Garagedomkraften kan fastna i skarvarna mellan klinkersen också så det är ytterligare ett skäl.
 
mexitegel skrev:
Garagedomkraften kan fastna i skarvarna mellan klinkersen också så det är ytterligare ett skäl.
Då har man för liten domkraft. ;)
 
Byggagarage skrev:
Då har man för liten domkraft. ;)
Haha, eller också är det ett tecken på att man saknar en riktig lyft :)
 
  • Gilla
Byggagarage
  • Laddar…
Vår platta gjöts för lite över ett pr sedan, den är lite ruggad men inget extremt.
Behöver man slipa innan eller räcker det med 2-3 lager med Biltemas färg?
 
Min platta är lite slipad för att få bort de värsta topparna, däremot är det en del små gropar/hål som man kanske skulle flytspacklat igen eller liknande om man velat ha finare yta, så länge det inte sticker upp toppar så rullar ju saker bra på golvet, och har målat tror jag 3 ggr mer biltemas färg, är mkt nöjd, är många år sedan jag målade nu, har inte märkt några fel alls.
Det är viktigt att om man slipar dammsuga ordentligt, tror jag missade på något litet ställe och rollade på slipdamm, då släpper självklart färgen direkt sen, har inte målat om där, minns inte ens var det var just nu i all röra men var bara något litet område.
Har råkat "börna" lite inomhus med dubbdäck på någon bil med kärvande bromsok, så är lite svarta spår o repor i golvet just där som man kanske vill snygga till sen också annars väldigt nöjd!
 
ingen som har lite trevliga bilder på målat golv med biltema? Helst nån bild med några år på nacken:)
 
dhanjel skrev:
Vår platta gjöts för lite över ett pr sedan, den är lite ruggad men inget extremt.
Behöver man slipa innan eller räcker det med 2-3 lager med Biltemas färg?
Bör inte betonghuden slipas bort?
Googla på det, slipa och/eller syra tror jag rekommenderas.
:)
 
souba skrev:
ingen som har lite trevliga bilder på målat golv med biltema? Helst nån bild med några år på nacken:)
Svårt att få någon bra bild som säger något.
Här är i alla fall mitt båthus, vars betonggolv bara är målat en gång med Biltemas golvfärg. Det är sex år sedan, och det är inga släpp eller fel någonstans. Det var hyfsat rent innan, sopade bara. Visst syns några korn och inte minst betonggolvets tidigare sprickor igenom. Men färgen tål aceton så det är inga problem att ta bort oljespill och annat efter bilmekande.

Vassa saker som pelardomkraft m.m. ställs lämpligen på en liten masonitbit, och visst gör stålhjulen på motorkranen och båtvagnens fötter lite märken.

Jag har även garagegolvet målat med Biltemafärg, men här behöver jag nu efter 5-6 år bättra på några ställen där det släppt. Det är främst där det varit oljefläckar under i kombination med att bilens hjul står på den fläcken. Men de ställen jag bättrat innan - med föregående avfettning med aceton - har hållit.

(F.ö. målade jag genom att bara hälla ut lämplig mängd färg, som smetades jämn med en roller. Rollertråg var överkurs.....)
 
  • bathusvy.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • hem_lack.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
souba
  • Laddar…
É
Hej,

Det här med saltsyra för att få bort betonghud, gäller det bara nya golv? Mitt är nog många år gammalt. Huset runt 50 år men golvet kanske är omgjort.

Är det verkligen så jäkla noga med syratvätt eller slipning innan på ett rent gammalt betonggolv? Min pappa målade med en enkomponentsfärg i deras gamla källare och det sitter i ännu så han förstår inte ens varför jag ska måla tvåkomponent (men det ska jag) eller slipa, men enligt många här måste man ABSOLUT göra allt det viktiga underarbetet annars blir det skit.

Jag har ingen golvbrunn så tvätta med syra känns knepigt när man sen ska skölja, och har jag ens någon hud som sagt? Slipa känns onödigt (och jobbigt) då jag gillar grovleken på golvet som är nu. Tycker det borde räcka med att skrapa bort lokalt färgstänk och en och annan oljefläck innan man bara målar på?

Det är en källare på 15m2 kanske och ingen bil kan åka in där. Jag har tejpat fast en 1m2 plast på golvet i några dygn och ingen fukt syns.


Fasadfärgen som jag råkat stänka på golvet sitter väldigt bra så varför skulle en tvåkomponent betongfärg lossna? För att man målar ett så stort täckande område?
 
Om man målar golvet med epoxy riskerar man då inte att markfukten kryper upp i väggarna?
 
A arelius skrev:
Om man målar golvet med epoxy riskerar man då inte att markfukten kryper upp i väggarna?
Om man har betongväggar, eller vad menar du? En modern isolerad platta har inget fukt skulle jag säga, jag har träväggar på mitt garage med syllpapp, det kommer inte upp någon fukt i väggarna då.
Dock om man målar mer än två ggr med golvfärg så blir den diffusionstät.
 
exakt om man har betongväggar, har man ett hus som är byggt på 60talet så kanske man inte har en modern isolerad platta. var lite därför jag ställde frågan hur pass allvarligt det är att måla epoxy på ett garagegolv om man har garaget i källaren
 
Målar du en gång så blir det inte diffusionstätt, men vet ej hur bra det täcker.
Har sett gamla källare som är målade, men har Du problem med fukt kanske dränering är viktigare, vet även en som bröt upp hela källargolvet o gjöt om, det låter inte så kul.
 
F
A arelius skrev:
exakt om man har betongväggar, har man ett hus som är byggt på 60talet så kanske man inte har en modern isolerad platta. var lite därför jag ställde frågan hur pass allvarligt det är att måla epoxy på ett garagegolv om man har garaget i källaren
har du fukt i golvet så är det väl snarare att en ej diffusionsöppen färg lossnar.
 
tror inte jag borde ha nån fukt då vi dränerade för 4år sedan, dock tänker man ju på framtiden, låt säga om 10år och man börjar märka fukt i väggarna. då blir det ju inget roligt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.