okej för det borde ju gå åt mer första målningen men tack för all information ska förresten slipa golvet i helgen innan jag målar
 
Fortsätter på denna.

Har ett garagegolv som tidigare, för kanske 10 år sedan är målat med oljebaserad färg.
Men den är rätt sliten och på stora ytor borta nu.

Tänkte att man nu skulle måla med vattenbaserad epoxy, jag antar den luktar mindre?

Ska jag slipa något innan, antar jag måste få bort iaf de lösa delarna av det gamla golvet.
Och på oljefläckar i betongen är det bara glömma att det ska fästa mer än nån dag där om man inte slipar ner en decimeter eller?
Är total rookie på detta.
Har inga enorma krav då det knappast blir sämre, men det ska ju hålla hyffsat och priset är oxå rätt viktigt då det är många kvadrat som ska målas.

Vad rekomenderar ni?
Vad är enklast kontra bäst kontra billigast?

Och hur ska jag förbereda?

Och en till fråga.
Tvättutrymmet ska oxanoljas, eller det har gjorts och ska göras igen.
Har kört vitt pigment men det funka inte jättebra tycker jag, och sjönk till botten väldigt fort.

Men kan man tömma i vanlig oljebaserad vitfärg för samma resultat?

MVH/ Nicklas
 
Hej, jag valde slutligen att måla med Biltemas golvfärg, jag gjorde detta i höstas precis när det började bli kallt ute, så körde byggfläkt samtidigt som det torkade, det funkade iaf väldigt bra och än så länge ser golvet väldigt bra ut men jag har inte hunnit använda lokalen som verkstad än.
Nackdelar med färgen är att det blir halt på golvet av vatten, sågspån m.m. men eftersom jag inte tänkt hållas med allt för mycket vatten inne i lokalen så känns det som värt eftersom plattan inte dammar längre om man soppar.
Inga problem med kvaliteten på färgen iaf vad jag märkt. MVH
 
Ett tips om man målar 2 varv så kan man innanför dörr/port, strö ut lite fin blästersand i första målningen innan den torkar. Sedan när man målar andra varvet så får man ett effektivt halkskydd som ändå är lättstädat.

/ Per
 
Lizzardo
Jag lyfter denna gamla tråd lite :)

Jag har tänkt måla min 9 mån gamla platta med 2 komponents golvfärg och har nu skaffat mig en liter 30% saltsyra att förbehandla med.
Min fråga är hur mycket jag ska späda syran och hur går man tillväga när man "tvättar" plattan med den?
 
Lizzardo skrev:
Jag lyfter denna gamla tråd lite :)

Jag har tänkt måla min 9 mån gamla platta med 2 komponents golvfärg och har nu skaffat mig en liter 30% saltsyra att förbehandla med.
Min fråga är hur mycket jag ska späda syran och hur går man tillväga när man "tvättar" plattan med den?
Varför ska du tvätta med saltsyra?
 
Lizzardo
BigGitt skrev:
Varför ska du tvätta med saltsyra?
För att försäkra mig om att färgen får en så bra fästyta som möjligt
 
  • Gilla
F_man
  • Laddar…
Man 'betar' bort betonghuden som blivit.
För att få färgen att fästa bättre, antar jag.
 
Tidigare omålat - ja. Då blir betongen som ny. Men saltsyra? Oxalsyra är ikte så farlig som saltsyra och resultatet blir bra med. Jag skulle bli rädd för ångorna. Man kan få skador av dessa. Andas in. .....
 
Bara ett mekar tipps. Välj ett ljust färg till golvet, ja du får städa mer men det ör super trevligt med rent garage innan. Man börjar riva i bilen. Och tappar du nåt så hittar du det hur lätt som helst. Epoxifärg ja absolut. Och färger med de där spräckliga blad i man ofta ser bör förbjudas och kriminaliseras!!! B-) tappar du en hammare så bör du hitta den men mindre prylar är hopplösa.
 
Lizzardo
Tack för svaren.
Men hur applicerar jag syran på plattan?

Det känns inte sådär lockande att ligga på knä och skrubba med borste ;)
 
Lizzardo skrev:
Tack för svaren.
Men hur applicerar jag syran på plattan?

Det känns inte sådär lockande att ligga på knä och skrubba med borste ;)
Jag skulle köra med en rulle. Syra i hinken, en lång förlängningsskaft och rulle.Som att måla taket. Fast ner ;) Sen blir du tvungen att skrubba med en borste på skaft med.
Och skölja blir nog det enklaste.
 
Vattenkanna?
Sen skrubba med rotborste med skaft?
 
Vattenkanna kan kasta små droppar. Inget att ha på byxorna.

Risborste brukar folk använda till saltsyran.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.