Hoppas någon kan ge lite synpunkter på maskinen innan jag lägger en beställning..

Ska tilläggsisolera och byta panel i sommar, 1100lpm 22x175 råplan & 16x45 lockläkt.

Så är precis i tankarna att beställa Makitas gas spikpistol från UK nästa vecka, men tänkte att ev synpunkter och erfarenheter av maskinen skulle vara riktigt värdefullt..

Så släng gärna in allt ni kan om den !
 
Har bästa batteritypen och maskinen har fått gott rykte i england, den var ett år försenad för att Makita inte var nöjd med kvalitén så det bådar gott (faktiskt), återkom gärna med en recention, ska beställa en nästa månad om allt går som det ska
 
Jaså!
Du menar ett års försening innan dom gjorde "världs-premiär" med den?

Bra att veta, så att jag inte köper en "gammal" version från UK..


Har hittat bra pris på: Toolstop i UK, 4,370kr inkl frakt till Sverige.

Tänkte även köpa till rengöringskitet för några hundralappar och eventuellt lite spik när jag ändå beställer, men är osäker på om gastuberna medföljer spiken eller inte, förväntar mig svar på det från ToolsTop via mail på måndag.
 
Nej, den finns ingen gammal versin vad jag vet, däremot så blev modellen som finns nu ett år försenat emot plannerat lanserings datum
 
Det ser ut att vara en 34graders pistol, som använder clipped head spik, rund spikskalle är 'finare' och vanligare här i Sverige har jag för mig.
Spiken verkar inte så billig, om jag minns rätt va jag betalat för spik här i Sverige, iofs om gasen följer med spiken så blir de ju att se lite bättre ut.
:)
<edit>
Den ser ut att använda samma typ av gasbehållare som Paslode och Hitachi gör.
 
Redigerat:
C
Har du räknat med tullen då när du säger det priset?
 
Här kan du läsa lite om tullen, Ingen tull inom EU, med vissa undantag.. :)

Och det stämmer att det är D format huvud på spiken, men för oss har det inte så stor betydelse, tycker inte det gör så mycket när man väl målat på allt sen heller.

Finns 34º spik på jula till hyfsat pris iaf.

Har för mig att det är samma gas som till Paslode och Hitachi ja.
 
Har inte sett någon prisskillnad mellan olika vinklar på spiken på väldigt länge, sedan kan jag inte hitta något ställe runt om kring mig i alle fall som inte saluför båda vinklarna. 34deg har fördelen att man kommer åt bättre med maskinen i trånga utrymmen som till exempel vid takarbete (insidan vid takstolar inte på utsidan)
 
Ja stör man sig inte på det icke runda spikhuvudet så är det väl bara att slå till. :)
Om du syftade på mitt inlägg om priset så var det priset på spiken från England, borde gå att hitta här till samma pris, och slippa betala 'dyr' frakt för.
 
Jag tänkte faktiskt köpa paslode spik från Sverige först, men motsvarande paket på 2200spik +2 gastuber skulle bli 200-250kr dyrare här hemma, med tillkommande frakt såklart.

Nu fick jag både spikpistol, servicekit och 2 paket spik för samma fraktkostnad som om jag bara beställt bara spikpistolen.

Fanns inte mycket att tveka på då, men i vanliga fall blir det kanske billigare att beställa inom Sverige.
 
Jag tvekar mellan att köpa en makita eller en paslode gaspistol. Det jag undrar över är om nån har hittat data för slagstyrkan på makitan...........pasloden slår med 105 joule har jag sett. Och den är ju beprövad, slår en 90-spik utan problem tydligen. Det som talar emot pasloden är nicd-batteriet, och att det tydligen bara följer med ett.
Makitan är snygg, blåååå, två li-ion batterier medföljer, men är den att lita på? Den enda produktvideon jag hittat är på youtube och där misslyckas demonstratören med att skjuta den första spiken ända in..........Jag kommer att bli tokirriterad om var och varannan spik inte skjuts in fullständigt, därför tvekar jag lite. Så..... nån som hitat data över slagkraften på makitan??
 
Tror du verkligen att Makita släpper en produkt som inte håller specarna på att slå in spiken ända in ? Jag skulle rekommendera ett utlandsbesök till Japan, ingenjörerna på Makita skulle skämmas å det grövsta om spikpistolen inte funkade som den ska.
 
Jan-L skrev:
Jag tvekar mellan att köpa en makita eller en paslode gaspistol. Det jag undrar över är om nån har hittat data för slagstyrkan på makitan...........pasloden slår med 105 joule har jag sett. Och den är ju beprövad, slår en 90-spik utan problem tydligen. Det som talar emot pasloden är nicd-batteriet, och att det tydligen bara följer med ett.
Makitan är snygg, blåååå, två li-ion batterier medföljer, men är den att lita på? Den enda produktvideon jag hittat är på youtube och där misslyckas demonstratören med att skjuta den första spiken ända in..........Jag kommer att bli tokirriterad om var och varannan spik inte skjuts in fullständigt, därför tvekar jag lite. Så..... nån som hitat data över slagkraften på makitan??
Har inte kikat på videon, men skulle inte tro det beror på att slagkraften inte räcker till om nu inte spiken blev fullt indriven.
Min Hitachi dammar in 90mm med lätthet, när gasen börjar tryta kan man märka det genom att spikarna inte går ända in.
 
Har som sagt beställt min och räknar med att få den inom nästa vecka, lovar att skriva inlägg om hur den funkar och ev. specifikation för joule om det finns i instruktionerna.
 
Oj, jag kanske borde skämmas som ställer en sån dum fråga........:)sorry tallmilan, tänkte mig inte för.................Skämt åsido, väntar med spänning på en recension från clain. Kom på att jag läste nånstans att dom garanterar att makitan slår i 75-ringspik och släta 90-spikar. Och jag har läst att paslodes IM90 slår i 90-ringspik. Då både IM90 och IM 350 har 105 joule i slagkraft så blev jag lite undrande över om verkligen makitan har tillräckligt med kraft, eller om den ligger "på gränsen"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.