C
Maskintok skrev:
Detta är bra grejer..
Jag köpte från samma säljare till en kund.
Härligt! Tyvärr finns det massa varianter av denna motor med olika filter, så det där kittet passar inte.
Behöver luftfilter 393957, oljefilter 491056 och bränslefilter 808116. Har inte hittat något kit med den sammansättningen så det blir nog till att köpa lösa delar. Och då underlättar det ju om man kan köpa allt på samma ställe tänker jag.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Härligt! Tyvärr finns det massa varianter av denna motor med olika filter, så det där kittet passar inte.
Behöver luftfilter 393957, oljefilter 491056 och bränslefilter 808116. Har inte hittat något kit med den sammansättningen så det blir nog till att köpa lösa delar. Och då underlättar det ju om man kan köpa allt på samma ställe tänker jag.
Jajemän..
Det kan skilja en del.
De flesta buntar ihop mellan 14 och 18 hk för att lura kunder..
Då är det bättre att köpa styckevis.. Men lite bökigare...
 
A
C cpalm skrev:
Härligt! Tyvärr finns det massa varianter av denna motor med olika filter, så det där kittet passar inte.
Behöver luftfilter 393957, oljefilter 491056 och bränslefilter 808116. Har inte hittat något kit med den sammansättningen så det blir nog till att köpa lösa delar. Och då underlättar det ju om man kan köpa allt på samma ställe tänker jag.
CarkioRound luftfilter patronrengörare förfilter med oljefilter tändstift bränslefilter avstängningsventil för Briggs & Stratton 7-18 PS motor ersätter 393957 393957S 271794S 270782 492932 : Amazon.se: Fordon
https://www.amazon.se/CarkioRound-l...hild=1&keywords=393957&qid=1633980207&sr=8-34
 
N Niq skrev:
Om jag skruvar isär den så långt att jag byter cylinder så vill jag nog passa på att byta alla lager o packningar samtidigt. Skulle vilja göra det men har inte riktigt tid o plats. Det är inte populärt att skruva isär den vid köksbordet.
vi har en skicklig mek på forumet...
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
skoge skoge skrev:
vi har en skicklig mek på forumet...
Ja du... ;)
själv fuskar jag mig fram:crysmile:
 
C
Maskintok skrev:
CarkioRound luftfilter patronrengörare
Där har du rätt luftfilter men fel olje- och bränslefilter :confused:

Det är inte det att det är olika storlekar på motorn, men denna variant har den "inbyggda" stora bränsletanken och då är det en viss typ av luft- och bränslefilter. Sen finns det två varianter av oljefiltret - litet eller stort, vilket jag antar beror på vilket typ av maskin som motorn används i. Suck, vilken djungel :rolleyes:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Där har du rätt luftfilter men fel olje- och bränslefilter :confused:

Det är inte det att det är olika storlekar på motorn, men denna variant har den "inbyggda" stora bränsletanken och då är det en viss typ av luft- och bränslefilter. Sen finns det två varianter av oljefiltret - litet eller stort, vilket jag antar beror på vilket typ av maskin som motorn används i. Suck, vilken djungel :rolleyes:
Japp en jäkla djungel.. :thinking:
ska fan gå in på mina källor och glo lite..

Du kan ju alltid ringa till agergårds annars..
De är generalagent åt Briggs i Sverige.. Inget till Briggs som finns i Sverige som original del har inte gått genom dem. (y)
 
C
Maskintok skrev:
Du kan ju alltid ringa till agergårds annars..
I och för sig är det lätt att hitta delarna var för sig, så det är till synes inga udda prylar. Problemet är mer att hitta en leverantör som har alla delarna och helst utan att någon av dem har något rövarpris :D
 
Liten kul historia.
Jobbade som bilmek på 90 talet, kom in en golfbollsplockarmaskin med skuren motor, Kholer (stavning ??) Tror den är Amerikansk.
Motorn driver bara en hydaulpump, och var då svindyr att köpa.
Var hittar vi en luftkyld motor billigt ?? På skroten förståss, en VW motor.
Hittade ett frisk exemplar och snickrade dit den, startade, men det hände inget ??
Efter lite klurande kom vi på att den snurrade åt fel håll.
Beställde en dubbelsidig kuggrem och några löphjul till kamrem för nån bilmotor.
Fick bygga om några gånger innan konstruktionen blev stabil, men sen funkade det fint.
Ingen aning om orginalmotorns prestanda eller storlek (den var 2 cylindrig) Men bubblamotorn orkade med utan problem på ca 2000 v/Min.
 
  • Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Tre personer framför och på en gigantisk avverkad trädstock med en person som står på toppen av en stege.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tro de hade utbytessystem på sågar?...
lär ha tagit sin tid att fila
 
  • Wow
  • Gilla
  • Haha
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ja du... ;)
själv fuskar jag mig fram:crysmile:
du får ju grejorna å gå som fan iaf
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
I och för sig är det lätt att hitta delarna var för sig, så det är till synes inga udda prylar. Problemet är mer att hitta en leverantör som har alla delarna och helst utan att någon av dem har något rövarpris :D
992240 heter service kitet på Briggs egna sida..
 
C
Isakare Isakare skrev:
Kholer (stavning ??) Tror den är Amerikansk.
Kohler. Mycket riktigt amerikansk och en riktigt bisarr mångsysslarfirma. Gör motorer, toaletter, möbler, och driver turistanläggningar, gated communities och konstmuseum. :thinking:
 
  • Gilla
Isakare
  • Laddar…
A
C cpalm skrev:
Kohler. Mycket riktigt amerikansk och en riktigt bisarr mångsysslarfirma. Gör motorer, toaletter, möbler, och driver turistanläggningar, gated communities och konstmuseum. :thinking:
inte att missta med Briggs kohler..
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Maskintok skrev:
992240 heter service kitet på Briggs egna sida..
Näe, i det kittet är inget av filterna rätt... :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.