Hej

Skall gjuta platta till en lada och har just börjat med schaktningen.

Har ett ganska tjokt jordlager måste all jord bort innan jag kan börja bygga upp underlaget för plattan?

Vidare så läste jag här på forat att om man har berg så skall man spänga bort detta och fylla med samma material som ligger runt omkring. Bore det inte räcka med att få bot vattnet från berget och sedan lägga ett lager mackadan?
/

I
Jordlagret (humus) måste ovillkorligen bort för att du inte ska få sättningar under plattan. Det innehåller bl.a filler (gemensam benämning för mo, mjäla och silt, som är mycket finkorniga partiklar) och döda växtdelar som ruttnar. Filler sköljs ur med vatten och skapar hålrum.

Betr. berg under del av plattan, är det givetvis bäst om det sprängs bort och fylls på med lika tjockt fyllnadslager grus av samma orsak. Olika möjligheter till sättning under plattan ger annars upphov till sprickor i denna vid komprimering av uppfyllnaden på längre sikt. Även om du packar aldrig så hårt med vibro och vattenbegjutning kommer du inte upp mer än till cirka 95% av total packningsgrad vid ett instampningsprov. De resterande 5% kommer med tiden.

Lånar den här tråden lite, har lite frågor angående samma problem... Jag har oxå mo mark på min tomt men med otroligt mycket sten (stora rackare). Sen kommer det berg mellan 0,8-1,5 meter under ytan, jag ska fylla upp det men hur mycket fyllning behöver det vara mellan berg och plattan? Jag har tillgång till hur mycket fyllnings material som helst i princip men det är sand och natursten i olika format kan man fylla med bara det eller behöver man sätta lite grövre längst ner mot berget som leder vattnet lite bättre... hoppas nån förstår mitt problem och kan komma med nån smart lösning!:rolleyes:

I
Sand och natursten tillhör de bättre fyllnadsmaterialen. Dock är naturmaterial rundkornigt och ger sämre packningsegenskaper.

Hur tjockt lager du ska ha, beror dels på vilken vikt som byggnaden har och det tryck som den kommer att utöva på marken. Hel platta fördelar vikten bättre än en kryprumsgrund. Och dels beror det på vilken klimatzon du bygger i m.t.p. tjäldjupet. Tjockt lager med en fyllnad som huvudsakligen består av lera ger större tjällyft än ett tunnare lager. Grus/sten medför inte det problemet eftersom vattnet rinner ner och undan och det är det kvarhållna vattnet i backen som expanderar vid frost och förorsakar tjällyft.

Du bör troligen sikta på att få en bädd som är 25-30 cm tjock, men helst inte över halvmetern. (I så fall får du ta och packa i omgångar, lager för lager.)

Och grov sten längst ner kan låta som drömläge för att få undan regnvatten, men det är inte så det fungerar. Tvärtom. Lägger du grovt längst ner och finare ovanpå kommer det att transporteras ner i det grova med vattnets hjälp och sätta igen det grova. Du får då ha en markduk mellan det finare överst och grova underst, så att inte transport kan ske.

Okej, tack för svaret, då lägger vi endast den blandade fyllningen (sand,sten) det är på Åland det ska hända så det kanske räknas till det övre delen av tjälgränsen... Det blir platta på ca 120kvm, du säger att 30cm ca räcker, hur är det om berget är lite ojämt? Är det är bara och fylla upp det jämnt då och så att det blir minimum 30cm då lr? det kastar ungefär på 30cm från hörn till diagonalt hörn, min gudfar är spärngare å han rekomendera mig å fylla istället för att han sku spränga eftersom vi hade fyllnings material så det räckte å blev över ... va tycker du?

I
Fyll.

Rätt svar! tack! ;):D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.