Måste man ha en blandare med diskmaskinsavstängning om man har diskmaskin?

Utbudet blir väldigt litet då, det är inte alla som har den där avstängningen.
Finns det något annat sätt att lösa det på?
Ser att det finns separata avstängare, men då antar jag att man måste ta ett till hål i bänkskivan och det kommer inte på fråga.
Och under diskbänken får man inte längre ha en avstängning?

Hjälp, hittar ingen snygg blandare med diskmaskinsavstäning och utdragbar dusch...
 
Vad är din definition av "får"?
 
Man kan sätta en ballofix på inkommande vatten till diskmaskinen i skåpet under också. Helst då så att den är lätt att komma åt.
 
Har för mig att reglerna säger att avstängningen skall vara lätt att komma åt vilket är ganska luddigt. Vi valde en kran som inte hade avstängning och satte en ballofix i skåpet under. Jag kommer åt avstängningen lätt om jag drar ut lådan och tolkar då reglerna som att det är OK men andra kanske har mer exakt information om hur det egentligen är tänkt att reglerna skall tolkas. Endast avstängning i kranen eller om andra alternativ också är godkända?
 
Vad är det för regler du pratar om?
 
Vet faktiskt inte om det är några "regler", bara krav från försäkringsbolagen eller helt enkelt rykten. Men diskussionen dök upp när vi skulle välja kran och flera verkar ha fått samma uppgifter om avstängning i kranen är att föredra så någonstans verkar det komma ifrån. Är det bara en massa snack utan substans så är det bara positivt om någon kan på ett säkert sätt avliva myten om avstängning på kranen annars så är det minst lika bra med info var kravet kommer ifrån.
 
Krav från alla försäkringsbolag jag känner till men saken är den att om kranen sitter lätt eller svåråtkomlig kvittar för deras del.
Den SKALL stängas av varje gång maskinen inte avänds och gör man inte det så gäller inte örsäkringen för ev vattenskada helt enkelt. Skulle du själv vilja ha avstängningen hos grannen och vill knalla över dit varje gång ÄR det ok med och har du den mitt på diskbänken och inte använder den så är det INTE ok i deras syn enligt dom svar jag fått av skadehandläggare.
 
Tossegubbe skrev:
Den SKALL stängas av varje gång maskinen inte avänds och gör man inte det så gäller inte örsäkringen för ev vattenskada helt enkelt.
Är det någon som har en skriftlig referens till ett sådant påstående? Snart känns det som om att man får inte bo i huset om försäkringen ska gälla.
 
  • Gilla
Niklas Cindric och 1 till
  • Laddar…
Kikar du i dina försäkringsvillkår så hittar du nog en refferens om detta men frågar du ngn i kundtjänst så säger dom troligtvis att avstängningen ska sitta på kranen eftersom dom vet av erfarenhet att en avstängning hos grannen inte kommer att användas IRL ;)

Fast det är faktiskt ganska rimligt eg? stänger man inte av vattnet till diskmaskiner och tvättmaskiner så finns väl ingen poäng med att ha avstängningskranar till dom? Och dessa står för en väldigt stor del av vattenskador i hemmet.

Ngt som förvånar mig är avsaknaden på krav på avstängning till kylar med inbyggd ismaskin mm..
 
Som det står i branschreglerna för säker vatten så formuleras det så här :

Vattenanslutning till diskmaskin och andra vattenanslutna
apparater ska ha en lätt åtkomlig avstängningsventil.


 
Tack för alla svar. Ringde försäkringsbolaget, och de har inget krav på avstängning på kranen. Bara att den ska vara lättillgänglig. Känner jag mig själv rätt så stänger man knappast av den under skåpet efter varje användning, då den används varenda dag. Förrästen, vad händer om man glömmer vrida igång den innan man sätter på diskmaskinen då?

Synd att det finns så lite utbud av snygga blandare med avstängning. Hittar INGEN jag kan tänka mig. Jag har inget emot en diskmaskinsavstängning på kranen, jättebra att den är lättillgänglig, MEN jag vill ha fler än typ 2 varianter att välja mellan...
 
Min diskmaskin stod och väntade tills jag kom på att kranen var avstängd. När jag slog på vattnet så fortsatte den programmet.
 
Tänkte så inte diskmaskinen går het eller nåt om inte vattnet är påslaget :-/
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Som det står i branschreglerna för säker vatten så formuleras det så här :

Vattenanslutning till diskmaskin och andra vattenanslutna
apparater ska ha en lätt åtkomlig avstängningsventil.


Jo, men det är en avsevärd skillnad att installera en avstängningsventil (läs ballofix som man ändå vill ha på sin installation av underhållsskäl) mot att verkligen måsta stänga av ventilen dagligen.

Hur många av oss drar inte igång maskinen innan vi åker till jobbet, t.ex?
 
Hemmakatten
Vi har en kran från Hans Grohe med diskmaskinsavstängning som vi tycker är snygg. Vi använder den alltid. Om vi glömt sätta på vattnet så piper diskmaskinen efter en liten stund. Vi diskar heller aldrig (inte tvättar heller) när vi inte är hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.