Någon här som har en makita 18V trimmer DUR181 som har tips på trimmertråd. Köpte oregon 1,6 mm men det fungerar jättedåligt med matningen men tråden är ju 10 gånger bättre än orginal.
 
Jag har en 181:a där jag kört slut på orginaltråden.
Köpte oregon’s 1,6mm tråd i stjärnprofil.
Funkar lika bra som förut.

Har du snurrat upp tråden åt rätt håll??

//AA
 
Har provat Linda åt båda men tycker den fastnar och kärvar
 
  • Ledsen
saiter
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Snubblade över en deal på DTP141RMJ för 354€. Är det en bra maskin?

[länk]
Såg faktiskt intressant ut. Verkar ha ganska brett användningsområde. Men ser lite klumpig och tung ut. Men smidigare än tex DHP481.

 
A
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Snubblade över en deal på DTP141RMJ för 354€. Är det en bra maskin?

[länk]
Är det ngn slags allt-i-allo kombo, eller? Bitsfäste till borr är ju aldrig kul..
 
A
Vilken Makita-maskin skulle passa till att skifta däck med?
 
A Alfons3301 skrev:
Vilken Makita-maskin skulle passa till att skifta däck med?
Jag har en dtw285 som gör jobbet utan problem.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
A
P Prodigys skrev:
Jag har en dtw285 som gör jobbet utan problem.
Totalt novis på detta, behöver man momentnyckel också för att inte dra åt muttrarna för hårt? Eller hur fungerar en sån här maskin?
 
A Alfons3301 skrev:
Totalt novis på detta, behöver man momentnyckel också för att inte dra åt muttrarna för hårt? Eller hur fungerar en sån här maskin?
Vill man ha ett visst moment så kör man på momentstav så hämnar det ungefär rätt men jag brukar köra på känsla.
 
  • Gilla
Alfons3301
  • Laddar…
Jag drar med läge 2 på 285:an, ska ge 150nm, vilket brukar vara rekommenderad vad jag har läst mig till. Sen efterdrar jag ett tag efter för hand.
Läge 3 lossar utan problem, tror det är 240nm.
 
  • Gilla
Alfons3301 och 1 till
  • Laddar…
Min bil (Audi A7) ska ha 120nm och min förra bil (Audi A6) skulle ha 130nm. Så att säga att 150nm brukar vara rekommenderat är inte riktigt sant. Står i instruktionsboken vilket moment tillverkaren tycker din bil ska ha.

Men som @prodigy skrev så kör man med momentstav, vilket är mycket smidigt.
 
  • Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
Vår bil skall också ha 120 Nm enligt instruktionsboken, men det är en "släkting" till ovanstående, dvs en Skoda Superb.
Så jag säger som @Sthlm1891 titta och läs i instruktionsboken.
Vi har en tendens att skruva hjulen allt för hårt, vilket inte är bra för skruv/mutter och aluminiumfälg i det långa loppet. För att inte säga de "stackare" som råkar ut för punktering och skall byta hjul "manuellt" ute på fältet (om man nu har något reservhjul, verkar bli vanligare att det inte finns).
 
  • Gilla
Fredandel och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.