F fsn skrev:
Inte helt sant, MÅNGA elhandelsbolag har fasta avgifter med. GöteborgEnergi har tex 312kr/år vilket motsvarar 26kr/månad. Utöver det så har dom även 2,9 öre påslag på timspot.

Har haft överseende med det då dom betalat några öre extra för såld el men nu när dom aviserat att fasta avgiften går upp till ca 45kr/månad OCH dom betalar endast spot på såld el upp till samma nivå som man köpt och ett odefinierat hängande hot om vad som händer om man säljer mer.
OK, fast avgift åker väl alla på.
 
F
K karlmb skrev:
OK, fast avgift åker väl alla på.
Gör skilland på fast avgift nätägare och fast avgift elhandlare.
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Fast Tibber säljer neddrgningar för de som har har automatisk styrning av typ värmepump eller elbilsladdning. Det lever de på.
Ett vanligt timprisavtal hos valfri ellev är däremot utan annat än ett par öres påslag i vinst.
Absolut att Tibber säljer prylar till hemautomation. Men du måste inte köpa grejer hos dem och det har inget att göra med prismodellen på köpt el. Eon säljer massa prylar och även hela installationer av solceller. Dessutom är de nätägare och tjänar multum på det monopolet men det nämner vi aldrig när vi pratar om Eons priser som elleverantör. Så jag tycker det är lite orättvist att man alltid nämner att Tibber tjänar pengar på sin Tibber Store.

Eon som är nätägare här ville att jag skulle teckna spotpris med dem. De har både månadsavgift på samma nivå som Tibber samt påslag på förbrukningen. Så även de gamla storbolagen har börjat röra sig i riktning mot enklare prismodeller. I mina ögon ett bevis på att konkurrens fungerar. Fast det verkar som sagt som de har svårt att släppa det där med påslag. Lite som kabel-tv där man både betalar månadsavgift och får massa reklam.
 
A Anaii skrev:
Absolut att Tibber säljer prylar till hemautomation. Men du måste inte köpa grejer hos dem och det har inget att göra med prismodellen på köpt el. Eon säljer massa prylar och även hela installationer av solceller. Dessutom är de nätägare och tjänar multum på det monopolet men det nämner vi aldrig när vi pratar om Eons priser som elleverantör. Så jag tycker det är lite orättvist att man alltid nämner att Tibber tjänar pengar på sin Tibber Store.

Eon som är nätägare här ville att jag skulle teckna spotpris med dem. De har både månadsavgift på samma nivå som Tibber samt påslag på förbrukningen. Så även de gamla storbolagen har börjat röra sig i riktning mot enklare prismodeller. I mina ögon ett bevis på att konkurrens fungerar. Fast det verkar som sagt som de har svårt att släppa det där med påslag. Lite som kabel-tv där man både betalar månadsavgift och får massa reklam.
Jag tänkte inte på Tibber store, utan att det har framkommit att deras sk smarta tj'nster för elbilsägare o värmepumpar, ibland börjar ladda när det är dyrare och inte när det är billigare, för att man råkar vara i ett område där Tibber för stunden slår ifrån sina kunder, trots att det blir dyrare för dem senare.
Men man behöver ju inte köpa deras smarta tjänster heller. Fast då skiljer ju ingenting mot en vanlig ellev utom att man har tillgång till deras app då. Men det har ju även jag som inte är elkund hos dem...
 
K karlmb skrev:
Jag tänkte inte på Tibber store, utan att det har framkommit att deras sk smarta tj'nster för elbilsägare o värmepumpar, ibland börjar ladda när det är dyrare och inte när det är billigare, för att man råkar vara i ett område där Tibber för stunden slår ifrån sina kunder, trots att det blir dyrare för dem senare.
Men man behöver ju inte köpa deras smarta tjänster heller. Fast då skiljer ju ingenting mot en vanlig ellev utom att man har tillgång till deras app då. Men det har ju även jag som inte är elkund hos dem...
Nu hänger jag inte med riktigt. Vad är det de tjänar pengar på?

Deras tjänst är inte felfri. Algoritmen för prisstyrning kan vara lite trubbig och gör inte alltid ett perfekt jobb. Men skulle bilen ladda när det är dyrt tjänar ju Tibber inte något på det eftersom det jag betalar till Tibber betalar ju de vidare till elbörsen.
Jag kan också ansluta direkt till deras api för att hämta prisuppgifter och skriva min egen algoritm i Home Assistant om jag tror jag kan göra ett bättre job.

Tibbers smarta tjänster ingår i månadsavgiften. Jag har köpt prylar från andra ställen och kopplat ihop med Tibber. Det kostar inget extra för tex styrningen till min värmepump att hämta prisuppgifter från Tibbers api. Vad jag har sett så säljer Tibber inga tjänster annat än att leverera el (bortsett från saker som installation av behörig elektriker om man köper något som kräver det).
 
Ursäkta. Vi har gått OT.

Vi kan släppa den diskussionen i den här tråden.
 
F
K karlmb skrev:
Jag tänkte inte på Tibber store, utan att det har framkommit att deras sk smarta tj'nster för elbilsägare o värmepumpar, ibland börjar ladda när det är dyrare och inte när det är billigare, för att man råkar vara i ett område där Tibber för stunden slår ifrån sina kunder, trots att det blir dyrare för dem senare.
Men man behöver ju inte köpa deras smarta tjänster heller. Fast då skiljer ju ingenting mot en vanlig ellev utom att man har tillgång till deras app då. Men det har ju även jag som inte är elkund hos dem...
Det där får du nog utveckla för det är omöjligt att förstå vad du menar. ”För stunden slår ifrån sina kunder”? Vad skulle Tibber tjäna på det menar du? Och man behöver som du säger inte köpa (eller snarare använda) Tibbers smarta tjänster (även om det är rätt smart att göra det om man vill ha ner sitt pris. Men skillnaden skulle då vara att Tibber faktiskt bara har en månadsavgift och de klassiska elhandlarna har månadsavgift och påslag.

Man kan tycka vad man vill men jag upplever Tibber som en rätt pigg och innovativ spelare bland de etablerade betong-rövarna.
 
Redigerat:
Uppenbarligen har Karlmb nyligen upptäckt att Tibber säljer reglerkraft från sina kunders elbilsladdare. Det medför att laddningen kan kopplas bort om det råder effektbrist. Det kunderna får i utbyte är en garanti att strömmen till laddningen ska kosta max hälften så mycket som övrig elförbrukning.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Uppenbarligen har Karlmb nyligen upptäckt att Tibber säljer reglerkraft från sina kunders elbilsladdare. Det medför att laddningen kan kopplas bort om det råder effektbrist. Det kunderna får i utbyte är en garanti att strömmen till laddningen ska kosta max hälften så mycket som övrig elförbrukning.
Javisst, förutsatt att man då har den/de laddboxar som funkar med Tibber. Men det var inte direkt så Karlmb uttryckte det och det han skrev om att det blir dyrare för kunderna senare får jag inte ihop alls. Hela grejen med det är ju att det skulle behövas och efterfrågas just när elen är som dyrast så jag får inte ihop resonemanget.
 
Det gäller ju enbart om man valt att använda Tibbers laddningsstyrning. Visst kan det bli något dyrare om laddningen stoppas när elen är billig. Men det är inte vanligt och sannolikt kompenseras det till nästan lika lågt pris.

Effektreserven går in om behovet blir högre än beräknat vid dagenförehandeln (och efterhandeln) eller produktionen blir lägre, tex kraftverk som går sönder. Det har inget med elpriset att göra.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Det gäller ju enbart om man valt att använda Tibbers laddningsstyrning. Visst kan det bli något dyrare om laddningen stoppas när elen är billig. Men det är inte vanligt och sannolikt kompenseras det till nästan lika lågt pris.

Effektreserven går in om behovet blir högre än beräknat vid dagenförehandeln (och efterhandeln) eller produktionen blir lägre, tex kraftverk som går sönder. Det har inget med elpriset att göra.
sannolikheten att det behöver bryta laddning är naturligtvis störst då belastningen på nätet är som störst och det är högst rimligt att tro att det är när även priset är högt. Detta är en dyr reglerkraft att köpa in och är nog inte det första som händer, och absolut inte under några längre tider. Och som sagt, det finns en prisgaranti så så där överdrivet rövkörd som kund kan man liksom knappast bli.
 
Effektreserven ligger utanför den vanliga reglerkraften. Men nej det är inte bara vid hög last den används. Den kan behövas när som helst.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Effektreserven ligger utanför den vanliga reglerkraften. Men nej det är inte bara vid hög last den används. Den kan behövas när som helst.
ja, det kan den. När tror du det är rimligast att en effektreserv används? Tror du det är när man statistiskt har effektöverskott eller tror du det är när man statistiskt har effektunderskott? Bara för att den kan användas när fan som helst så betyder det inte att det är ett helt slumpmässigt brukande.
 
Man har inte effektunderskott någon gång då det regleras via elhandeln. Reserven går in när något oväntat inträffar.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Man har inte effektunderskott någon gång då det regleras via elhandeln. Reserven går in när något oväntat inträffar.
Suck…..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.