B Baskowilma skrev:
Hej!
Jag har fått fruktansvärt med maskrosor i min gräsmatta...hur kan jag få bukt med detta? Är alldeles för mycket för att sitta med ett järn och plocka väck det... Finns det något medel som effektivt tar bort maskrosor? Enligt en granne ska det finnas och det tar bara maskrosor men låter gräset va ifred. Han kom dock inte på vad det hette och han trodde inte det var lätt att få tag på...
Grovsalt mitt i blomställningen fixar maskrosorna.
 
S Sigge Sk skrev:
Grovsalt mitt i blomställningen fixar maskrosorna.
du menar - knipsa av blommorna och knopparna innan de fröar, och häll grovssalt på roten som är kvar?

Glöm inte att ta bort knopparna med - för de gula bladen fröar oxå av sig även om de är borttagna från blomman...
 
Jag kan instämma i effektiviteten av robotgräsklippare. Inga problem med vare sig maskrosor eller annat ogräs på tre tomtytor sedan detta installerades.

Maskrosorna är litet roliga i början av säsongen, de försöker anpassa sig till den ideliga beskärningen av blommor, utveckla kortare och kortare stjälkar hela tiden men blommorna klipps av lik förbannat. Till slut verkar de ge upp.

Detta, plus att man inte behöver göda särskilt mycket för att få en fin gräsmatta, gör robotklippning till ett givet alternativ för den som vill ha en fin och tålig gräsmatta utan onödiga gifter.
 
  • Gilla
galento och 1 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Och man har ju precis samma frågeställning med klimatförändringen/temperaturhöjningen
Japp.
 
rampante rampante skrev:
du menar - knipsa av blommorna och knopparna innan de fröar, och häll grovssalt på roten som är kvar?

Glöm inte att ta bort knopparna med - för de gula bladen fröar oxå av sig även om de är borttagna från blomman...
Om du tar bort blomman går det fortare, men absolut inte nödvändigt om du har ”normalt” med maskrosor.
 
E erimos skrev:
Bönderna har ju en helt annan samhällsfunktion än vad du har, din gräsmatta har ju ingen samhällsfunktion alls.

Mitt tips är amfetamin om orken tryter. Antigen till dig själv eller så kanske du kan ge ungarna en dos? Också olagligt men det har du uppenbarligen inga problem med.
Bara för att du uppenbarligen går på droger så innebär det ju inte att andra gör det! Att du föreslår mig att ge mina "ungar" amfetamin säger ju mer om dig än om mig och mina maskrosor!
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
harry73
B Baskowilma skrev:
Att du föreslår mig att ge mina "ungar" amfetamin säger ju mer om dig än om mig och mina maskrosor!
Men att du överväger att spruta otillåtna miljögifter i din trädgård säger däremot mycket om dig.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
B Baskowilma skrev:
Hej!
Jag har fått fruktansvärt med maskrosor i min gräsmatta...hur kan jag få bukt med detta? Är alldeles för mycket för att sitta med ett järn och plocka väck det... Finns det något medel som effektivt tar bort maskrosor? Enligt en granne ska det finnas och det tar bara maskrosor men låter gräset va ifred. Han kom dock inte på vad det hette och han trodde inte det var lätt att få tag på...
Bästa är att plocka alla maskrosor innan de blommat över och börjar fröa, annars blir det massvis mer.
 
Redigerat:
  • Gilla
r.kaden
  • Laddar…
Vi har också massvis med maskroser. Vi kombinerar att dra ut de största, klippa dagligen med en robot gräsklippare, gödsla med algomin att gräset tar över och om vi inte hinner tills de blommor kapar vi bara blomhuvudet att de inte bildar frön. Största effekten har gräsklipparen och farmor.
 
  • Gilla
Harald Blåtumme
  • Laddar…
Det finns ju också en annan variant och det är att samla upp allt gräsklipp så att blommor i mindre grad kan sprida sig.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Det finns ju också en annan variant och det är att samla upp allt gräsklipp så att blommor i mindre grad kan sprida sig.
Onödigt samla upp gräsklippet, blir fin gödning bara. Avkapade/mosade blommor bildar inga frön såvitt jag sett.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Onödigt samla upp gräsklippet, blir fin gödning bara. Avkapade/mosade blommor bildar inga frön såvitt jag sett.
Håller inte med dig, speciellt när det gäller maskrosor.
 
Redigerat:
B Baskowilma skrev:
Vad jag gör med min gräsmatta ska du ta och skita i ett långt stycke! Har du inget att tillföra så håll käften! Du kan ta och åka upp till Stockholm och sätta dig på motorvägen med de andra miljöaktivisterna!
Oj vad begåvat man häpnar, det där säger mycket om dig.
 
  • Gilla
Cecilia Möller
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.