trähandtag trähandtag skrev:
Håller inte med dig, speciellt när det gäller maskros.
Ok. Noterar att du inte håller med. Men vänligen förklara hur bommor som inte satt fröställningar kan sprida maskrosor. Har aldrig sett detta ske.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Därför att jag sett det hända om man drar bara blomman eller tar upp en blommande maskros och låter den ligga, så går den i frö. Har hållit på med borttagande av olika ogräs i huvudsak manuellt, på en 2500 m2 gräsmatta under snart 20 år. I början trodde jag att bara man tar upp maskrosen eller sliter av blomman och låta gräskliparen mala ned, så räcker det, men har sett många exempel när den satt frö efteråt. Varje vår tas några 1000 maskrosor på våren. I år fick vi ta någon m2 där hönsnarven brett ut sig allt för mycket och hyvla av ytan och så om.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tomture61
Efter att ha spenderat 2-3 år på knäna på gräsmattan för att försöka utrota maskrosor , förbrukat 2 st fiskars ogräsjärn ,
försökt att klippa så ofta jag hunnit , plockat knoppar/gula blommor , så mycket man hinner med .
Så har jag full förståelse för att man till slut använder grövre artilleri än salt eller ättika som sprutas rätt i växten .

Har nu efter 14 års kamp med hjälp av mekanisk upptagning + ngr dl grövre bekämpningsmedel + näring till gräsmattan fått bort det mesta av maskrosorna .

Återigen , har man inte upplevt flera hundratals kvm med enbart gult ogräs så ..........
Funkar inte med ett ogräsjärn eller försöka rycka bort dom för hand .
Funkar inte heller att försöka klippa bort maskrosor med gräsklippare , de växer på bredden istället .
Så till er som kanske har 20-30 maskrosor i er gräsmatta eller bor i lägenhet .........
 
Redigerat:
  • Gilla
Baskowilma och 1 till
  • Laddar…
E
B Baskowilma skrev:
Bara för att du uppenbarligen går på droger så innebär det ju inte att andra gör det! Att du föreslår mig att ge mina "ungar" amfetamin säger ju mer om dig än om mig och mina maskrosor!
B Baskowilma skrev:
Bara för att du uppenbarligen går på droger så innebär det ju inte att andra gör det! Att du föreslår mig att ge mina "ungar" amfetamin säger ju mer om dig än om mig och mina maskrosor!
Nu överdriver du, de flesta som tar amfetamin får inga men. Lite olagligt men du är väl inte moralist?
 
  • Gilla
KATN och 1 till
  • Laddar…
B Baskowilma skrev:
Kan du inte lägga upp en bild på din gräsmatta?
Lägg upp en bild på din istället?
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Efter att ha spenderat 2-3 år på knäna på gräsmattan för att försöka utrota maskrosor , förbrukat 2 st fiskars ogräsjärn ,
försökt att klippa så ofta jag hunnit , plockat knoppar/gula blommor , så mycket man hinner med .
Så har jag full förståelse för att man till slut använder grövre artilleri än salt eller ättika som sprutas rätt i växten .

Har nu efter 14 års kamp med hjälp av mekanisk upptagning + ngr dl grövre bekämpningsmedel + näring till gräsmattan fått bort det mesta av maskrosorna .

Återigen , har man inte upplevt flera hundratals kvm med enbart gult ogräs så ..........
Funkar inte med ett ogräsjärn eller försöka rycka bort dom för hand .
Funkar inte heller att försöka klippa bort maskrosor med gräsklippare , de växer på bredden istället .
Så till er som kanske har 20-30 maskrosor i er gräsmatta eller bor i lägenhet .........
Är det sådana mängder kanske det är bättre att börja om från början istället?
Jag har tagit för hand här och det har blivit åtskilliga kubikmeter med maskrosor jag dumpat i en komposthög (inte finkomposten). Det finns dock en del områden där det är mer ogräs än gräs. Där bryr jag mig inte om att försöka plocka och fixa, utan det blir totalrenovering med att fräsa och så nytt. Blir det inte helt bra utan att ogräs ändå kommer upp där bör det ändå bli såpass att det då går att bearbeta ogräset för hand.
 
Här är en bild på ett av områdena... Gräsmatta med klippt gräs och några spridda löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
Eriksgatan och 1 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Lägg upp en bild på din istället?
Ja absolut kan jag göra det , ingen hemlighet för mig iaf.
 
Unikt namn
Får gräsmattan någon gödning?
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Får gräsmattan någon gödning?
Har gett den Algomin minst 1 gång/år ..vet att jag borde ge 2-3 ggr.
 
Välunderhållen, tät gräsmatta med varierande gräslängder, ovanpå utan synlig gödsling.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


B Baskowilma skrev:
Här är en bild på ett av områdena...[bild]
Jag tycker nog det är för kort. Uppenbart kan det fungera med både metoden att köra gräset väldigt kort eller att hålla det långt, så om du nu håller det kort kanske du istället ska prova att låta det vara längre? Bifogar en bild på en genomsnittlig del av min giftfria matta från under en ask. Som jag ska ut och klippa nu. Sen har jag några bättre och några sämre ställen. Har inte gjort nåt mer än klippt det i år. Inte gödslat eller någonting.
 
Ja, svårt att se höjden på bilden men i början körde jag på näst kortaste på åkräsklipparen. Men tyckte allt ogräs bara smög under klipparen. Nu kör jag på näst högsta och den verkar vara så tät att ogräset får kämpa. Framförallt om man då ryckt upp en maskros så får den svårt att ta sig upp igen genom en decimeter tjockt gräs. Sen är det här absolut ingen perfekt engelsk matta. Det finns ogräs i den men inget jag förlorar nån sömn över och definitivt inte så mycket att jag kommer ta till gifter.
 
  • Gilla
KATN
  • Laddar…
Pellegnillot71 Pellegnillot71 skrev:
Lyssna på dig själv! Hela världen går rakt mot en miljökatastrof och det är väl inte obekant för alla med torka, orkaner, regnstormar, global uppvärmning insekter som inte räcker till att pollinera grödan etc. Och om vi inte ändrar på detta snarast så kommer vi inte att ha ett jordklot man kan leva på.
Och du "orkar" inte ta bort dina maskrosor mekaniskt och "struntar" i moralen. Inte undra på att det går åt helvete med miljön!
Jag mår rent ut sagt illa!
:mad:

B Baskowilma skrev:
Vad jag gör med min gräsmatta ska du ta och skita i ett långt stycke! Har du inget att tillföra så håll käften! Du kan ta och åka upp till Stockholm och sätta dig på motorvägen med de andra miljöaktivisterna!
Jag kan inget annat än att gilla båda era inlägg. Ni för fram väldigt viktiga poänger bägge två!
 
Redigerat:
X
mexitegel mexitegel skrev:
Helt OT men besprutning och genmodifiering är en förutsättning för att få jordarna att producera den mängd gröda jordens befolkning behöver idag. Detta är något som de värsta miljöivrarna verkar har svårt att ta in.

Det finns ingen lösning med mindre än att vi skjuter av någon miljard av jordens befolkning så vi når en balans.

Som vanligt är det väl ingen som ställer upp frivilligt i I-länderna utan det kommer istället bli de redan drabbade som dör av svält när grödorna inte räcker till eftersom de inte har råd med de skyhöga priserna som följer av minskat utbud.


Jag tycker heller inte om att bönderna besprutar, men jag är realist.
Vi behöver inte skjuta av folk.
För det första finns inget som heter i-länder och u-länder. Det är en förlegad sak.

För det andra så finns det gott om mat. Mycket gott om mat.
Problemet är att kopiösa mängder slängs. På riktigt, kopiösa mängder! Enbart svenska hushåll slänger mat för tusentals kronor per år.
Man räknar med att ungefär 1.500 miljoner(!) ton(!).
Alltså 1.500.000.000.000 kg. Mat! Som kastas!
1/3 av all mat som produceras, äts inte upp! Sjuka mängder!
 
  • Gilla
KATN
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Rekommenderar dig att skaffa och läsa boken "Tyst vår" (Silent Spring) av Rachel Carson, den skrevs för 60 år sen och är tyvärr minst lika aktuellt nu.
När du har läst den, eller under tiden du lyssnar på den om du gillar ljudböcker, så googlar du fram närmsta återförsäljare av robotgräsklippare.

Sen har du ett väldigt otrevligt sätt att bemöta oliktänkande :thumbdown:
Ursäkta mig, men jag bemöter folk som de bemöter mig! Det var inte jag som började va otrevlig mot någon här! Man måste såklart kunna ha olika uppfattningar om saker MEN börja med personangrepp är inte okej. Här har varit många olika råd/tips, men enbart ett par stycken som inte kan hålla en god ton. Tack för ditt tips, jag har länge funderat på en robotklippare , så det blir det nog inom en snar framtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.