Helt OT men besprutning och genmodifiering är en förutsättning för att få jordarna att producera den mängd gröda jordens befolkning behöver idag. Detta är något som de värsta miljöivrarna verkar har svårt att ta in.

Det finns ingen lösning med mindre än att vi skjuter av någon miljard av jordens befolkning så vi når en balans.

Som vanligt är det väl ingen som ställer upp frivilligt i I-länderna utan det kommer istället bli de redan drabbade som dör av svält när grödorna inte räcker till eftersom de inte har råd med de skyhöga priserna som följer av minskat utbud.


Jag tycker heller inte om att bönderna besprutar, men jag är realist.
 
  • Gilla
  • Älska
G-83 och 2 till
  • Laddar…
Maria T
B Baskowilma skrev:
Vad jag gör med min gräsmatta ska du ta och skita i ett långt stycke! Har du inget att tillföra så håll käften! Du kan ta och åka upp till Stockholm och sätta dig på motorvägen med de andra miljöaktivisterna!
Rekommenderar dig att skaffa och läsa boken "Tyst vår" (Silent Spring) av Rachel Carson, den skrevs för 60 år sen och är tyvärr minst lika aktuellt nu.
När du har läst den, eller under tiden du lyssnar på den om du gillar ljudböcker, så googlar du fram närmsta återförsäljare av robotgräsklippare.

Sen har du ett väldigt otrevligt sätt att bemöta oliktänkande :thumbdown:
 
  • Gilla
kashieda och 8 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Helt OT men besprutning och genmodifiering är en förutsättning för att få jordarna att producera den mängd gröda jordens befolkning behöver idag. Detta är något som de värsta miljöivrarna verkar har svårt att ta in.

Det finns ingen lösning med mindre än att vi skjuter av någon miljard av jordens befolkning så vi når en balans.

Som vanligt är det väl ingen som ställer upp frivilligt i I-länderna utan det kommer istället bli de redan drabbade som dör av svält när grödorna inte räcker till eftersom de inte har råd med de skyhöga priserna som följer av minskat utbud.


Jag tycker heller inte om att bönderna besprutar, men jag är realist.
Det är inte så världen fungerar. Vi hade utan några större problem kunnat ställa om all odling i Sverige till ekologisk. Ger ungefär halva skörden men uppåt tio gånger högre biologisk mångfald. Vi kommer att gå åt det hållet eftersom livet på den här planeten håller på att kollapsa. Att fatalistiskt sticka huvudet i sanden kommer inte att vara en option så länge till.
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Jag är intresserad av frågeställningen. Hur löser man den globala ekvationen att grödorna ska räcka till alla? Sverige är idag i princip självförsörjande på spannmål men inte om vi halverar skörden.
 
harry73
mexitegel mexitegel skrev:
Jag är intresserad av frågeställningen. Hur löser man den globala ekvationen att grödorna ska räcka till alla? Sverige är idag i princip självförsörjande på spannmål men inte om vi halverar skörden.
i alla fall inte genom att utrota alla pollinerare och förstöra den delen av matproduktionen som är beroende av pollinering.
På samma sätt ska man inte fiska så mycket att fiskbeståndet går ner. Då får man acceptera att man kan fiska mindre, men ha kvar den mängden under en lång period
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
E
B Baskowilma skrev:
Ja för jag struntar verkligen helt i miljön för att jag inte vill ha maskrosor i min gräsmatta? Så du menar att alla bönder som sprutar sina åkrar struntar helt i miljön?
Bönderna har ju en helt annan samhällsfunktion än vad du har, din gräsmatta har ju ingen samhällsfunktion alls.

Mitt tips är amfetamin om orken tryter. Antigen till dig själv eller så kanske du kan ge ungarna en dos? Också olagligt men det har du uppenbarligen inga problem med.
 
  • Haha
  • Gilla
skogaliten och 5 till
  • Laddar…
Nu gillar ju jag både kött och mjölk, men skulle det verkligen krisa är det inte omöjligt att få odlad mark att räcka till. I dag används runt 3/4 av marken till att "odla" kött och mjölkprodukter och 1/4 till mat som vi äter direkt.

Fast oavsett hur vi ser på de stora bilderna, så blir det aldrig bättre för att någon leker kemkrig på sin tomt.
 
harry73
Hep Hep skrev:
Nu gillar ju jag både kött och mjölk, men skulle det verkligen krisa är det inte omöjligt att få odlad mark att räcka till. I dag används runt 3/4 av marken till att "odla" kött och mjölkprodukter och 1/4 till mat som vi äter direkt.

Fast oavsett hur vi ser på de stora bilderna, så blir det aldrig bättre för att någon leker kemkrig på sin tomt.
Mycket mark som idag används till köttproduktion, duger inte till annan matproduktion som spannmål. Så det är inte kött och mjölk som är problemet. Problemet är bara om det tränger bort annan matproduktion eller annan markanvändning som är viktig för planeten.
 
  • Gilla
skogaliten
  • Laddar…
E
mexitegel mexitegel skrev:
Jag är intresserad av frågeställningen. Hur löser man den globala ekvationen att grödorna ska räcka till alla? Sverige är idag i princip självförsörjande på spannmål men inte om vi halverar skörden.
Det finns ju nödvändigtvis inte en bra lösning som alla gillar.

Minskad odling till djurfoder är en lösning som har potential att kompensera för minskad kemikalieanvändning. Odling av tobak och bomull skulle kunna prioriteras ner.

Sen är ju markanvändning en het potatis. Borde vi bygga köplador på åkermark tex?
 
E
Såg att arealen åker mark i träda är ungefär lika stor som den areal som används till havre, ca 160000 ha. Siffrorna är från 2018, kanske annorlunda nu.
 
M moggen skrev:
Kan också rekommendera Dicotex från Agrarking.de. Det verkar döda i princip alla växter utom just gräs så var försiktig. Vattnade ut det med vattenkanna på min gräsmatta. Det tar några dagar sedan ser man hur ogräset skrumpnar ihop och dör. Väldigt drygt. Tror jag hade typ en kapsyl till 10l vattenkanna.
Man blandar bara och vattnar ut det alltså - men hur är det med vattning efteråt som det är med andra gödsel och sånt? Måste man tajma in att det ska regna och så oxå, eller behövs inte det för just Dicotex?
 
harry73 harry73 skrev:
Mycket mark som idag används till köttproduktion, duger inte till annan matproduktion som spannmål. Så det är inte kött och mjölk som är problemet. Problemet är bara om det tränger bort annan matproduktion eller annan markanvändning som är viktig för planeten.
Jo, jag vet att man inte kan byta användning. Det jag ville säga var att det handlar mer om prioritering än om faktisk brist på odlingsbar areal. Om vi förutom all (god) djurproducerande yta, lägger in allt som används för alkohol, tobak, narkotika och annat skoj i ekvationen, så kan vi absolut mätta alla som bor på jorden, även om vi genom att låta bli genmodifierat och besprutning halverade skördarna. Om vi sedan vill göra det är en annan sak.

Fast nu är vi väldigt långt från ämnet. Ja, det går att förgifta bort maskrosor i en gräsmatta, men det är en dålig genväg. Att få en gräsmatta att må så bra att det inte är ett stort problem med maskrosor är relativt enkelt, lagligt och går att göra giftfritt.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
i alla fall inte genom att utrota alla pollinerare och förstöra den delen av matproduktionen som är beroende av pollinering.
På samma sätt ska man inte fiska så mycket att fiskbeståndet går ner. Då får man acceptera att man kan fiska mindre, men ha kvar den mängden under en lång period
Precis, frågeställningen är inte svår. Men ingen (få) är beredda att ställa om när det väl kommer till kritan. Det innebär också otroligt mycket dyrare mat vilket drabbar de som är beroende av import och inte har råd. Alltså är svält det de kommer ställs inför.

Att vi kan ställa om i Sverige är ju bra, men det är inte lösningen.
 
harry73
mexitegel mexitegel skrev:
Precis, frågeställningen är inte svår. Men ingen (få) är beredda att ställa om när det väl kommer till kritan.
Och man har ju precis samma frågeställning med klimatförändringen/temperaturhöjningen
 
Hade för många år sedan otroligt mycket maskrosor. Inte superstor tomt men tillräckligt stort för att det skall vara jobbigt. Bestämde mig för att ta bort allt jag såg. De första åren var det skottkärrelass efter skottkärrelass som kördes bort. Efter många år så övergick det till hinkar efter hinkar. Numera är det inte fritt från maskrosor men väl på en ansenlig låg nivå och inte så betungande att ta bort det som kommer. Även tagit bort en hel del på marken utanför min tomt för det blåser ju ändå bara in till mig...men det har tagit många år. Och alla hål i marken växer igen rätt så fort...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.