10 716 läst · 35 svar
11k läst
35 svar
Matning från två håll???
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 092 inlägg
Nej, du behöver en växlande kontaktor, för du ska ju bryta ena strömkretsen medan den andra sluts utan risk för att båda är slutna samtidigt.
Jag har dock svårt att hitta en sådan. Vet inte om det går att bygga ihop med två kontaktorer, en NC och en NO på ett säkert sätt?
Ljusbåge kanske hittade en bra lösning här: http://www.byggahus.se/forum/el/154444-var-hitta-tre-laeges-omkastare-foer-3-fas.html
Jag har dock svårt att hitta en sådan. Vet inte om det går att bygga ihop med två kontaktorer, en NC och en NO på ett säkert sätt?
Ljusbåge kanske hittade en bra lösning här: http://www.byggahus.se/forum/el/154444-var-hitta-tre-laeges-omkastare-foer-3-fas.html
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Häftigt att köra runt med en reservkraftsomkopplare (helst 63A) bak på bussen
De mindre omkopplarna från K&N som jeffan nämner har god kvalitet och passar bra för ändamålet, inte heller dessa är gratis men bör ligga runt 1000-1500:- med kapsling.
Med kontaktor(er) kan man bygga på många sätt och alla kan vara tillräckligt säkra, tex kan man välja kontaktor med 2 NO / 2 NC huvudpoler och enkelt koppla manövern mot motorvärmarintaget, motorvärmen lägger man lämpligen före kontaktorn så att lasten från denna inte behöver kopplas av den. Via NC kopplas intaget för övrig last och andra sidan läggs parallellt med NO så att om man kör via motorvärmaren försörjs allt den vägen.
Man kan även använda reläkontaktorer när man ligger under 16A då väljs tex koppling 22 eller 44 och kopplas på samma sätt som vid NO/NC kontaktorn. Även mekaniskt och elektriskt förreglade kontaktorer kan användas och de är inte dyrare än billigaste omkopplaren. Möjligheterna är som sagt många och huvudsaken är att inte i något fall kunna bakmata stiften på respektive intag.
Alla kontaktorer eller kombinationer avsedda för motordrift med 690V märkspänning och som inte är märkta "single pole only" kan användas för detta. Vill man fördjupa sig ytterligare ska kontaktbryggorna individuellt och tillsammans vara tvångsförda och är det en seriös tillverkare ska man kunna hitta data gällande sannolikhetsbedömningar för felfallsanalys. Om dessa uppgifter finns och ger som resultat att komponenten skulle kunna användas under nutida synsätt SIL3/PLe är det mer än MVG.
Med kontaktor(er) kan man bygga på många sätt och alla kan vara tillräckligt säkra, tex kan man välja kontaktor med 2 NO / 2 NC huvudpoler och enkelt koppla manövern mot motorvärmarintaget, motorvärmen lägger man lämpligen före kontaktorn så att lasten från denna inte behöver kopplas av den. Via NC kopplas intaget för övrig last och andra sidan läggs parallellt med NO så att om man kör via motorvärmaren försörjs allt den vägen.
Man kan även använda reläkontaktorer när man ligger under 16A då väljs tex koppling 22 eller 44 och kopplas på samma sätt som vid NO/NC kontaktorn. Även mekaniskt och elektriskt förreglade kontaktorer kan användas och de är inte dyrare än billigaste omkopplaren. Möjligheterna är som sagt många och huvudsaken är att inte i något fall kunna bakmata stiften på respektive intag.
Alla kontaktorer eller kombinationer avsedda för motordrift med 690V märkspänning och som inte är märkta "single pole only" kan användas för detta. Vill man fördjupa sig ytterligare ska kontaktbryggorna individuellt och tillsammans vara tvångsförda och är det en seriös tillverkare ska man kunna hitta data gällande sannolikhetsbedömningar för felfallsanalys. Om dessa uppgifter finns och ger som resultat att komponenten skulle kunna användas under nutida synsätt SIL3/PLe är det mer än MVG.
Nä jag ladda upp helt fel bild, jag testa export till bild direkt från cad programmet. Så jag lyckades ladda upp den. Tog bort inlägget för jag hitta inte hur man editerar bifogade bilden.
Nå ja här kommer principen.
Dock så finns det ingen dubblering, så precis som elmont och GK 100 säger så är det läge för en dubblering.
Nå ja här kommer principen.
Dock så finns det ingen dubblering, så precis som elmont och GK 100 säger så är det läge för en dubblering.
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 092 inlägg
Fast det blir ju betydligt enklare och förmodligen också säkrare med en växlande kontaktor.
Uppe till vänster är motorvärmarintaget, och till höger det andra intaget.
Skyddsjorden kopplas ihop direkt mellan intagen.
Uppe till vänster är motorvärmarintaget, och till höger det andra intaget.
Skyddsjorden kopplas ihop direkt mellan intagen.
Kontaktorerna måste ha tvångsförda kontakter (vilket de flesta iofs har) och helst en mekanisk förregling oxå (finns som tillbehör till nästan alla kontaktorer).Schäfer skrev:Nä jag ladda upp helt fel bild, jag testa export till bild direkt från cad programmet. Så jag lyckades ladda upp den. Tog bort inlägget för jag hitta inte hur man editerar bifogade bilden.
Nå ja här kommer principen.
Dock så finns det ingen dubblering, så precis som elmont och GK 100 säger så är det läge för en dubblering.
Det finns många som inte uppfyller det kravet, men likväl kan de utge sig för att vara det.Schäfer skrev:
I vojmas fall är det bäst att kunna uppfylla det i en kontaktor, då blir det ofarligt även om "någon" manipulerar den rent mekaniskt genom att trycka manuellt. Din koppling med elektrisk förregling är om kontakterna är tvångsförda helt ok säkerhetsmässigt men motstår inte mänskliga faktorn om man trycker på båda. Givetvis blir det svårare att påverka fyra på ett farligt sätt men principen är ju den samma. Även både elektriskt och mekaniskt förreglade kontaktorer går ju att haverera på samma sätt kräver bara lite mer kraft.
De nämnda K&N valsströmställarna är ett exempel på där man sen lång tid tillbaks löst dessa problem på ett mycket bra sätt. Alla dubbelt brytande kontakter påverkas av samma mekaniskt sammankopplade nockset, skulle någon kontakt svetsa är kraften via nock tillräcklig för att btryta isär den. Om det mot förmodan inte skulle lyckas kommer nockaxeln att brytas vid manöverhandtaget innan några kontakter skulle påverkas falskt. Kontakterna påverkas även parvis av samma nock så även ett brott mitt i axeln kan inte ge felfunktion i samhörande kretsar. Ett bra exempel på mycket god ingenjörskonst, men om man likt nutida tankesätt utgår från vad en tillverkare anger utan att tänka själv kan man gärna välja tex någon Sucomec e.dyl.
Om vojma väljer en kontaktor med växlande funktion och kopplar manövern så att matning av övrigt sker bara vid aktiv spole med motorvärmardrift kommer det inte att störa även om kontaktorspolen felar. Då matar han bara på ett säkert sätt övrigt via intag 2, och vid behov samtidigt motorvärmare via intag 1. Dessutom behöver inte kontaktorn ligga dragen i onödan vid sommardrift.