Åsa Lund
Vi ska bila från Skåne ner till Österrike på fredag. Maten på haken längs vägen genom Tyskland är oftast varken billig, nyttig eller särskilt god.
Vilket är ditt bästa tips på mat att ha med sig och äta i bilen?
Både sånt som går att köpa färdigt eller laga själv uppskattas (y)
 
MrJay
Kört genom Europa många gånger, ta med pålägg av olika slag, dryck och 2-3 olika brödsorter. Burek brukar också hålla rätt bra.
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
I Sverige brukar jag använda white guide och utanför Sverige Michelin guiden. Man kan få åka någon mil omväg speciellt i Sverige men man brukar hitta något trevligt till slut.

I Sverige var min största överraskning den lilla krogen i Skövde av alla ställen.
 
  • Gilla
  • Arg
Stall Tostaryd och 5 till
  • Laddar…
MrJay
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I Sverige brukar jag använda white guide och utanför Sverige Michelin guiden. Man kan få åka någon mil omväg speciellt i Sverige men man brukar hitta något trevligt till slut.

I Sverige var min största överraskning den lilla krogen i Skövde av alla ställen.
Jag är ganska säker på att TS är ute efter att undvika sådana ställen du går på.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Ledsen
Jova85 och 14 till
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Jag är ganska säker på att TS är ute efter att undvika sådana ställen du går på.
Det är viktigt ta sig en pause och njuta av maten.
 
  • Gilla
Lulaua och 3 till
  • Laddar…
H
- Enchilada variant inlindad en och en i någon folie. Kycklingfilé i kuber, smaksatt cf, paprika, lök. Lägg röran på brödet, rulla ihop, gratinera och sedan förpacka. Gör röran inte för såsig så slipper man kladd i bilen.
- toast med fetaost, stekta kantareller och timjan. Håller i många timmar, då brödet inte blir för blött som det kan bli med röror.
- pannkakor med sylt
- pasta med varmrökt lax och valfria grönsaker
 
  • Gilla
Byggsnyggen och 4 till
  • Laddar…
harry73
Ska man klara sig en hel dag i bilen, ska man inte äta eller dricka socker.
Ta med vatten med mycket is i och gör en macka med ost gurka salladsblad majonnäs mm.
Ta med ölkorvar och försök hitta en trevlig restaurang i ett mindre samhälle med bra husmanskost
 
  • Gilla
Excel och 2 till
  • Laddar…
Jag slår ett slag för att stanna bilen och njuta av en pause. Ätande förare är dessutom mindre fokuserade på vägen.
 
  • Gilla
tank77 och 3 till
  • Laddar…
MrJay
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag slår ett slag för att stanna bilen och njuta av en pause. Ätande förare är dessutom mindre fokuserade på vägen.
Det är väl ingen som påstått att man skall äta körandes? Att stanna på en rastplats, bre några mackor, käka, gå på toa och sedan åka vidare är underförstått i min värld iallafall.
 
  • Gilla
  • Älska
Uffe A och 3 till
  • Laddar…
LoweW
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
I Sverige brukar jag använda white guide och utanför Sverige Michelin guiden. Man kan få åka någon mil omväg speciellt i Sverige men man brukar hitta något trevligt till slut.

I Sverige var min största överraskning den lilla krogen i Skövde av alla ställen.
Hahaha sikket tondövt tips :crysmile: Helt tvärtom vad TS efterfrågade!

Men tack för tipset om white guide, har aldrig hört talas om den innan (y)
 
  • Gilla
  • Haha
Turbo_Tail och 5 till
  • Laddar…
Spritkök, frysta kantareller, ost, bröd och smör. Eller något annat lättlagat.
Vill man ha färdigmat funkar ju hemmagjorda piroger..
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
G
Kycklingsallad är en vinnare. Mjukt bröd och läskedrycker pajjar magen när man sitter dubbelvikt som en fällkniv i bilen långa stunder.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Vi ska bila från Skåne ner till Österrike på fredag. Maten på haken längs vägen genom Tyskland är oftast varken billig, nyttig eller särskilt god.
Vilket är ditt bästa tips på mat att ha med sig och äta i bilen?
Både sånt som går att köpa färdigt eller laga själv uppskattas (y)
Hur lång tid ner, cirka?
Inga bra matförslag spontant men det stanna och sträcka på benen vid tankning/laddning är väl inte fel

Som halvtysk skulle jag älskat att få köpa en bratwurst vid varje stopp. :rofl::crysmile:
 
MrJay MrJay skrev:
Det är väl ingen som påstått att man skall äta körandes? Att stanna på en rastplats, bre några mackor, käka, gå på toa och sedan åka vidare är underförstått i min värld iallafall.
Aldrig hört begreppet förut.
Är det där man stannar för att pissa där det luktar urin och sopor?
 
  • Haha
stugan_i_skogen
  • Laddar…
MrJay
FredrikR FredrikR skrev:
Hur lång tid ner, cirka?
Helsingborg - Österrike tar ca. 12 timmar i bil via Danmark med korta pausstopp (ca. 15min) enl. egen erfarenhet.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Aldrig hört begreppet förut.
Är det där man stannar för att pissa där det luktar urin och sopor?
Stämmer min konsultvän, rastplatser som skattebetalarna beskostar. Det finns lite finare i Tyskland där du får betala 50 cent - 1 EUR till en "vakt". De hade du nog gillat :D
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.