Y
När jag ska handla prylar så är jag överbesatt att läsa tester och skit i evigheter så blir sällan köp.

Sett ut två stycken.
Priserna är ungefär de samma. Starkare motorn på Dewalt, större vinkling på Bosch...
- Fast, är det onödigt (för hemmapulare mig) att köpa lite lyxigare såg?


http://www.toolab.se/?item_id=DW777

Dewalt DW777
Dewalt-dw777slidingcrosscutmitresaw216mmblade1800w240vde3493legstanddew777s.jpg
Den klassiska designen förbättrad och uppdaterad för den moderna användaren
  • Ny 1800 W motor för kraftfull sågning i alla material
  • Dammutsugningssystem designat för att möta användarens krav i krävande applikationer och skyddar från dammpartiklar i luften
  • Bordet och anslaget är planfrästa för att möta kraven på precision från dagens hantverkare
  • Nytt handtagsgrepp för frigörande av såghuvudet
  • Fasta geringslägen vid 15°, 22,5°, 30°, 45° och snabbkoppling upp till 50°
  • Justerbart bakre anhåll med skala för bättre materialstöd
  • Kompakt design med interna glidstänger för stor sågkapacitet

Tekniska Data

  • Ineffekt 1800 W
  • Uteffekt 1100 W
  • Klinghastighet 6300 varv/min
  • Klingdiameter 216 mm
  • Klinghåldiameter 30 mm
  • Geringskapacitet 48 °
  • Geringskapacitet [höger/vänster] 50/50 °
  • Sågkapacitet vid 90°/90° (BxH) 265x62 mm
  • Sågkapacitet vid 90°/90° (BxH) 270x60 mm
  • Sågkapacitet vid 45°/90° (BxH) 189x62 mm
  • Sågkapacitet vid 45°/90° (BxH) 190x60 mm
  • Sågkapacitet vid 90°/45° (BxH) 173x62 mm
  • Sågkapacitet vid 90°/45° (BxH) 270x48 mm
  • Sågkapacitet vid 45°/45° 190x48 mm
  • Max sågdjup 80 mm
  • Vikt 14.0 kg
  • Djup 550 mm
  • Längd 490 mm
  • Höjd 590 mm

Levereras med

  • 24 tänders sågklinga
  • 2 bänkbultar
  • klingnyckel

Garantispecifikationer

  • 1 års fri förebyggande service
  • 1 års garanti
  • 30 dagars nöjd-kund-garanti

3.395,00 SEK

http://www.toolab.se/?item_id=0601B16000
GCM 8 S Bosch Kap-/Geringssåg
fc5ce2c4-c6a0-483b-bb02-4d4f182e35b5_l.jpg
Suveränt noggrann och kompakt
  • Kompakt och lätt (bara 15 kg) för bekväm transport till byggarbetsplatsen
  • Jobba noggrant med inbyggd laser
  • Kraftig 1 400 W-motor ger snabb avverkning
  • Kapbredder upp till 270 mm, kaphöjder upp till 60 mm
  • Geringsvinklar upp till 58° ger många användningsområden
  • Suveränt dammutsug ger ren arbetsplats
  • Klarar spårsågning
  • Maskingrepp med Softgrip för smidig hantering
  • Fräst vinkelskala av hög kvalitet ger lång livslängd
  • Spindellåsning för enkelt klingbyte

Tekniska data


  • Kapkapacitet 0°60 x 270 mm
  • Kapkapacitet 45° geringssågning60 x 190 mm
  • Kapkapacitet 45° snedsågning42 x 270 mm
  • Geringsinställning50 ° Vä / 58 ° Hö
  • Lutningsinställning47 ° Vä
  • Djup x längd x höjd61 x 45 x 50 cm
  • Varvtal obelastad5.000 varv/min
  • Klingdiameter216 mm
  • Klinghålsdiameter30 mm
  • Vikt utan sladd15,0 kg


Levereras med

  • Sågblad 216 x 30 mm (2 608 640 641)
  • Spänntving
  • Dammpåse (2 605 411 222)
  • Inläggsplatta (2 607 001 966)
3.299,00 SEK
 
Motorstyrkan är inte så viktig på en kap/gersåg, oavsett vilken såg du väljer kommer det att gå lätt att kapa allting du kan få in i den (med en bra och vass klinga såklart).
 
Boschen tar mer än det som står i specen, om jag inte minns alldeles galet.
3år garanti på Boschen (om du reggar den på www.Bosch.se)
Boschen har laser och lampa, vilket kanske kan vara användbart.

Oavsett, så nej, jag tycker inte du 'för-köper' dig om du väljer någon av ovanstående - du får en såg du kommer ha glädje av i många år. :)
 
Och tänk på att skaffa en klinga för lister och en annan för grovsågning av reglar staketspjälor osv. Alldeles för många står och sågar reglar med fintandad klinga så att sågen går ansträngt. Lämplig klinga för regelsågning är ca 24 tänder, 5 grader negativ ATB-klinga, i alla fall till de 216 mm-sågar i inlägget ovan. Till lister har man mer fintandade klingor, men fortfarande 5 gr neg ATB.
 
mattiasp skrev:
Och tänk på att skaffa en klinga för lister och en annan för grovsågning av reglar staketspjälor osv. Alldeles för många står och sågar reglar med fintandad klinga så att sågen går ansträngt. Lämplig klinga för regelsågning är ca 24 tänder, 5 grader negativ ATB-klinga, i alla fall till de 216 mm-sågar i inlägget ovan. Till lister har man mer fintandade klingor, men fortfarande 5 gr neg ATB.
Håller helt med mattias, rätt klinga är viktigt. En fåtandad klinga är dessutom billigare att slipa.
 
v-g skrev:
Ska man kapa lister tycker jag en sån här är bäst: [länk]
finare snitt är vilken klinga som helst ;) kostar som en klinga för hela sågen också :D
Har du jämfört med en vedklinga då? ;) Finns inte en chans att snittet med en sådan blir som med en bra kap/gersåg. Varken avseende vinkel, räthet eller snittkvalitet.

Men den är billig och lätt att bära med sig!
 
Daniel_N skrev:
Men den är billig och lätt att bära med sig!
Jag läste fel, och trodde att du skrev "lätt att lära sig med"! För att få till snygga listjobb med en sån krävs en skicklig snickare. Vi andra får bättre resultat med en bra maskin.
 
v-g skrev:
Ska man kapa lister tycker jag en sån här är bäst: [länk]
finare snitt är vilken klinga som helst ;) kostar som en klinga för hela sågen också :D
Den där sågen tror jag faktiskt inte ett dugg på.
Jag lämnade tillbaka en liknande för några år sedan, eftersom vinklarna inte stämde.

Men Nobex sägs göra bra sågar.

Annars är min erfarenhet med listgerning, att man måste justera båda vinklarna på gersågen för att få det snyggt.

Biltemasågen kan bara justeras i en vinkel.
 
Mikael_L
Yrrol skrev:
När jag ska handla prylar så är jag överbesatt att läsa tester och skit i evigheter så blir sällan köp.

Sett ut två stycken.
Priserna är ungefär de samma.
*klipp klipp*
Ja är du beredd att sträcka ut budgeten dit så får du fantastiskt fina sågar som troligen gör dig nöjd hela livet typ.
(Ja om det nu inte är insteget i ett svårt verktygsberoende, såsom många andra har - som häckar i den här forumsdelen. :p)
Själv skulle jag alla gånger valt Boschen. Faktiskt den såg jag skulle valt även om jag kunnat lägga dubbla pengarna. :)
Glöm inte att du måste fixa dig ett hyfsat sågbord också.
Ett billigt som räcker för grundbehoven går på runt tusenlappen, uppåt är det väl lämpligt att stanna på Bosch egna stora bord, GTA3700 och 3800.

Mindre mobilt men annars ett oerhört bra bord är att bara bulta fast sågen i ett gammalt skrivbord, matbord eller liknande (kanske kapa benen lite), sen bygga långa materialanhåll åt bägge hållen med t.ex. melamin-hyllplan. Detta är väl egentligen den allra bästa lösningen, men med nackdelen att man knappast flyttar bordet sen.
 
Tro och tro mina lister ligger då så gott som 100% emot varandra och där de inte gör det beror det inte på sågen. Normalt fyller man ju i en målarfog och plaskar på med färg så kvittar några mm rätt stort, möjligen om man ska ha träfärgade lister man måste ha 1/100 precision.

Men det är klart om man har en list på 4m och 10-15meter tillgodo så nog kan man hålla på och testa vinklar osv i all oändlighet. Varför inte köpa en bladmåttsats så man ser hur mycket allt pillrande ger ;)

En kapgers "andra" vinkel ställs oerhört grovt och är absolut inget för taklister eller liknande, möjligen om man kan vända brädan och så att säga ska "halvera" en vinkel.

Min sån såg trots att den är ett räckel håller då vinklarna 100% men det är klart man kan ju inte ha den som ett brytjärn och tro att den ska såga rakt, måhända jag hade tur med mitt ex eller så är jag en fena på att kapa med den vad vet jag.

Personligen är jag noggrannare än de flesta och där dög då den sågen mer än väl. Smidig också iom att man inte behöver ha ett helt bord,ställning eller hörselskydd för att kapa.

I perspektiv skall tas att trä är ett levande material och kan både öka och minska i längd detta har jag själv fått erfara efter ett perfekt kap (listen buktar numera ut).

Men såklart är det ändå ett budgetalternativ vilket jag trodde efterfrågades av TS. :rolleyes: Har man obegränsat så är det ju bara att handla en CNC!
 
Y
Jag har redan en såndär hemsk sak som man måste använda arm-musklerna (som saknas på mig). ;)

En CNC har jag utbildning för men obegränsad ekonomi har jag dessvärre inte.
Däremot om man ska ha en maskin som har alla funktioner, även klyv då blir de riktigt dyra.

Fast jag var då öppen för att kombinera vissa saker, en bra bordssåg och en billig cirkelsåg, eller vad nu ni med större erfarenhet hade rekommenderat. 1500 för en såg som ger kassa resultat, tja, då satsar jag nog hellre 3000 på en som ger bra resultat och sparar virkeskostnader.. :)

Men att behöva såga för hand känns ju helt fruktansvärt, det är ju som att använda en vanlig skruvmejsel istället för skruvdragare... hujja... blotta tanken får all bygglust att försvinna... ;)
 
Kan man hantera en fogsvans kan man både kapa, gera och klyva ;)
 
Och gärna en man måste fila själv. Inga tandspetshärdade moderniteter!
 
Jag har en likadan såg som wanegardh som jag köpte på rea. Har fungerat perfekt hittils och har även lånats ut då och då. Enda nackdelen tycker jag är att den är ganska liten. Jag vill kunna köra timmer i den för att göra snickarglädje på takfötter m.m. Jula har en större modell som jag just nu går och drömmer om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.