D09
Mäklare tjänar konstigt nog alltid bra ; ) Dom verkar vilja bo grannar med advokater och rikstadsmän =P
 
Det florerar alltid en tro om att mäklaren tjänar otroligt bra och visst kan det vara så några tjänar extremt mycket.
Men om vi ska försöka bena ut detta litet mer.
Någonstans här bland inläggen sas det att mäklaren fått 27.000 kr - vad innebär då detta.
Först så ska man räkna bort momsen som ingår (i detta fall 5.400 kr). Kvar blir 21.600 kr.
Låt oss säga att du har objektkostnader för ca 5.000 kr (annons m.m.) Återstår 16.600 kr.
Om du är anställd mäklare och får provision får du i regel ca 25%. Då blir det ca 4.150 kr i provision.
Om du inte är anställd utan har eget företag under det företag du arbetar för (jfr frisörstol) då måste du betala förutom objektkostnader även din egen skatt samt egenavgifter samt troligen en månadskostnad för att du får ha en plats på kontoret. Räknar man ihop detta så förstår var och en att det inte blir så mycket över efter varje objekt. För att nå en nettolön på ca 20.000 kr/månad så kanske man behöver förmedla 7-9 objekt/månad - en nivå som de flesta mäklare bara kan drömma om.
 
De flesta mäklare har rätt usel timpenning om man räknar med alla kvällar/helger de får jobba. Visst finns det mäklare som det går riktigt bra för, men vill man ha ett glidarjobb finns det betydligt bättre yrkesval.
 
O
Nu är det väl lite OT å diskutera lönen hos mäklare...
Men visst går det att tjäna bra med pengar... Men det innebär helgjobb...
Men om man ska ha en chans att tjäna pengar bör du nog jobba i en storstad... När man kan kamma hem flera objekt i samma brf.... då blir det ganska lätta pengar... Dessutom så säljs dessa oftast väldigt snabbt.... Många gånger före visning...
 
http://www.lonestatistik.se/loner.asp/yrke/Fastighetsmaklare-1071

Snittlönen är 18000-40000 lite beroende på var i landet man bor. Tar man hänsyn till arbetstider, att i princip alltid vara anträffbar och att de har nästan alltid har rörlig lön och den osäkerhet det innebär så tjänar de flesta mäklare riktigt uselt.
Även om man bortser från detta så är lönerna i de flesta fall rätt dåliga.

Som vanligt är det väl de som sitter högre upp i näringskedjan som tjänar de stora pengarna
 
Mikael_L
musikhelle, det är helt klart någon annans fel än mäklarens.

Jag vet inte riktigt vem, men felet är i alla fall den person som har sagt till dig att man kan lita på en fastighetsmäklare.

Men nu har du lärt dig av egen erfarenhet.


Och dessutom tycker jag inte att det hela är speciellt ögonbrynshöjande, ni fick trots allt både mer än ert utgångspris och bara drygt 5% lägre än uppskattat pris. Om alla mäklare träffade inom ±10% med sin uppskattning jämfört med slutpris skulle det ju vara oerhört bra.


Men visst lurades mäklaren lite, som typ garanterade 1,3.
Men jag fattar inte hur ni ens kan gå på ett sånt bondfångeri. Det är väl helt självklart att en mäklare inte kan garantera något slutpris. Förstod du verkligen aldrig det?
Men du verkade ana ugglor i mossen över det löftet och då hade du ju kunnat fråga på vilket sätt detta var en garanti ... kommer mäklaren själv buda och köpa för 1,3? Eller på vilket annat sätt var det en garanti.

Ju dyrare sak man köper eller säljer desto mer noggrann (och tyvärr misstänksam) måste man vara. I alla fall om man tycker sig ha en begränsad mängd pengar.
 
  • Gilla
Joak och 5 till
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Men visst lurades mäklaren lite, som typ garanterade 1,3.
Men jag fattar inte hur ni ens kan gå på ett sånt bondfångeri. Det är väl helt självklart att en mäklare inte kan garantera något slutpris. Förstod du verkligen aldrig det?
Men du verkade ana ugglor i mossen över det löftet och då hade du ju kunnat fråga på vilket sätt detta var en garanti ... kommer mäklaren själv buda och köpa för 1,3? Eller på vilket annat sätt var det en garanti.
"Garantier", "löften" m.m som bara ges muntligt är inte så mycket värda. Om en mäklare verkligen skulle säga "jag LOVAR att du får minst x kr" så är det bara som säljare att kräva att detta också skrivs i ett avtal mellan mäklaren och säljaren, dvs att mäklaren går med på att lägga eventuell mellanskillnad från egen ficka. Ingen mäklare skulle gå med på detta (om det inte var typ en väldigt lättsåld lägenhet, och x är långt under vad hen verkligen tror att den går för), och därmed får man svart på vitt att löftet bara var ett "löfte".

En lite mildare variant är att skriva avtalet med mäklaren så att dennes provision blir verkligen skraltig om priset är under x, men rimlig så fort priset är x eller större. Då är det säkert fler mäklare som skulle gå med på detta (speciellt i en region där det finns ordentlig konkurrans mellan olika mäklare), men bara efter att hen tänkt till ordentligt på vad x bör vara för siffra.

För övrigt tycker jag att det generellt är ett väldigt oseriöst beteende av en mäklare att uttrycka denna typ av löften. I det avseendet känner jag förståelse för trådskaparen musikhelle, och tycker vissa kommentarer här i tråden är synnerligen olämpliga och omogna.
 
Ja, musikhelle, det kanske börjar bli passe i denna tråd, men för att svara pådin fråga, så, om du anser att mäklaren inte fullgjort sitt uppdrag eller felat på något vis så gör en anmälan till FMI.

Hur många kvm är respektive lägenhet på, den nya och den gamla?
 
Lever denna tråd fortfarande?
 
Enk Projektet skrev:
Lever denna tråd fortfarande?
Som alla trådar, där trådskaparen inte får tillräckligt stöd för sin syn på saken,
förvandlas tråden till en Zombie, en levande död :confused:

Vi/ni kan kommentera i evighet, men trådskaparen har dragit vidare.
Man skriver och frågar ju inte här bara för att få svar på konkreta frågor,
utan lika mycket för att få moraliskt stöd (och kanske tröst).

Men det vore givande om Musikhelle kunde återrapportera i frågan som ThomasX ställde
thomasx skrev:
...Hur många kvm är respektive lägenhet på, den nya och den gamla?
Så att vi kan få lite förståelse för vad affärerna egentligen innebär.
Dvs sålt en liten lägenhet, köpt en större.
Är proportionerna mellan köp- och säljpriser sunda, eller har Musikhelle något verkligt skäl för sitt missnöje?
 
  • Gilla
oceanis
  • Laddar…
Den gamla lägenheten är på 87,5 kvm. Med granne ovanpå.
Den nya är på 110,5 kvm. Parhus
 
musikhelle skrev:
Den gamla lägenheten är på 87,5 kvm. Med granne ovanpå.
Den nya är på 110,5 kvm. Parhus
Kolla vad du köpte för per kvadratmeter, jämför det sedan med andra lägenheter som sålt i området då ser du o du köpt din nya billigare än andra försäljningar.
 
Genom lite enkelt knapptryckande på min miniräknare får jag det till att Musikhelle sålde en lägenhet för 14.000 kr/m2,
och köpte en något större för 13.394 kr/m2.

Så vad är problemet? Att ni inte får grannar ovanpå längre ;)
 
KnockOnWood skrev:
Genom lite enkelt knapptryckande på min miniräknare får jag det till att Musikhelle sålde en lägenhet för 14.000 kr/m2,
och köpte en något större för 13.394 kr/m2.

Så vad är problemet? Att ni inte får grannar ovanpå längre ;)
14k det är 28% av vad vi gav, och då köpte vi rekordlågt för området. Ibland undrar man varför man valde att leva i Stockholm :)
 
Månadsavgiften är ju 1000 kr högre på den nya än den gamla. Så det går ju inte att jämföra priset/kvm rakt av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.