10 716 läst · 35 svar
11k läst
35 svar
Matning från två håll???
Jag skulle sätta ett vanligt 230V uttag kopplat till MV-ingången och ett annat kopplat till det bakre intaget. Båda uttagen ska vara på samma ställe, dvs lite ledningsdragning för åtminstone det ena.
Sen skulle husbussens elsystem avslutas med en bit gummikabel och stickpropp. (gummikabeln sitter i en anslutningsdosa för kabelavlastningen skull, och övergång till den fasta inst.)
Och sen skulle jag helt enkelt vara tvungen att gå och flytta denna på denna stickpropp, från uttag 1 till uttag 2 när jag byter strömmatning.
Enkelt, säkert och billigt. Men inte automagiskt ...
Sen skulle husbussens elsystem avslutas med en bit gummikabel och stickpropp. (gummikabeln sitter i en anslutningsdosa för kabelavlastningen skull, och övergång till den fasta inst.)
Och sen skulle jag helt enkelt vara tvungen att gå och flytta denna på denna stickpropp, från uttag 1 till uttag 2 när jag byter strömmatning.
Enkelt, säkert och billigt. Men inte automagiskt ...
Det där är bara allmänna egenskaper för den reläserien, du kan själv välja spolspänning genom att välja rätt relä t.ex. 230VAC, fast jag skulle inte använda ett sådant relä överhuvudtaget för detta ändamål. Som tidigare diskuterats i tråden bör man använda en reservkraftsomkopplare eller kontaktorer förreglade helst både elektriskt och mekaniskt. Eller med uttag och stickpropp som Mikael_L skriver ovan.
är det inte enklare att bara använda motorvärmar kabeln? och bryta kabeln till värmen när den inte behövs?
Eller bara använda intagskabeln och koppla in motorvärmar kabeln inne i bilen när den behövs?
Så slipper du en bassa brytare/kontaktorer
Eller bara använda intagskabeln och koppla in motorvärmar kabeln inne i bilen när den behövs?
Så slipper du en bassa brytare/kontaktorer
Eller, en strömbrytare inne i bilen någonstans, som styr motorvärmaren av och på, helt enkelt.
Av=Sommardrift, På=Vinterdrift
Finns liknande grej till Calix o DEFAs motorvärmarsystem, för t.ex maskiner o större fordon med batteriladdare, en brytare som man väljer sommar eller vinter, för att välja bara laddning eller både laddning och värme.
Av=Sommardrift, På=Vinterdrift
Finns liknande grej till Calix o DEFAs motorvärmarsystem, för t.ex maskiner o större fordon med batteriladdare, en brytare som man väljer sommar eller vinter, för att välja bara laddning eller både laddning och värme.
Liknande trådar
-
Borrade hål i bottenplattan - Hur lagas de på bästa sätt för att hålla tätt underifrån?
Grund & Markarbeten -
Frånluft genom vägg från hällfläkt
Ventilation -
Mata häll, ugn o micro från en 5g2.5 ?
Kök -
Jag ska ersätta befintlig kabel (svart) från induktionshäll med en ny kabel som redan har perlixepropp, hur ska jag koppla inuti induktionshällen?
Kök -
Matning från två håll med en grupp
El