Y
Bosch GCM 8 S = 3299kr

Bosch GCM 8 SJ = 3689kr

390kr extra för den nya uppdaterade sågen med mjukstart.

Är mjukstart värt det eller är 390kr i andra extraprylar bättre?
 
Yrrol skrev:
Bosch GCM 8 S = 3299kr

Bosch GCM 8 SJ = 3689kr

390kr extra för den nya uppdaterade sågen med mjukstart.

Är mjukstart värt det eller är 390kr i andra extraprylar bättre?
Jag hade nog kostat på mig en SJ, om det ändå ska shoppas.
Mjukstarten är inte dum.
 
FredrikR skrev:
Jag hade nog kostat på mig en SJ, om det ändå ska shoppas.
Mjukstarten är inte dum.
Instämmer. Har själv en 8S och hade gladeligen hostat upp 390 riksdaler för att få mjukstart på den.
 
Mikael_L
Yrrol skrev:
*klipp*
Är mjukstart värt *klipp* 390kr
Japp !! :)

Sen kan du ändå köpa andra prylar för 390:-, eller hur? :p

*ursäkta den våldsamma felanvändningen av citat .... :blushing:
 
Y
*snyft* jag tvingades ju betala före varan och bevittna då hur lite pengar jag har. Måtte jag spara in det på att våga snickra lite på egen hand istället för snickaren...

Men, nu är Bosch GCM8SJ beställd.. jippi... kände och klämde lite på den i butik, vilket monster.. mouahha

kommer dock dröja innan jag har råd med en bra cirkelsåg.. :(
 
FredrikR skrev:
Boschen tar mer än det som står i specen, om jag inte minns alldeles galet.
3år garanti på Boschen (om du reggar den på www.Bosch.se)
Boschen har laser och lampa, vilket kanske kan vara användbart.

Oavsett, så nej, jag tycker inte du 'för-köper' dig om du väljer någon av ovanstående - du får en såg du kommer ha glädje av i många år. :)
Lånar tråden lite.

Är själv väldigt sugen på Bosch GCM8SJ, men skulle gärna ha en såg som klarar att snedsåga 45mm virke, enligt uppgift så tar Boschen bara 42mm vid 45°.
Så jag undrar lite på vilket sätt du menar att den klarar mer än specen?
Och vad skall man annars välja för såg som klarar av det jag vill och är i ungefär samma klass pris/kvalitetsmässigt?
 
Y
Snyft, börja nu inte skriva alla negativa sidorna om denna dyra maskin. Klassiker när man beställt något, först då allt dåligt ploppar fram och man ångrar sig.. hehe


Denna gamla tråd var intressant att läsa; http://www.byggahus.se/forum/verktyg-maskiner-fordon/63722-pcm-8s-vs-pcm10-vs-gcm-8s-vs-gcm10.html
Tror någon nämner att den klarar vid den vinkeln, i slutet har jag för mig

Dock var det först nu jag såg att folk faktiskt skrivit endel trådar om SJ modellen också vilket jag inte läst något om.
 
GCM8S klarar av att snedsåga 45 mm virke i 45 grader, det är tom någon liten marginal på det. Jag har för mig att jag har läst någon förklaring till varför Bosch uppger 42 mm, men det var i någon speciell situation som "aldrig" uppstår i praktiken.

Detta gäller alltså 8S, hur det är med 8SJ vet jag inte. Rimligtvis borde dock samma sak gälla båda modellerna.
 
GCM 8 SJ klarar 45 mm i 45 grader och 72-73 mm stående list där DeWalten knappt tar 60 mm. Enkelt val!

MEN min 8 SJ drar över 10W i standby vilket gör att dammsugaren går hela tiden. Blir så jävla less, Bosch säger att GCM fungerar med deras dammsugare och Fein säger att Boschen drar för mycket ström i standby.
 
Monterat skrev:
GCM 8 SJ klarar 45 mm i 45 grader och 72-73 mm stående list där DeWalten knappt tar 60 mm. Enkelt val!

MEN min 8 SJ drar över 10W i standby vilket gör att dammsugaren går hela tiden. Blir så jävla less, Bosch säger att GCM fungerar med deras dammsugare och Fein säger att Boschen drar för mycket ström i standby.
Har du bett Bosch att förklara varför sågen överhuvudtaget drar ström i "standby"? Såvitt jag kan se det står inte sågen i standby, utan den är frånkopplad/avstängd när den inte används (inkl lampa och laser förstås). Därmed borde den inte heller dra någon ström i detta läge...
 
Y
Är det inte rentav så att våra nya lagar inte tillåter såpass hög standby-watt på nya produkter. Läste något sådant på någon tekniksida. Kanske bara gällde tv,dvd och sånna prylar.
 
Yrrol skrev:
Är det inte rentav så att våra nya lagar inte tillåter såpass hög standby-watt på nya produkter. Läste något sådant på någon tekniksida. Kanske bara gällde tv,dvd och sånna prylar.
Men det är knappast W, snarare VA, dvs reaktiv effekt från något EMI-filter.

Vet inte om VA regleras.
 
Yrrol skrev:
Är det inte rentav så att våra nya lagar inte tillåter såpass hög standby-watt på nya produkter. Läste något sådant på någon tekniksida. Kanske bara gällde tv,dvd och sånna prylar.
Tror att det är som du skriver, dvs att det bara gäller hushållsprodukter (1 W idag, snart 0,5 W). En kap/gersåg bör inte falla i den kategorin.

Men jag kan inte begripa varför sågen skall dra någon ström överhuvudtaget. Hade den kunnat manövereras med fjärrkontroll, via Internet eller Bluetooth hade jag kunnat köpa det... då hade den behövt stå redo i standby, men inte som den är konstruerad idag.
 
magnu skrev:
Men det är knappast W, snarare VA, dvs reaktiv effekt från något EMI-filter.

Vet inte om VA regleras.
Varför skulle ett sådant filter sitta innan strömbrytaren - det behövs väl bara vid drift?
 
bygga_bo skrev:
Varför skulle ett sådant filter sitta innan strömbrytaren - det behövs väl bara vid drift?
Jag vet inte. Men jag kan tänka mig att man inte vill belasta strömbrytaren med den kapacitiva lasten som filtret utgör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.