Ja, var hittar man en brytare/omkastare med lägena 1-0-2 för 3-fas och ca 25-32 ampere.

Den får gärna vara 4-polig så att även nollan kan brytas.

Jag har alltså en inkommande ledning som skall kopplas vidare till förbrukare A eller B.

Eller så har jag två inkommande ledningar, och jag kan välja vilken som skall användas till förbrukare C. (Ungefär som en reservkraftsomkopplare.)

Jag vill gärna ha ett 0-läge i mitten men det är inte nödvändigt, men det måste i så fall vara vara break-before-make.

Jag skulle behöva ett par tre stycken.
 
Om du har två förbrukare, varför inte koppla in båda två konstant, eller med en enkel av/på-brytare på varje?
Stora förbrukare brukar också ha någon form av kontaktor eller styrning som man kan kontrollera med en klenare brytare.

För reservkraft krävs en godkänd reservkraftsbrytare, en enkel kamströmställare duger ej.
 
Min beskrivning av förbrukare var bara för att förklara funktionen.
De skall inte vara till reservkraftsomkopplare, det har jag redan en godkänd.

Förenklad förklaring:
Jag skall koppla ihop några byggnader/förbrukningsplatser/centraler och en 3-fas UPS:er och vill ha möjlighet att koppla förbi eller igenom UPS:en på olika sätt, samt att låta platserna matas på olika sätt i olika följd Även min reservkraft är inblandad i detta.

Så några rejäla 4-poliga 3-läges 1-0-2 omkastare skulle lösa detta enkelt.

Det går att bygga med reläer och kontaktorer men jag vill ha ett enkelt (och helst billigt) system.

Jag köper gärna begagnat om nån har, eller nya om det finns någonstans.
 
Jag kan lösa det med vanliga 4-poliga säkerhetsbrytare, bara man kopplar faserna rätt.
Det händer inget om man råkar ha båda på så att matning kommer från två håll.
Även UPS:en kan och bör kopplas på detta vis.

Men jag vill ha det "idiot"-säkert. Det "ena" skall brytas när det "andra" kopplas in.
 
Tack mrfrenzy.
Var hittar jag den för 474:-?
 
Det är listpriset hos elgrossisterna, bör att gå att få för ungefär det priset hos valfri elektriker eller någon av online-elbutikerna. Bara ange e-numret.
 
Ok, tack.
Jag skall fråga en bekant elektriker med egen firma.

Finns det någon on-line-dokumentation om denna brytare, alltså E3142263?
Jag söker efter detta E-nummer men det ger inga träffar.
 
Återigen tack. Nu börjar det närma sig.

Det är dock nästan lite överkurs för mig. Man måste välja brytarhus, monteringsmetod, frontplåt, vred, kapsling och kanske nåt mer monteringsmaterial. Om jag lyckas plocka ihop rätt saker så antar jag att jag får beställa alla dessa saker av någon elektriker/firma. Jag vill dock ha plåtkapsling, men det kan jag ordna själv.

Finns det verkligen inga "färdiga". Jag har ett par gamla plåtkapslade färdiga med en spak. De ser ungefär ut som en fram-back-omkopplare eller Y-0-D-omkopplare.
Men det finns kanske inte sådana nu för tiden att köpa.

En annan sak.
Jag vet lite vad AC1, AC2, AC3 o.s.v. betyder. T.ex. är AC3 direktstart av vanliga motorer.
Men när det står AC21A vet jag inte riktigt hur det tolkas.

I mitt fall så är brytaren normalt tillslagen i ena läget konstant. Kanske en gång per år bryter jag och kopplar förbi UPS:en t.ex.
Under omkopplingen har jag naturligtvis stängt av så gott som alla laster.
Men under drift kan ju alla möjliga laster kopplas in och ur efter brytaren, motorer, svetsar, pumpar, belysning, datorer, diskmaskin m.m. m.m.
Men det kanske inte spelar så stor roll för brytaren eftersom den inte skall utföra själva tillslaget/frånslaget utan bara bära fram strömmen.
 
Redigerat:
Elfa har en del från Kraus & Naimer som verkar passa. tex 36-107-22
 
Tack corre.
Det var ju lite enklare med Elfa.
Tänk om jag nu bara kunde hitta en 4-polig, som även bröt nollan.
 
Ljusbåge skrev:
En annan sak.
Jag vet lite vad AC1, AC2, AC3 o.s.v. betyder. T.ex. är AC3 direktstart av vanliga motorer.
Men när det står AC21A vet jag inte riktigt hur det tolkas.
Hittade detta i mina noteringar - vet inte var jag fått det ifrån:

AC = Växelspänning :)
ACny = Kontaktorer
AC2ny = Lastfrånskiljare
n: 1=Resistiv last, 2=Mix resistiv/induktiv (cosfi=0.65), 3=Motorlast
y: A=Frekvent manövrering, B=Ej frekvent.

Så AC21A är en lastfrånskiljare godkänd för resistiv last och som tål att manövreras ofta.
 
Se där, pusselbitarna faller på plats. Tack Bo.Siltberg.

Fråga:
Man har en lastfrånskiljare som är godkänd för endast resistiv last, t.ex. AC21A. Vad händer om den alltid är påslagen och man har en annan lastfrånskiljare AC23A kopplad efter som används för att koppla i och ur en motor.

Slits den första (AC21A) då? Eller slits den bara om den så att säga utför själva till/från-kopplingen?
 
Tror inte det. Brytare slits mest vid manöver med last, och då främst vid brytning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.