D Daniel 109 skrev:
Effektreserven ligger utanför den vanliga reglerkraften. Men nej det är inte bara vid hög last den används. Den kan behövas när som helst.
Ja visst. Man stryper den vid låglast.
 
V vectrex skrev:
Oktober var första hela månaden för oss med timpris.

Riktigt nöjd!

Ladda elbil på lågpristimmar samt ett egengjort datorprogram som styr bergvärmepumpen efter elpriset har haft störst effekt.

[bild]
Kanon. Men en tanke. Om alla går över till samma system som du vilket rent ekonomiskt är det riktiga så kommer belastningen på lågpristimmar att öka. Det torde med marknadssyn göra att priset på de tiderna ökar. Det kanske inte blir lika dyrt som dagtid men någon form av utjämning kommer det att bli. Om alla bilar i landet blir elbilar och alla ska ladda bilen på låglastid med 11-22kwh och köra disk och tvättmaskiner så ökar det belastnigen rätt bra de tiderna och då troligen också priset.

En fråga. Hur kör du vp:n på dagen? Är den helt avstängd då eller går den med strypt effekt?
Vad är det för typ av vp?
Smart lösning.
 
Det är förstås sant att priserna kommer utjämna sig. Däremot ligger mycket industri och samhällsförbrukning nere på natten så det blir inte exakt samma uttag som på dagen.
 
S Sir Duke skrev:
Det är förstås sant att priserna kommer utjämna sig. Däremot ligger mycket industri och samhällsförbrukning nere på natten så det blir inte exakt samma uttag som på dagen.
Exakt men en utjämning till total kongruens blir det nog inte men en prispåverkan får det utan tvekan.
 
F fsn skrev:
Suck…..
Hehe...helt oväntat sjönk förbrukningen i landet och då körde man på med regkerkraften. Gomedda!
Är han iordning?
 
K karlmb skrev:
OK, fast avgift åker väl alla på.
Inte om du är off grid och kan göra din el själv.
Då behövs inget abonnemang.
 
D Daniel 109 skrev:
Medför inte det att det blir extra lönsamt att spara el? Vad är problemet?
Hur menar du att det blir lönsamt? Hade jag haft kvar den gamla överföringsavgiften hade jag sparat nästan 3000 sek/år. Nu blir det knappt 800. Extra lönsant kan man inte kalla det iaf. Logiken i att öka överföringsavgiften vid lägre förbrukning får nog du som är mattegeni förklara. Att mindre belastning leder till ökad avgift är helt åt helvete. Det är samma idiotsystem som med bankernas räntor. Går räntan ner ökar man utlåningen för att kompensera inkomstbortfall. Elbolagen försvarar sina avgifter med underhåll och nyinvesteringar. Jovisst.
Men du verkar ju försvara idiotin med hull och hår. Jobbar du på E.on eller något annat av kartellbolagen eller cyklar du bara runt på en cykel med dåligt pumpade däck? I mina ögon verkar det som att du åker på fälgen.

D Daniel 109 skrev:
Vissa har uppenbarligen svårt för matematik.
Den modellen gynnar den som minskar
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Inte om du är off grid och kan göra din el själv.
Då behövs inget abonnemang.
Fast nu var det väl Tibber vi diskuterade?
 
F fsn skrev:
Inte helt sant, MÅNGA elhandelsbolag har fasta avgifter med. GöteborgEnergi har tex 312kr/år vilket motsvarar 26kr/månad. Utöver det så har dom även 2,9 öre påslag på timspot.

Har haft överseende med det då dom betalat några öre extra för såld el men nu när dom aviserat att fasta avgiften går upp till ca 45kr/månad OCH dom betalar endast spot på såld el upp till samma nivå som man köpt och ett odefinierat hängande hot om vad som händer om man säljer mer.

Hittar jag ingen som betalar +10öre på sålt så blir det Tibber från årsskiftet.

Man kan fö helt skita i att ha sina grejer (som laddbox och värmepump anslutna och drabbas då inte alls av nån balansering via Tibber.
Sverige är det enda land i EU som har delat in landet i elprisområden. Naturligtvis eftersom vi alltid ska vara motvalls. Det enda våra prisområden har gjort är att höja priserna. Den effektivisering av eldistributionen man trodde skulle uppstå har uteblivit. Svenska Kraftnäts påstående att elområdena är krav från EU är lögn. Det är ett politiskt beslut. Alltså enkelt att riva upp.
 
B
G Guzzen1 skrev:
Sverige är det enda land i EU som har delat in landet i elprisområden. Naturligtvis eftersom vi alltid ska vara motvalls. Det enda våra prisområden har gjort är att höja priserna. Den effektivisering av eldistributionen man trodde skulle uppstå har uteblivit. Svenska Kraftnäts påstående att elområdena är krav från EU är lögn. Det är ett politiskt beslut. Alltså enkelt att riva upp.
Danmark har två. Och Norge, som visserligen inte är ett eu-land, har flera elprisområden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Hur menar du att det blir lönsamt? Hade jag haft kvar den gamla överföringsavgiften hade jag sparat nästan 3000 sek/år. Nu blir det knappt 800. Extra lönsant kan man inte kalla det iaf. Logiken i att öka överföringsavgiften vid lägre förbrukning får nog du som är mattegeni förklara. Att mindre belastning leder till ökad avgift är helt åt helvete. Det är samma idiotsystem som med bankernas räntor. Går räntan ner ökar man utlåningen för att kompensera inkomstbortfall. Elbolagen försvarar sina avgifter med underhåll och nyinvesteringar. Jovisst.
Men du verkar ju försvara idiotin med hull och hår. Jobbar du på E.on eller något annat av kartellbolagen eller cyklar du bara runt på en cykel med dåligt pumpade däck? I mina ögon verkar det som att du åker på fälgen.
F fsn skrev:
Jag väntar fortfarande på förtydligande svar om ”modellen” med överföringskostnader på 68 öre. Vänligen använd dig av citering när du svarar.
Det är nog ni som hävdar att det inte lönar sig att spara för den som har låg förbrukning som behöver förklara er.

Om man skissar upp priset för EONs södra pris så ser det ut så här.
Graf med axlar märkta "1000 x kr" och "1000 x kWh", två linjer i olika färger, ögonteckning i vänster hörn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ni säger är att den brantare lutningen på den röda delen av kurvan vid låg förbrukning medför att det inte lönar sig att spara på elen. Jag tolkar det precis tvärtom. Hur lyckas man tolka det som att man missgynnar lågförbrukare?

Uppenbarligen är det ju flera som tolkar det så. Kan ni vänligen förklara hur ni resonerar?
 
Redigerat:
  • Gilla
Ingenjör Jesper
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Ja visst. Man stryper den vid låglast.
Du blandar ihop saker. Effektreserven behövs vid oväntade händelser. Det har inte med hög eller låglast att göra. Tex om en kärnkraftsreaktor plötsligt stoppar.
 
G Guzzen1 skrev:
Kanon. Men en tanke. Om alla går över till samma system som du vilket rent ekonomiskt är det riktiga så kommer belastningen på lågpristimmar att öka. Det torde med marknadssyn göra att priset på de tiderna ökar. Det kanske inte blir lika dyrt som dagtid men någon form av utjämning kommer det att bli. Om alla bilar i landet blir elbilar och alla ska ladda bilen på låglastid med 11-22kwh och köra disk och tvättmaskiner så ökar det belastnigen rätt bra de tiderna och då troligen också priset.

En fråga. Hur kör du vp:n på dagen? Är den helt avstängd då eller går den med strypt effekt?
Vad är det för typ av vp?
Smart lösning.
Så klart det är som du säger. Men fram tills dess så försöker jag bara göra det bästa av situationen. Jag sparar pengar och sammhällseffekten blir också positiv.

Det beror på uteomhustemperaturen. Är det tillräckligt kallt så går pumpen hela tiden. Vid ca 10 grader i dygnsmedeltemperatur så går den ca 8h per dygn. Jag premierar att sprida ut värmen över dygnet till en viss grad i min algoritm men är prisskillnaderna mellan natt och dag tillräckligt stora så blir effekten att pumpen bara går nattetid. Det funkar än så länge men när det blir kallare lär det inte göra det.

Som värst pendlar inomhustemperaturen knappt 2 grader över dygnet nu.

Edit: Det är en IVT on/off bergvärmepump. Tyvärr är både borrhålet och pumpen rejält underdimensionerad så under +2 så behöver den stötta med elpatron.
 
F
G Guzzen1 skrev:
Sverige är det enda land i EU som har delat in landet i elprisområden. Naturligtvis eftersom vi alltid ska vara motvalls. Det enda våra prisområden har gjort är att höja priserna. Den effektivisering av eldistributionen man trodde skulle uppstå har uteblivit. Svenska Kraftnäts påstående att elområdena är krav från EU är lögn. Det är ett politiskt beslut. Alltså enkelt att riva upp.
Du menar på tal om nåt helt annat? Varför svarar du mig öht när inget jag skrev har med elprisområden att göra? Du har fö fel, hade vi inte haft elprisområden skulle det troligtvis vara ännu värre.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Det är nog ni som hävdar att det inte lönar sig att spara för den som har låg förbrukning som behöver förklara er.

Om man skissar upp priset för EONs södra pris så ser det ut så här.
[bild]

Det ni säger är att den brantare lutningen på den röda delen av kurvan vid låg förbrukning medför att det inte lönar sig att spara på elen. Jag tolkar det precis tvärtom. Hur lyckas man tolka det som att man missgynnar lågförbrukare?

Uppenbarligen är det ju flera som tolkar det så. Kan ni vänligen förklara hur ni resonerar?
Syftet med en överföringsavgift är inte att reglera eller gynna tex låg förbrukning.

Grattis till en framgångsrik citering, trodde verkligen inte du hade det i dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.