Sparka på den som redan ligger bara!
;)
Var t.om. in på clasohlson.se först och letade utan att hitta någon adapter.


Suck, precis DC10WA jag har 2st av, bara behövt plockat undan den medföljande så hade jag sparat 119kr.


Får lägga undan adaptern som "reservlösning" då, ifall de andra laddarna ger upp..
Kan ju inte gärna köra med den bara för att blidka frun, när jag har finfina laddare som t.om rekommenderas funka enligt Makita.

(vilket jag känt till om jag ansträngt mig lite mer och gjort bättre efterforskningar).
:blushing:
 
clain skrev:
Får testskjuta lite mer senare i veckan när tillfälle ges, men sprang iaf ut och körde iväg några 3,1x78mm utan några som helst problem.

Det är väl 3,1x90mm som blir intressant att se hur den klarar.



Problemet med kontakten på laddaren löser jag genom en sån här adapter från tradera.

Tänkte först skifta sladd och ta den från laddaren till en B&D slagborr som jag precis pensionerat.

Men kände till slut inte för att löda om kablar och göra fysisk inverkan, hittar jag en svensk laddare så kanske jag byter nån gång, annars får den här lösningen fungera.
Kan inte i min vildaste fantasi tro att den kommer få svårt med 90mm. d^_^b
Skulle bli mycket förvånad.
 
Är det rosa paslode gas som passar i Makitan ?
 
Jag har funderat lite på det, vad är det eg för skillnad?

I och med att jag även köpte spiken från Toolstop fick jag med totalt 4st, 2 tuber per förpackning.

"Makita Fuel Cell"
High performance gas / clean combustion / fully synthetic oil
Contents: Propane/Butane liquified
40g 80ml

Är väl i princip det som står på tuberna.
 
Redigerat:
Hittade lite info angående cellerna på essve.

Har tidigare läst att det skall fungera med likadan bränslecell som till paslode's IM350, verkar ju som om röd & rosa gäller då.

Features: Compatible with ITW Paslode IM350 nails & fuel cells
Hittade även en länk till hitachi gas som oxå skall funka.

Men ingenting svarar ju på din egentliga fråga om färgen på tuben, fast om den passar till IM350 bör den ju i så fall funka till GN900SE också.
 
Har använt 'rosa' Paslode till min Hitachi (som är grön).
Dock passade inte Paslode munstyckena (som är rosa-markerade, om jag minns rätt), utan man fick flytta över Hitachi-hatten (som jag vill minnas har röd markering).
Swedol har Hitachigas, AB KarlHedin har Paslode, normalt sett.
 
FredrikR skrev:
Swedol har Hitachigas, AB KarlHedin har Paslode, normalt sett.
Tack för att du bekräftade det FredrikR.

Jag hade för mig att jag läst nånstans att swedol sålde gas, men hittade ingenting i Swedols webbshop & då har jag t.om mailat dem och frågat.
Frågade iof om gas till paslode IM350, men fick ändå till svar att dom ej sålde gas.

Men nu så hittade jag den här.


Bifogar en bild på medföljande Makita tub, har ju iaf en del rött i sig.
(man tar även bort en del av huvudet, som skyddar, innan montering i pistolen)
 
  • DSC00114.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jepps, verkar som det är nån form av 'modellkodning' med färgerna.
Rosa 'hattar' till Paslode´arna och röda till Hitachi och Makita!? :)
 
Så det verkar som verktygsladan är billigast hur man än vrider och vänder på det
 
Redigerat:
Jo, jag har heller inte hittat något billigare här i Sverige.

Men om du enbart tänker köpa lös gas och inte något paket med spik+gas, så går det ju att få ner priset rejält genom att beställa t.ex på ebay

10st bränsleceller = £15 + frakt till Sverige = £36, blir totalt £51 eller 582kr med dagens kurs.

Skulle tippa på att det blir någon krona hit eller dit beroende på växlingskursen, men ca 60kr/st låter ju definitivt bättre än 290kr/2st hos verktygsladan.
Dessutom tillkommer säkerligen 50-100kr frakt från verktygsladan gissar jag på.

Har däremot inte hittat ngt om mängden gas i tuberna, om det nu skiljer någonting mellan dem?
 
Jag tror mängden är densamma, iom storleken.
'Stor' tub till GN900SE, NR90GR osv..
'Liten' tub till 'mindre dyckertpistoler, tex Paslodes och Hitachis. :)
 
Jo så kallad "ful gas" finns ju billigt och det verkar funka om man byter till ett orginal munstycke sägs det, men jag börjar nog med kvalité för att prova (och sedan så behöver jag nog ett orginal munstycke)

Tack för tipset däremot, gaspriset är ju annars stora stötestenen med gaspickor
 
Redigerat:
I och för sig blir väl även t.ex. en Paslode & Hitachi gas oxå en "ful gas" om den används till t.ex Makita och inte den maskin den eg. är avsedd för.

;)


Fast jag förstår hur du menar och jag är absolut för originaldelar i allmänhet om valmöjligheten finns, därför det blev makita original spik & gas till pistolen.

Köper dessutom nästan hellre spik + makita gas från UK med 230kr frakt och får original än att köpa spik, som egentligen är avsedd för annan maskin, här hemma i Svedala för liknande pris.
 
Redigerat:
Gasen lär ju vara densamma, och även behållarna, det som skiljer lär vara loggan och utseendet på behållaren. :)
Spik har ja förbrukat kartongvis av Essves med gott resultat, även en låda Gunnebo.
Frågan är väl dessutom om Makita har egen spiktillverkning, låter lite långt från deras 'huvudaffär' - elverktyg. :)
 
hehe, ja det är klart, att kalla det "makita original" är väl kanske att ta i. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.