Silver78 Silver78 skrev:
Jo det vet jag. Skrev lite slarvigt. Är det stor skillnad på strålning mellan ett Blåtandsheadset(hörlurar) och att prata direkt i telefon?
bör ligga på mellan en 100/ -- 10 000/del av vad en mobil strålar.
Har för mig att mobilen inte får överstiga 2watt max medan Blåtand klass 2 det handlar om (10m räckvidd), använder 0,25 -- 2,5 miliwatt.

Mobiler med risig antenn - dvs de flesta moderna - med inbyggd gömd antenn, bör använda högre effekt för att kompensera för mindre effektiv antenn.
 
  • Gilla
Flasktratt och 2 till
  • Laddar…
H helder skrev:
0,25 -- 2,5 miliwatt.
Jag skulle nog säga runt 5-10mW med antennförluster inräknat

Wifi får ligga på 100mW och det räcker ju ca 50-100 meter i bästa fall. BT som räcker i ca 5-10 meter måste ju sända med en tiondels styrka.

2,4GHz är en sk ISM-frekvens, där det är "fritt fram" att sända, bara sändarmodulen är CE-märkt och man får då sända max 100mW.

en FM-sändare som används för bilstereon får sända med max 50nW (0,05 mW) men då sänder den också på MHz-bandet som räcker typ 2-3ggr längre.
Dock har ju dessa FM-sändare väldigt kort räckvidd - man måste nästan ha dem intill radion för att det ska funka bra.

Så 5mW skulle jag säga som minst för BT.
 
På vissa platser begränsar man mobilers effekt för att inte annan utrustning, men är då i kundunika basstationer inom kontrollerbara områden.
 
Skärmklipp av en mobiltelefonstatusfält med låg signalstyrka, Telenor SE-nätverk, klockan 16:34. Bara att kolla hur många ”pinnar” du har på telefonens display. :rofl:

En till två ingen fara (y)
Tre långt under gränsvärdet :whistle:
Fyra nu bränns det :sweat:
Fem spring för livet :surprised:
 
  • Haha
cpalm och 4 till
  • Laddar…
D d-sajn skrev:
Hej.
Finns det något sätt att mäta strålning från en mobilmast?
Vi vill bara vara säkra på att strålningen (som vi vet finns och accepterar - ingen foliehatt behövs), inte överskrider rekommenderade värden.

Vill inte att det här skall bli en diskussion om masternas vara eller icke vara, utan rent sakligt.
Det är nog svårt att mäta strålningen från en specifik mobilmast, du har ju andra strålningskällor också, i så fall måste du stänga av alla andra som kan påverka mätresultatet.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
S sebastiannielsen skrev:
Jag skulle nog säga runt 5-10mW med antennförluster inräknat

Wifi får ligga på 100mW och det räcker ju ca 50-100 meter i bästa fall. BT som räcker i ca 5-10 meter måste ju sända med en tiondels styrka.

2,4GHz är en sk ISM-frekvens, där det är "fritt fram" att sända, bara sändarmodulen är CE-märkt och man får då sända max 100mW.

en FM-sändare som används för bilstereon får sända med max 50nW (0,05 mW) men då sänder den också på MHz-bandet som räcker typ 2-3ggr längre.
Dock har ju dessa FM-sändare väldigt kort räckvidd - man måste nästan ha dem intill radion för att det ska funka bra.

Så 5mW skulle jag säga som minst för BT.
Klass 2 som används för mobiler får inte sända över 2,5 milliwatt - så där får jag rätta dig.
men det övriga du skrev är intressant :)
 
Vid de aktuella frekvensbanden så är den starkaste strålningskällan i ett hem mikrovågsugnen. Även om den är väl skärmad så är residualstrålingen vida överstigande den från mobilmasten.
Det egna telefonen är värsta källan då den sänder nära känsliga organ som ögon, hjärna och könsceller. Effekten avstår med kvadraten på avståndet. Mobiler får inte avge med än 2W (33dBm) och kan inte ta emot signaler starkare än -40dBm (en halv miljondel av vad den får sända).
Som tidigare nämnts så är mobilmastens strålning försumbar även i jämförelse med Blåtand och WiFi.
En mobilmast har en max uteffekt på 50W, men sällan så högt, att jämföra med mikrovågugnens 900W. Lägg på avståndet i kvadrat och man inser snart att antennens riktverkan blir försumbar även om mikrovågsugnen bara läcker 0,1% av effekten.
 
  • Gilla
Friskt kopplat och 4 till
  • Laddar…
T Torbjörn 4903 skrev:
Det är nog svårt att mäta strålningen från en specifik mobilmast, du har ju andra strålningskällor också, i så fall måste du stänga av alla andra som kan påverka mätresultatet.
-fast med en riktantenn borde det gå rätt bra.
 
Nissens
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Vid de aktuella frekvensbanden så är den starkaste strålningskällan i ett hem mikrovågsugnen. Även om den är väl skärmad så är residualstrålingen vida överstigande den från mobilmasten.
Det egna telefonen är värsta källan då den sänder nära känsliga organ som ögon, hjärna och könsceller. Effekten avstår med kvadraten på avståndet. Mobiler får inte avge med än 2W (33dBm) och kan inte ta emot signaler starkare än -40dBm (en halv miljondel av vad den får sända).
Som tidigare nämnts så är mobilmastens strålning försumbar även i jämförelse med Blåtand och WiFi.
En mobilmast har en max uteffekt på 50W, men sällan så högt, att jämföra med mikrovågugnens 900W. Lägg på avståndet i kvadrat och man inser snart att antennens riktverkan blir försumbar även om mikrovågsugnen bara läcker 0,1% av effekten.
Dessutom är det ju så att effekten 50W är den totala effekten. Förutom att effekten avtar med kvadraten av avståndet så är det en mycket liten del av effekten som träffar tex en människa. Effekten fördelas ju över en stor yta...

Jämför med om man tänder en glödlampa, sätt en glödlampa högst upp i mobilmasten. Lampans ljus lyser över ett jättelikt område, och om en människa går förbi så är det en fantastiskt liten andel av det totala ljuset som träffar människan... och ljuset är svagt på lite avstånd.
 
Redigerat:
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det är strålskyddsinspektionen som är rätt instans, om man vill ha en myndighetskontakt.
Nej, det är Strålsäkerhetsmyndigheten (i Sverige, Finland har STUK), https://ssm.se som bildades runt 2009-ish av de tidigare myndigheterna SSI och SKI.
 
H helder skrev:
Har för mig att mobilen inte får överstiga 2watt
Ja, max uteffekt är 2 W. Men, normalt sett så sänder telefonen i pulser på 1/8 av tiden (för att upp till 8 telefoner ska kunna dela på samma frekvens), så den maximala genomsnittliga effekten är 250 mW.
Vid bra mottagningsförhållanden sänker telefonen effekten.
 
Björkisvägen Björkisvägen skrev:
Vid de aktuella frekvensbanden så är den starkaste strålningskällan i ett hem mikrovågsugnen. Även om den är väl skärmad så är residualstrålingen vida överstigande den från mobilmasten.
Det egna telefonen är värsta källan då den sänder nära känsliga organ som ögon, hjärna och könsceller. Effekten avstår med kvadraten på avståndet. Mobiler får inte avge med än 2W (33dBm) och kan inte ta emot signaler starkare än -40dBm (en halv miljondel av vad den får sända).
Som tidigare nämnts så är mobilmastens strålning försumbar även i jämförelse med Blåtand och WiFi.
En mobilmast har en max uteffekt på 50W, men sällan så högt, att jämföra med mikrovågugnens 900W. Lägg på avståndet i kvadrat och man inser snart att antennens riktverkan blir försumbar även om mikrovågsugnen bara läcker 0,1% av effekten.
Hittade denna tråd, tänkte jag måste testa själv någon gång:
https://sv.quora.com/Min-mikrovågsu...drig-fått-brännskador-Hur-orolig-bör-jag-vara
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Troll o ingen foliehatt. Trådskaparen har ju inte skrivit själv i tråden sedan första inlägget.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
S
useless useless skrev:
Det är väl inte radioaktiv strålning från en radiomast?
Hur kan strålning vara radioaktiv?
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
J Joonazz skrev:
Troll o ingen foliehatt. Trådskaparen har ju inte skrivit själv i tråden sedan första inlägget.
Kanske för att tråden spårade ur redan efter några inlägg och trots att TS skrev att han bara ville veta och inte va orolig så börjar folk skriva att han ska göra sig en foliehatt.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.