hål i aluminium? Vanlig metallborr?
Jag skulle köpa en hålsåg i rätt storlek, blir absolut bäst hål
 
DjuDju DjuDju skrev:
Hålsåg i 12-15 mm? Vart finns det??? Har letat överallt
Köpte något snarlikt detta för ett gäng år sen:

https://verktygsboden.se/halsagar/h...4aTiiVjcNAENMixLojpYufYnLlv6IDbxoCSGQQAvD_BwE

Känns som att motsvarande borde finnas på de flesta ställen, typ XL, Bauhaus, Biltema, Jula etc

Hålet blir ju ofrånkomligt större än rördiametern. Men lite spelrum vill man ju ha, slipper du dessutom knacka loss klämringen. Bara dit med täckbricka så är det inga konstigheter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.