För den som har Iphone och är nyfiken på ens signalstyrka till nuvarande mast kan ni testa ”ringa” *3001#12345#*. Som jag förstått det motsvarar rsrp styrkan i dBm men någon annan här kanske får rätta mig om jag har fel!
 
Nissens Nissens skrev:
Det många inte känner till är att om man har nära till en mobilmast så usätts man för mindre strålning när man själv använder sin mobil. Detta eftersom mobilen kan sända med mycket lägre effekt då.

Självklart utsätts man inte från någon farlig strålning från någon mobilmast någonstans. Det är väldigt noga reglerat. Tror man något annat så är man helt fel ute... jag har jobbat med utveckling av mobilbasstationer i många år.
Japp mindre strålning men 24/7 året om.Om det är farligt? Att man jobbat med mobilbasstationer är knappast en garant för att veta vad denna teknik gör för hälsan på lång sikt.
 
Nissens
Byggaren Bo Byggaren Bo skrev:
Japp mindre strålning men 24/7 året om.Om det är farligt? Att man jobbat med mobilbasstationer är knappast en garant för att veta vad denna teknik gör för hälsan på lång sikt.
Haha, nej men jag vet hur små effekter det handlar om som man utsätts för. Det är så höga frekvenser och små effekter att de sannolikt inte kommer längre än till huden, precis som att det inte tränger ner i vatten så kommer det inte in i kroppen när signalerna är så svaga och högfrekventa.

Om du är orolig för detta så borde du vara mycket mer orolig för mobiltelefonen och mikrovågsugnen. De utsätter dig för betydligt högre effekter även om de inte heller är speciellt höga. Och mobilerna sänder med högre effekt ju längre/sämre väg de har till basstationen.

Och masterna sänder inte heller 24/7 med full effekt, om det är det du tror. Mycket av tekniken för de modernare standarderna bygger dessutom mycket på effektreglering, till skillnad mot de äldre som arbetade mer med tidsluckor.

Den starkaste strålningen fick man av de trådlösa telefonerna man hade i hemmet förr, de sände med full effekt hela tiden...

Solstrålning är tex också elektromagnetisk strålning med lägre frekvens, men grymt mycket högre effekt, hela 1000 W per kvadratmeter. Motsvarande från en basstation handlar om en pytteliten bråkdel av den effekten per ytenhet.
 
Redigerat:
Är ni medvetna om att era telefoner sänder nästan hela tiden även om ni inte ringer? Facebook, e-post, chattar osv kommunicerar löpande. Och telefonen har ni nära fortplantningen nästan hela dagen. Telefonen kommunicerar med mobilnätet även när den är kopplad till WiFi, bara lite mindre ofta.
 
Nissens Nissens skrev:
Solstrålning är tex också elektromagnetisk strålning med lägre frekvens, men grymt mycket högre effekt, hela 1000 W per kvadratmeter. Motsvarande från en basstation handlar om en pytteliten bråkdel av den effekten per ytenhet.
Mycket högre frekvens, annars är det rätt

Annars är liknelsen med en 60 W glödlampa högst uppe i en mast ganska träffande, det är ungefär den risken och skillnaden mellan en basstation och en glödlampa är i princip frekvensen (och spridningsloben, men ta en 500 W lampa istället då)
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Nissens
M Millox skrev:
Mycket högre frekvens, annars är det rätt

Annars är liknelsen med en 60 W glödlampa högst uppe i en mast ganska träffande, det är ungefär den risken och skillnaden mellan en basstation och en glödlampa är i princip frekvensen (och spridningsloben, men ta en 500 W lampa istället då)
Japp, högre frekvens skulle det vara, man skall inte skriva mess på natten... :)

Ja, liknelsen med en lampa på en mast är väldigt lik, det är andra frekvenser, men visar hur liten del av den redan begränsade effekten som man faktiskt träffas av.
 
Redigerat:
Jag har alltid trott att det var vanligt med fasstyrda 3G och 4G antenner. Med om jag googlar på det står det att det är en teknik som införs med 5 G.

Fasstyrd innebär att antennen enbart sänder i en riktning.
 
  • Gilla
lasse_bjork
  • Laddar…
L LabanW skrev:
Fasstyrd innebär att antennen enbart sänder i en riktning
Oavsett teknologi har du förstås antenner som inte är rundstrålande och bara betjänar en viss sektor. Det man pratar om 5g-sammanhang är att man senare kommer ha antenner som riktar sin "beam" och följer enskilda terminaler.
 
  • Gilla
Stejoh85 och 1 till
  • Laddar…
S SNf skrev:
Hur kan strålning vara radioaktiv?
För de som inte redan vet. Strålsäkerhetsmyndigheten sysslar med alla typer av strålning från joniserande (radioaktiv) till solstrålning. De har en enhet som jobbar med bl.a mobilstrålning. Det går bra att ställa frågor där.
 
H hempularen skrev:
Om vi antar att det handlar om en enstaka mast, och du inte bor rakt under, som ex en vindsvåning med mast på taket..
Under masten är det väl sämst täckning iom att antennen inte är rundstrålande?
 
L LabanW skrev:
Jag har alltid trott att det var vanligt med fasstyrda 3G och 4G antenner. Med om jag googlar på det står det att det är en teknik som införs med 5 G.

Fasstyrd innebär att antennen enbart sänder i en riktning.
3G- och 4G-antennet är fasstyrda för att täcka ett specifikt geografiskt område. Det nya med 5G är att man kan rikta signalen i realtid så att den följer en telefon som rör sig.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
S
imported_Benno imported_Benno skrev:
För de som inte redan vet. Strålsäkerhetsmyndigheten sysslar med alla typer av strålning från joniserande (radioaktiv) till solstrålning. De har en enhet som jobbar med bl.a mobilstrålning. Det går bra att ställa frågor där.
Läs frågan igen:
-Hur kan strålning vara radioaktiv?
(Ledtråd: Ett radioaktivt ämne emitterar joniserande strålning).

(En del av solens strålning ar joniserande då solen är ganska radioaktiv. Atmosfären fungerar som filter och och skyddar oss från skadliga delar av solens spektrum).
Läs nu frågan igen och fundera på om formuleringen är rimlig.

Mvh
 
Nissens Nissens skrev:
Haha, nej men jag vet hur små effekter det handlar om som man utsätts för. Det är så höga frekvenser och små effekter att de sannolikt inte kommer längre än till huden, precis som att det inte tränger ner i vatten så kommer det inte in i kroppen när signalerna är så svaga och högfrekventa.

Om du är orolig för detta så borde du vara mycket mer orolig för mobiltelefonen och mikrovågsugnen. De utsätter dig för betydligt högre effekter även om de inte heller är speciellt höga. Och mobilerna sänder med högre effekt ju längre/sämre väg de har till basstationen.

Och masterna sänder inte heller 24/7 med full effekt, om det är det du tror. Mycket av tekniken för de modernare standarderna bygger dessutom mycket på effektreglering, till skillnad mot de äldre som arbetade mer med tidsluckor.

Den starkaste strålningen fick man av de trådlösa telefonerna man hade i hemmet förr, de sände med full effekt hela tiden...

Solstrålning är tex också elektromagnetisk strålning med lägre frekvens, men grymt mycket högre effekt, hela 1000 W per kvadratmeter. Motsvarande från en basstation handlar om en pytteliten bråkdel av den effekten per ytenhet.
Ursäkta mig lite nu men jag har en del motsatt uppfattning. Kan det bero på att jag inte jobbar på mobilbasstationer? Varför tror du Strålsäkerhetsmyndigheten har petat in en brasklapp i sitt ofarlighetsförklarande, att de rekommenderar handsfree? Varför skulle de göra det om strålningen stannar på huden. Blir mörkrädd över hur okunnig människor i allmänhet är om mikrovågsstrålningen. Strålningen går naturligtvis in i hjärnan, men uppvärmningen kan inte skada hjärnan om du pratar i mobilen mindre än 6 minuter, känns väl tryggt? Nu är det ju inte uppvärmningen i sig som mer påläst folk oroar sig för utan det är mikrovågorna. Du låter som du tycker att solstrålning som har lägre frekvens är sämre än mobilstrålningens högre? Ja mikrovågsstrålningen från universum inklusive solen är tiotals miljoner gånger svagare än från mobiler och basstationer! Kan något som hela den eukaryota evolutionen under två miljarder år inte haft anledning att utveckla försvar emot vara farligt? Ställ dig frågan om du vågar.
 
useless useless skrev:
3G- och 4G-antennet är fasstyrda för att täcka ett specifikt geografiskt område. Det nya med 5G är att man kan rikta signalen i realtid så att den följer en telefon som rör sig.
Nej, fasstyrning kommer inte förrän med 5G. Däremot har många antenner för 3G och 4G möjlighet att tilta loben elektroniskt via fjärrstyrning. Det innebär en marginell förändring i förstärkningen av antennsignalen i det här fallet. Fasstyrningen i 5G-antenner ska inte överdrivas då det inte blir avsevärt större förstärkning jämfört med fasta antenner då detta skulle kräva väldigt stora antenner.

En "runtstrålande" antenn har i denna applikation en strålning som kollas donut-liknande, något som är extremt ovanligt. Det vanliga är tre antenner på 120 grader som tillsammans täcker en cirkel i horisontalplanet och c:a 10 grader i vertikalplanet.
 
Nissens
Byggaren Bo Byggaren Bo skrev:
Ursäkta mig lite nu men jag har en del motsatt uppfattning. Kan det bero på att jag inte jobbar på mobilbasstationer? Varför tror du Strålsäkerhetsmyndigheten har petat in en brasklapp i sitt ofarlighetsförklarande, att de rekommenderar handsfree? Varför skulle de göra det om strålningen stannar på huden. Blir mörkrädd över hur okunnig människor i allmänhet är om mikrovågsstrålningen. Strålningen går naturligtvis in i hjärnan, men uppvärmningen kan inte skada hjärnan om du pratar i mobilen mindre än 6 minuter, känns väl tryggt? Nu är det ju inte uppvärmningen i sig som mer påläst folk oroar sig för utan det är mikrovågorna. Du låter som du tycker att solstrålning som har lägre frekvens är sämre än mobilstrålningens högre? Ja mikrovågsstrålningen från universum inklusive solen är tiotals miljoner gånger svagare än från mobiler och basstationer! Kan något som hela den eukaryota evolutionen under två miljarder år inte haft anledning att utveckla försvar emot vara farligt? Ställ dig frågan om du vågar.
Vad har handsfree med basstationer att göta? Det är dem tråden handlar om. Jag säger ju att folk borde oroa sig mer för mobiler o annat i hemmet, för mobilmaster utgör absolut inget problem, det är väldigt små effekter man nås av.
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.